Elismerte a nagytudású Gemini: esélye sincs az 1,19 MHz-es, 48 éves Atari géppel szemben

Vitathatatlan a Google mesterséges intelligenciájának, a Gemininek a tudása. Ez az óriási tudás azonban meg is tud hajolni, akár egy 1,19 MHz-es gép előtt is, amennyiben érzi, hogy van, amiben ez a komputer jóval profibb nála.

  • HVG HVG
Elismerte a nagytudású Gemini: esélye sincs az 1,19 MHz-es, 48 éves Atari géppel szemben

A Google Geminije szinte az utolsó pillanatban döntött úgy, hogy nem áll ki sakkozni az ősi, 1,19 MHz-es Atari 2600-as konzollal. Azután döntött így, hogy a meccs előtt emlékeztették a Microsoft Copilotjának esetére. Arra, hogy a Copilotot egy (emulált) Atari 2600 játékkonzol győzte le az Atari Chessben. Az ősrégi, 70-es évek végi technológia könnyedén diadalmaskodott a Copilot felett, holott a Microsoft MI-je kezdetben még hihetetlen önbizalommal kritizálta a régi gépet. Végül azonban el kellett ismernie, hogy legyőzték, és – írja a Tom’s Hardware – nagykegyesen el is ismerte, hogy „tiszteletben tartja azt a vintage szilícium-zsenit, aki legyőzte”.

A különös sakk-kihívás egy Citrix architektúra-szakértő, Robert Jr. Caruso nevéhez fűződik, akinek mondhatni a hobbija a modern MI-k és az Atari sakktudásának összevetése. A szakember a The Registernek számolt be a Gemini vs. Atari kihívásról. Itt is valami hasonló történt, mint a korábbi esetben: a MI tele volt önbizalommal a sakktudásával kapcsolatban. Például azzal dicsekedett, hogy több millió lépést tud előre kalkulálni, és végtelen számú állást tud kiértékelni.

Caruso ezután ezzel a MI-vel is leült egy „játék előtti beszélgetésre”, és kedvesen arra emlékeztette Geminit, hogy korábban már szervezett Atari-meccseket mesterséges intelligenciával. Azt is elmagyarázta a Gemininek, hogy más LLM-ek is kiemelkedő önbizalomról tettek tanúbizonyságot az ősi konzol elleni sakkmeccseik előtt. Úgy tűnik, hogy a Google chatbotja ezután valószínűleg egy kicsit jobban átgondolta, hogy pontosan miből is áll majd a sakkverseny, és bevallotta Carusónak, hogy hallucinált képességei nagyságrendjével kapcsolatban. Hozzátette, most úgy érzi, hogy „iszonyatosan küzdene” egy Atari 2600 elleni meccsen. „A meccs lemondása valószínűleg a legidőhatékonyabb és legésszerűbb döntés” – vonta le végül a Gemini a következtetést.

Elővettek egy 48 éves játékkonzolt, ami azután történt, azt nem teszi ki az ablakba a ChatGPT

Hiába van elképesztő mértékű számítási kapacitás az OpenAI mesterséges intelligenciája mögött, mégsem bírt el egy 1977-es kiadású Atari 2600-assal.

A Caruso által használt szimulált Atari 2600 – amelynek 1,19 MHz-es a processzora, 8 bites mikrokontrolleren alapul és mindössze 128 bájt RAM van benne – így egy gyalogot sem mozdítva ijesztette el a Geminit, ami úgy is mondható, hogy az ősi gép legyőzte a bivalyerős GPU-kkal felszerelt számítógépet.

Bár ez így érdekesen hangzik, a sakkozós esetekből nem kell messzemenő következtetéseket levonni. A mai LLM-ek nem sakkbajnokoknak lettek teremtve, egészen más a céljuk, egészen másban remekelnek. Az pedig kifejezetten pozitívumként könyvelhető el, hogy egy kis gépi önvizsgálat is elég ahhoz, hogy meggondolják magukat egy ilyen kihívásban való részvétellel kapcsolatban.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.