Ha szeretsz is, utállak én

Kisebbfajta hisztéria tört ki ez év elején, amikor kiderült, hogy - lapcímeket idézve - "zöld akadály" keletkezett a 10-es úton, merthogy "minél rosszabb, annál jobb" alapon a sokak által szidott Levegő Munkacsoport több civil szervezettel a háta mögött a bíróságon is igyekszik megakadályozni az új nyomvonalon tervezett út építését. A múlt héten kiderült: mégsem lehetett teljesen alaptalan a helyi lakosság ellenségeinek kikiáltott zöldek tiltakozása.

  • unknown unknown
Ha szeretsz is, utállak én

A Fővárosi Bíróság visszadobta a Környezetvédelmi Főfelügyelőség által kiadott engedélyt, így a zöld hatóságnak elölről kell kezdenie az eljárást. Késik tehát az út építése. Ez bizony kellemetlen.

Bő órát, akár másfelet is eltarthat, mire Piliscsabáról, Pilisvörösvárról reggelente a belvárosba ér az autós, vagy a délutáni csúcsforgalomban hazafelé araszol. A civil zöldek szerint sem jó ez így, világboldogító elképzelésük szerint a vasutat kellene - úgy 30 milliárd forintért - feljavítani, nem pedig 13 milliárdot kidobni egy 4 kilométeres, kétszer kétsávos útra (a nyúlfarknyi szakasz Pilisvörösvár Budapest felé eső határától az Auchan Solymár melletti áruházáig tart). És szó sincs - pontosabban csak szó van, de engedélyezett terv és a megvalósításhoz szükséges 100 milliárd forint nincs - a településeket valóban elkerülő új 10-es útról.

Hát most egy évig vagy kettőig - a jog malmai lassan őrölnek - nem az Auchannál, illetve Vörösvár határában torlódnak majd össze az autók, hanem szép egyenletesen, mint eddig. De legalább van bűnbak. Nem az a közlekedéspolitika a hibás, amelyik a mostani tervnél alig drágábban a Pilisvörösvárt elkerülő szakaszt is megépíttethette volna. Az a településfejlesztési metódus sem hibáztatható, amely teleszórja bevásárlóközpontokkal a főváros körüli csomópontokat, jelentős többletforgalmat generálva ezzel (ma már nemcsak Budapestre bejutni, hanem kifelé menni is hosszadalmas, például az M1-es és M7-es közös szakaszán), hanem a realitástól elrugaszkodott zöldek. Bezzeg ha már meglenne az M0-s sztrádagyűrű (északi szakaszának beruházását ugyancsak jogi lépésekkel gátolják a levegősök), itt lenne az autóskánaán.

Gondolják sokan.

A tények azonban arra vallanak, hogy sem az M0-s déli hídja, sem a Lágymányosi nem szüntette meg a dugókat a Petőfi hídon, s aligha hiheti bárki, hogy a napi 150 ezer autós ingázó majd egész nap körbe-körbe száguldozik, de nem megy be a fővárosba, nehogy túlterhelje az elaggott úthálózatot. Talán mégsem volt teljesen rossz gondolat, hogy a - ki emlékszik még rá? - rendszerváltási időkben kulcsszerepet játszó zöld mozgalmak azóta néhány többletjogot szereztek. Például ügyfélként vehetnek részt a környezetihatás-vizsgálati eljárásokban, joguk van a környezeti információk megszerzéséhez és így tovább.

Úgy tetszik, a sok kényelmetlenség ellenére igenis szükség van a négyéves választási ciklusokat és az autósok, befektetők rövid távú érdekeit nem mérlegelő, a környezeti szempontokat előtérbe toló civil érdekképviseletek hevületére. Még ha olykor maguk túllőnek is a célon, felesleges többletköltségekbe verve a közt, mint a legutóbbi zengői csatában.

SZABÓ GÁBOR

(A szerző a HVG munkatársa)