Hétköznapi Kommunizmus – torzszülött fotográfiák

A Magyar Dolgozók Pártjának AgitProp Osztályán sem álmodhattak volna szebbet a Debreceni Kortárs és Modern Művészeti Központban (Modem) július 24-én nyílt „Hétköznapi Kommunizmus” című kiállításnál. A Magyar Távirati Iroda (MTI) 1948 és 1956 között készült felvételeiből rendezett tárlaton minden pillanatkép egy sohasem volt csodavilágot ünnepel.

  • unknown unknown
Hétköznapi Kommunizmus – torzszülött fotográfiák


© Orosz Zoltán
Mosolyogva, telve hittel és reménnyel, tiszta, szikár tekintettel a szebb jövőbe révedő arcok: maga a hatalmat gyakorló nép. Megannyi testben és lélekben erős férfi és nő építi Sztálinvárost, bányássza az ércet és fűti a kohót a vas és acél országának, terményt szolgáltat be és szüreteli a központi agytröszt villanásának legújabb gyümölcsét a magyar gyapotot. Mindezt sztahanovista lendülettel, örömittasan. Mint a ma reklámmodelljei, akik csontsoványra koplalva, kizsigerelve, mégis széles mosollyal hirdetik: ez egy tökéletes világ. Az abszurditás határát súrolóan tökéletes. A legvadabb kommunizmus álomvilága nem csak fotókon, hanem filmhíradókon, játékfilmeken és színes plakátmozaikon is, újraélhető.

A korabeli fotográfusok, mint Vadas Ernő, Keleti Éva vagy Molnár Edit, hatalmas technikai tudással rendelkeztek, amit kénytelenek voltak a rendszer szolgálatába állítani. Munkáik, a rendszer irányítóinak képtelen követelései ellenére is mesteriek. Egy-egy fotográfia azért nem válik giccsé, mert jóval több tudás, szakmai alázat, szorgalom és munka rejtőzik mögötte, mint amennyit a cél megérdemelt volna. A dolgozókat munka, művelődés, pihenés, bevásárlás és a mindennapi életet átlagos pillanataiban ábrázoló fotók, bár spontán pillanatképeknek tűnnek, csak nehezen képzelhetőek el, a megörökített eseményeknek megfelelő valódi történetek.

© Orosz Zoltán
Az államszocializmus időszakában a fotográfus úgy indult el a helyszínre, hogy már előre tudta mit fog lencsevégre kapni. Tudta milyen karakterű férfiak és nők, hányan, milyen pózban és hol fognak elhelyezkedni a képen. Tudta mit várnak el tőle és azt is, hogy nem juthat levegőhöz, ha nem felel meg a követelményeknek. Ezért abból hozta ki a legtöbbet, amiből lehetett. Szándékos gag-eket – mint például egy a Rákosi elvtárs születésnapjára, vállalt szertár takarítási akció során, poros csontvázat tisztogató biológus kollektívát ábrázoló felvétel elkészítését – kevesen vállaltak. Mint minden művészeti ágban, a fotográfiában is működött az öncenzúra.

„A gyárakban, termelőszövetkezetekben és általában ahová fényképész érkezett, rendszerint mindent felforgattak. Átrendeztek akár egész üzemeket, szerelőcsarnokokat, hogy a felvétel tökéletesen sikerüljön. Mert a fotó az egyik leghatásosabb propaganda: elhiteti, hogy a valóságot mutatja, miközben észrevétlenül manipulál” – mondta el a hvg.hu-nak, a tárlat megnyitóján Manek Attila az MTI fotószerkesztőségének vezetője.

© Orosz Zoltán
Bár a meghívó azt ígéri: „a Modem tárlata nem az ismerős sztereotípiákat mutatja be, hanem az újraértelmezés, a valódi szembenézés lehetőségét kínálja fel” - efféle törekvésnek nyomát sem látni. Nincs kontraszt, nincs sötét oldal. Mindazt, ami korszakról alkotott képet árnyalhatja, valóságosabbá teheti a szemlélődőnek, a történelem órákon tanultakra támaszkodva a falakon lógó pillanatképek mögé kell képzelni.

„Én mindenképp megmutattam volna a történelem valódi arcát is, a szegénységet, a nyomort, rettegést, a kitelepítéseket. Vagy legalább egy-egy üres kerettel jelöltem volna mindazt, ami nem maradhatott fenn, hogy, árnyaltabb képet kaphassunk a korról, de Modemnek nyilvánvalóan nem ez volt a célja” – osztotta meg gondolatait a hvg.hu-val, a kiállítást megnyitó Bánkuti András, fotóriporter, fotóművész, a HVG fotórovatának vezetője.

„Nem egy „terrorházas” történelmi tárlat létrehozása volt a célunk” – fejtette ki az MTI fotóarchívumából a kiállítás anyagát összeválogató Gulyás Gábor, a Modem igazgatója – a két hete megnyitott, a Rákosi kor festészetét bemutató „Szocreál” kiállítást akartuk kontextusba helyezni. A festményeket a fotókkal összehasonlítani félelmetes élmény. Ugyanarról a gyökérről táplálkoznak: a festők fotószerű realisztikussággal ábrázolnak, a fényképészek, pedig festményszerűen idealizált kompozíciókat örökítenek meg. Eredeti formájukban mutatják be a torzszülötteket, melyek az államszocializmus felső vezetőinek agyában fogantak meg, és a művészek alkotásaiban öltöttek testet.

Orosz Zoltán

Meghalt Ozzy Osbourne

Az egykor zűrös életű rocklegenda alig két hete adta le minden idők második legtöbb bevételt termelő jótékonysági koncertjét. Számos egészségügyi problémája volt, Parkinson-kórban is szenvedett.

utazás

Európa 5 legszebb vasútvonala

Lélegzetelállító alpesi tájaktól a Harry Potterből ismerős viaduktig az öreg kontinens tele van szebbnél szebb vasútvonalakkal, melyeknek nagy részén ráadásul külön felár nélkül vonatozhatunk.