Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ec07b1b8-145d-470b-b53c-ad6cc3290ace","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Ön mennyit adna a pajkaszegi sörözőért?","shortLead":"Ön mennyit adna a pajkaszegi sörözőért?","id":"20250306_Elado-A-mi-kis-falunk-kocsmaja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec07b1b8-145d-470b-b53c-ad6cc3290ace.jpg","index":0,"item":"abd484ed-61dc-47ba-aa6b-b7f9e3f4277a","keywords":null,"link":"/kultura/20250306_Elado-A-mi-kis-falunk-kocsmaja","timestamp":"2025. március. 06. 14:13","title":"Eladó A mi kis falunk kocsmája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d45d710b-5e6e-46ee-a9a3-ec716b9e77f6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy vízelvezető árokba csapódott a kocsi miután kisodródtak. ","shortLead":"Egy vízelvezető árokba csapódott a kocsi miután kisodródtak. ","id":"20250305_gyorshajtas-miatti-baleset-utas-meghalt-fiatal-sofor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d45d710b-5e6e-46ee-a9a3-ec716b9e77f6.jpg","index":0,"item":"13f901b2-6923-4796-b376-612e51d17cbb","keywords":null,"link":"/cegauto/20250305_gyorshajtas-miatti-baleset-utas-meghalt-fiatal-sofor","timestamp":"2025. március. 05. 13:12","title":"Tragédiával ért véget a gyorshajtás miatti baleset, mindkét utasa meghalt a fiatal sofőrnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"40a86f43-d9b0-4cac-8f6d-2a0450e8c59a","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A probléma elsősorban a kisebb falvakat érinti, de nemrég Pest megyében is voltak gondok.","shortLead":"A probléma elsősorban a kisebb falvakat érinti, de nemrég Pest megyében is voltak gondok.","id":"20250305_ihatatlan-csapviz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/40a86f43-d9b0-4cac-8f6d-2a0450e8c59a.jpg","index":0,"item":"ef4de060-1a6b-4903-8c76-fadf7d66c0e3","keywords":null,"link":"/elet/20250305_ihatatlan-csapviz","timestamp":"2025. március. 05. 06:53","title":"Több mint ezer településen ihatatlan a csapvíz, van, ahol még tisztálkodáshoz sem javasolják","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"035463a1-d70f-4498-8dc0-7aa81da2d49c","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ezt a négykarikás német kupét az elmúlt évtizedekben évente átlagosan alig több mint 100 kilométert használták.","shortLead":"Ezt a négykarikás német kupét az elmúlt évtizedekben évente átlagosan alig több mint 100 kilométert használták.","id":"20250305_idokapszula-szinte-ujkent-var-gazdara-ez-a-34-eves-audi-coupe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/035463a1-d70f-4498-8dc0-7aa81da2d49c.jpg","index":0,"item":"5f083ea5-9414-472c-944e-ea0705904319","keywords":null,"link":"/cegauto/20250305_idokapszula-szinte-ujkent-var-gazdara-ez-a-34-eves-audi-coupe","timestamp":"2025. március. 05. 06:41","title":"Időkapszula: szinte új autóként vár gazdára ez a 34 éves Audi Coupé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"10498c1b-5cca-404a-94cb-573f6ca84902","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A pocsék ipari termelési adatok ütötték délelőtt az árfolyamot, délután pedig főleg az EU-csúcs eredményei és az EKB kamatdöntése mozgathatják.","shortLead":"A pocsék ipari termelési adatok ütötték délelőtt az árfolyamot, délután pedig főleg az EU-csúcs eredményei és az EKB...","id":"20250306_euro-gyengules-forint-arfolyam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/10498c1b-5cca-404a-94cb-573f6ca84902.jpg","index":0,"item":"891adc85-1300-4b74-8355-05f1cf4fc31a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250306_euro-gyengules-forint-arfolyam","timestamp":"2025. március. 06. 