Nyaraljon izgalmasabban, mint Orbán Viktor a távoli horvát szigeten, delfinekkel és földalatti labirintussal
Bemutatjuk Lastovót, ahol nem csak a föld felett, hanem alatta is lehet túrázni.
Ausztrál kutatók egy speciális kamerás rendszert fejlesztettek ki, ami nemcsak érzékelni tudja az út mentén felbukkanó vadakat, de folyamatosan tanul, így egyre pontosabb lesz.
Sikeresen tesztelték Ausztráliában a világ első olyan technológiáját, ami a mesterséges intelligencia segítségével előzi meg, hogy az autók az úton átvonuló vadakkal ütközzenek – számolt be róla az Interesting Engineering. A rendszert a Sydney-i Egyetem és a Queenslandi Műszaki Egyetem mérnökei fejlesztették ki.
A rendszer az út szélén megjelenő állatokat monitorozza, majd amikor felbukkan egy veszélyt jelentő vad, valós időben küld jelzést az autósoknak. Mivel a fejlesztés nyílt forráskódú, így a világ bármely pontján hozzáférhető és alkalmazható lesz. A szakemberek szerint ez lehetővé teheti, hogy nagyobb biztonságban legyenek a veszélyeztetett állatfajok. Ilyenek például a vörös pandák Nepálban, az óriás hangyászok Brazíliában vagy a hópárducok Közép-Ázsiában.
A LAARMA (Large Animal Activated Roadside Monitoring and Alert) nevű rendszert Észak-Queenslandben tesztelték le a szakemberek egy olyan régióban, ahol gyakran gázolnak el az autósok kazuárokat. A rendszer oszlopokra szerelt érzékelőket – RGB kamerákat, hőkamerákat és LiDAR-t – kombinál egy öntanuló mesterséges intelligenciával, amely idővel javítja az észlelés pontosságát. A vadak észlelésekor a sofőröket villogó táblák figyelmeztetik a veszélyre.
Egy öt hónapos terepi kísérlet során Kurandában a LAARMA 97 százalékos észlelési pontosságot ért el, és több mint 287 észlelést regisztrált. Ez a járművek sebességét átlagosan 6,3 km/h-val csökkentette. Hogy a figyelmeztetés hatékony legyen, a Queenslandi Műszaki Egyetem kutatói olyan megoldásokat terveztek, amelyek a leginkább hathatnak az autósokra. Ezeket aztán számos tesztnek vetették alá, mielőtt kiválasztották a leginkább megfelelőt.
Mivel a rendszer önmagát fejleszti, ezért a kezdeti 4,2 százalékos észlelési arány 78,5 százalékra javult a kísérlet végére.
A szakemberek hamarosan a GitHubon teszik majd elérhetővé a program forráskódját.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.
Bemutatjuk Lastovót, ahol nem csak a föld felett, hanem alatta is lehet túrázni.
Lapunk korábbi moszkvai tudósítóját Kacskovics Mihály Béla kérdezte.