12:36","title":"Nagyot zuhant a forint csütörtökön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49340145-f589-4f1d-9236-0fd1851e98b0","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Több mint 1,6 milliárd forint egyszeri és 5,4 millió forintos napi bírság kivetését kéri az Európai Bizottság Magyarországra. Az ügyben csütörtökön hoz ítéletet az Európai Bíróság.","shortLead":"Több mint 1,6 milliárd forint egyszeri és 5,4 millió forintos napi bírság kivetését kéri az Európai Bizottság...","id":"20250305_europai-birosag_unios-jog_kotelezettsegszeges-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49340145-f589-4f1d-9236-0fd1851e98b0.jpg","index":0,"item":"e5b3842f-fc4b-48d4-9280-04cc65432000","keywords":null,"link":"/eurologus/20250305_europai-birosag_unios-jog_kotelezettsegszeges-ebx","timestamp":"2025. március. 05. 10:32","title":"Ismét EU-s büntetés fenyegeti Magyarországot, újabb pénzeket bukhatunk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1adc7cbd-2db8-4fce-b896-0d048f888c46","c_author":"Domány András","category":"vilag","description":"A repülőre ültetett 17 grúzzal a kormány jobboldali ellenfeleinek érveit is gyengíteni akarja.","shortLead":"A repülőre ültetett 17 grúzzal a kormány jobboldali ellenfeleinek érveit is gyengíteni akarja.","id":"20250305_lengyelorszag-gruz-bunozok-kitoloncolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1adc7cbd-2db8-4fce-b896-0d048f888c46.jpg","index":0,"item":"7da93ae0-b8cb-48e8-aee6-1f5cbb942e97","keywords":null,"link":"/vilag/20250305_lengyelorszag-gruz-bunozok-kitoloncolas","timestamp":"2025. március. 05. 19:59","title":"Külföldi bűnözőket toloncol ki Lengyelország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"82a4f80c-5957-4765-a70c-eddf09794d70","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Novembertől már csak a légitársaság alkalmazásával lehet majd becsekkolni a járatokra.","shortLead":"Novembertől már csak a légitársaság alkalmazásával lehet majd becsekkolni a járatokra.","id":"20250305_ryanair-papirmentes-beszallokartya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/82a4f80c-5957-4765-a70c-eddf09794d70.jpg","index":0,"item":"2a45b33b-9e41-4860-98b1-fcc518602969","keywords":null,"link":"/zhvg/20250305_ryanair-papirmentes-beszallokartya","timestamp":"2025. március. 05. 11:53","title":"Fél évet csúszik a Ryanair újítása, egyelőre nincs változás a beszállásnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Közép-európai kalandtúra 8 nap alatt, 5 országban, 0 forint szállásdíjért. Hogyan?
Úgy, hogy az útvonalat okosan állítjuk össze, és így minden éjszaka az egyik városból a másikba tartunk. Vonaton közlekedünk két állomás között és a fedélzeten alszunk, reggel kipihenten érkezünk, és nem költöttünk szállásra. Egy fillért sem.
AP / The Charleston Gazette / Lawrence Pierce
A kalandtúra e formája nem kényelmetlen, de azért mégiscsak a vagányak mulatsága. A vagányak pedig összeállíthatják vagány alvó pakkukat, ez két célt szolgál:
Amikor felébrendünk, akkor még mindig minden holmink velünk van.
Bármi is vár a vonaton, könnyen megteremtjük a magunk alvó kényelmét.
Ha pedig mindezt megoldottuk, akkor igazán semmi akadálya annak, hogy az egyik legnagyobb utazási tételt – pénzben és szervezésben egyaránt – kiiktassuk. Itt egy példa Közép- és Kelet-Európára.
Merre járunk?
Budapest-Prága-Varsó-Lemberg/Lvov-Marosvásárhely- Budapest
Interrail bérlettel. Az útvonalat nagyrészt lefedi egy 5 napos jegy, Ukrajna a kivétel, de ezzel foglalkozunk később.
Az Interrail alaposan átszövi a kontinenst, a járatok, amelyekre érvényes gyakoriak. A honlapon könnyen beállíthatjuk, hogy olyan járatokat keresünk, amelyek este indulnak/reggel érkeznek, remek tippeket adnak, egyszóval a honlap egy teljes bevásárlóközpont.
Az 5 napos bérlet a legrövidebb időszak, amit megvehetünk (árakat lásd alább), de rugalmas annyiban, hogy egy adott 10 napos időszakon belül szabadon dönthetünk, hogyan osztjuk el használatukat. Arra mindenképpen figyelni kell, hogy napokat számlál a rendszer, nem utazást. Vagyis ha felszállunk egy vonatra, és használjuk a bérletet, akkor megkezdtük a napot.
Ezért lesz fontos az, hogy Ukrajna kivétel, itt nem érvényes a bérlet. Kicsit meg is bolygatja az útitervet, de csak kicsit, és azt is gyorsan kezeljük.
Ukrajna, a kivétel – nem érvényes az Interrail
Ukrajnáig a magyar-cseh-lengyel szakaszt bérlettel tesszük meg, kis fejszámolással rájöhetünk, hogy ez a 3. nappal fejeződik be: az 1. napon szálltunk fel Budapesten, a 2. Prágával, a 3. Varsóval kezdődik, a 4. éjszakán lépjük át a lengyel-ukrán határt. Sajnos a vonat a 4. éjszakán már éjfél után kel át Ukrajna felé. Ez azt jelenti, hogy megkezdjük a 4. napot Varsó után. De ki tudjuk használni? Nem, mivel Ukrajnában nem érvényes a bérlet. Ez tehát egy adósság, és jó lenne visszanyernünk ezt az egy napot. Mindjárt visszanyerjük.
Addig is az ukrán szünetre két vonatjegyre lesz szükségünk. Először is Varsó-Lemberg szaklaszt kell kiegészítenünk, amikor belépünk a országba. Erre nagyon figyeljünk, nehogy megfeledkezve róla a kalauz és a határőr kegyeire szorítkozzunk. Reggel megérkezünk a régi galíciai egyetemi városba, eltöltjük a napot, majd este visszaszállunk a vonatra és Románia felé vesszük az utunkat. A román határtól újra érvényes az Interrail bérlet, de addig szükségünk lesz egy ukrán jegyre. Ez tehát a második jegy.
Hogyan nyerjük vissza az elvesztett napot?
Az ’este 7 szabállyal’. A szabály szerint este 7-kor kezdődik az Interrail nap, és másnap éjfélig tart. Egy picit bonyolult lesz, de nézzük lépésről lépésre – megéri.
Eddig hogyan kalkuláltunk a bérlettel? Az volt az alapelvünk, hogy éjjel alszunk a vonaton, nappal kirándulunk. Ezzel ugyan megspóroljuk a szállásdíjat, de a Budapest-Prága út eleje már az 1. napnak számít, Prága a 2. napnak, Varsó a 3. napnak, Lemberg – bár nem tudjuk használni a bérlet csak az óra ketyeg – a 4. napnak, Máramarosra már az 5. nap érkezünk. Ezzel az utolsó szakasz, a Székelyföld-Budapest már kilóg a bérlet által takart időszakból.
És itt jön a képbe az ’este 7 szabály’. Ha a szabálynak megfelelően 19:01-kor szállunk vonatra (vagy később), másnap éjfélig tart az első napunk, vagyis Párágát az 1. napon látjuk, Varsót a 2. napon, Ukrajnába a 3. napon érkezünk, az előpazaorlt napunk tehát a 3. Máramaroson a 4. napot töltjük, és úgy rendezzük utunkat, hogy következő nap éjfélig érjünk vissza Budapestre.
Útiterv:
Budapest-Prága : 0. éjszaka Interrailen
Prágai városnézés: 1. nap
Prága-Varsó: 1.-2. éjszaka Interrailen
Varsó: 2. nap
Varsó-Ukrán határ: 2.-3. éjjel Interrailen
Ukrajna, kitérő és 1 elvesztett nap: megkezdtüók a 3. napot, de önálló jegyeket kell vennünk Lembergig, majd Lembergtől a Román határig
Ukrán határ-Máramaros, Székelyföld: befejezzük az Interrailes 3. éjszakát
Székelyföld: 4. nap
Székelyföld-Budapest: 5. éjszaka
Budapest, ahová éjfélig kell megérkeznünk: 5. nap
Mennyibe kerül?
Az Interrail bérlet 175 euró 26 év alatt, 267 euró 26 és 59 év között. Ezen túl az éjszakai járatokra helyet kell foglalnunk – ezt tegyük minél előbb, hiszen könnyen előfordulhat, hogy a vonatok megtelnek, és senki sem szeretne este egy állomáson ragadni.
Mivel kalandtúrán vagyunk, ezért van kalandfelszerelésünk is. A kalandfelszerelés funkciója az, hogy kiemelje a kalandot az alvásból, jelen esetben: kényelmessé tegye. Ezért szerintünk elég az 5 eurós rezerváció.
Ülőhely: 5 euró / fő / foglalás. Összesen: 25 euró
Ha mégis hajalndóak vagyunk többet költeni, akkor vehetünk couchettet, ami kinyitható ülés: 14 euró / fő / foglalás. Összesen: 70 euró (minimum)
(Egy alvókabin – ez már luxus a kirándulásunkon, de ha mindenképpen ágyra vágyunk, akkor 26 euró / fő / foglalás. Összesen: 130 euró – de ez már az az összeg, ahol az alapelméletünk borul, hiszen olcsó szállást ezért az összegért is kaphatunk.)
Ezen túl még fizetünk az Ukrán utazásért, ami 70 euró körül járhat.