Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"60bdaed1-f5cd-4481-8f43-1604ee322d54","c_author":"Tóta W. Árpád","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20250102_hvg_tota_w_arpad_donald_trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60bdaed1-f5cd-4481-8f43-1604ee322d54.jpg","index":0,"item":"5654a0c3-d9f0-483d-9590-b69d1c600fee","keywords":null,"link":"/360/20250102_hvg_tota_w_arpad_donald_trump","timestamp":"2025. január. 02. 08:00","title":"Tóta W.: Dáridó Donalddal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7374f5f4-87b7-4449-a682-d7d58cc77460","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"cegauto","description":"Minden tíz eladott autóból kilenc teljesen elektromos volt náluk tavaly.","shortLead":"Minden tíz eladott autóból kilenc teljesen elektromos volt náluk tavaly.","id":"20250102_norvegia-elektromos-auto-atallas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7374f5f4-87b7-4449-a682-d7d58cc77460.jpg","index":0,"item":"15ff9363-f39d-4b2d-b0d8-d4b945eb701b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_norvegia-elektromos-auto-atallas","timestamp":"2025. január. 02. 12:59","title":"A norvégok lényegében véghez vitték az elektromos átállást az új autóknál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"998e282c-3dc4-4850-b9f3-b2b0a09c7a15","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Kikerült a GVH honlapjára az a határozat, ami több mint 1,2 milliárd forintos bírságot szabtak ki Mészáros Lőrinc exveje, Homlok Zsolt cégeire.","shortLead":"Kikerült a GVH honlapjára az a határozat, ami több mint 1,2 milliárd forintos bírságot szabtak ki Mészáros Lőrinc...","id":"20250101_gvh-birsag-homlok-zsolt-homlok-csoport-meszaros-lorinc-exveje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/998e282c-3dc4-4850-b9f3-b2b0a09c7a15.jpg","index":0,"item":"1cd67f70-f0cf-444f-ba57-f7cf153e785c","keywords":null,"link":"/kkv/20250101_gvh-birsag-homlok-zsolt-homlok-csoport-meszaros-lorinc-exveje","timestamp":"2025. január. 01. 11:22","title":"Feléért vállalta volna a munkát, mint volt apósa, mégis milliárdos bírságot kapott Mészáros exveje","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8e15d904-ea92-4ead-b697-dc37ba9151f0","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Már lezárult a helyszínelés. ","shortLead":"Már lezárult a helyszínelés. ","id":"20250102_Holttest-Kiskunhalas-csatorna-bunteny-halott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e15d904-ea92-4ead-b697-dc37ba9151f0.jpg","index":0,"item":"4ee86c66-30a6-4277-a89d-603a5d70f6dd","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_Holttest-Kiskunhalas-csatorna-bunteny-halott","timestamp":"2025. január. 02. 10:09","title":"Holttestet találtak egy csatornában Kiskunhalason","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0bad638e-39d8-4f41-b134-1a3c4bd2b4bd","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Már nem kell sokat várnunk a második generációs Volkswagen T-Roc hivatalos bemutatójára.","shortLead":"Már nem kell sokat várnunk a második generációs Volkswagen T-Roc hivatalos bemutatójára.","id":"20250102_teljesen-megujul-az-egyik-legfontosabb-vw-t-roc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0bad638e-39d8-4f41-b134-1a3c4bd2b4bd.jpg","index":0,"item":"40c150a2-1333-446f-b328-1b87e1e09dd9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_teljesen-megujul-az-egyik-legfontosabb-vw-t-roc","timestamp":"2025. január. 02. 09:21","title":"Teljesen megújul az egyik legfontosabb VW","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4160770f-9e36-49c4-b65f-3af37f872f89","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A globális autóipar soha nem látott ütemben alakul át. Több gyártónál is sorsdöntő újdonságok érkeznek idén.","shortLead":"A globális autóipar soha nem látott ütemben alakul át. Több gyártónál is sorsdöntő újdonságok érkeznek idén.","id":"20250101_legjobban-vart-uj-autok-2025-magyarorszagi-modellek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4160770f-9e36-49c4-b65f-3af37f872f89.jpg","index":0,"item":"0dedfdf4-c475-4281-9cde-a5a1c15faa88","keywords":null,"link":"/cegauto/20250101_legjobban-vart-uj-autok-2025-magyarorszagi-modellek-ebx","timestamp":"2025. január. 01. 13:00","title":"10 új autó, amit nagyon várunk 2025-ben – magyarországi modellek is főszerepben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b9ac1c70-8b3f-4bb9-ac71-0f8b0a7c3486","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"A támadás elkövetője, Samszúd bin Dzsabbar Amerikában született és Texasban élt, korábban katona volt. A gázoláshoz használt bérelt kisteherautójában az Iszlám Állam zászlóját találták meg.","shortLead":"A támadás elkövetője, Samszúd bin Dzsabbar Amerikában született és Texasban élt, korábban katona volt. A gázoláshoz...","id":"20250102_new-orleans-gazolas-terrorcselekmeny-samszud-din-dzsabbar-iszlam-allam-halalos-aldozatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b9ac1c70-8b3f-4bb9-ac71-0f8b0a7c3486.jpg","index":0,"item":"7323342e-d3f7-4b55-8d56-efdb889259fb","keywords":null,"link":"/vilag/20250102_new-orleans-gazolas-terrorcselekmeny-samszud-din-dzsabbar-iszlam-allam-halalos-aldozatok","timestamp":"2025. január. 02. 05:35","title":"Tizenötre emelkedett a New Orleans-i gázolásos merénylet halálos áldozatainak száma, az elkövetőnek társai is voltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"001cc521-a06d-4d17-9635-27a8f17fd631","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Tizenhét órát kellett várakozniuk a Spanyolországhoz tartozó szigeten az utasoknak. ","shortLead":"Tizenhét órát kellett várakozniuk a Spanyolországhoz tartozó szigeten az utasoknak. ","id":"20250102_Tenerife-Wizz-Air-repulogep-utas-Budapest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/001cc521-a06d-4d17-9635-27a8f17fd631.jpg","index":0,"item":"0519b808-40e5-4ed4-b38d-8da2395de0c2","keywords":null,"link":"/elet/20250102_Tenerife-Wizz-Air-repulogep-utas-Budapest","timestamp":"2025. január. 02. 12:49","title":"Madárral ütközött a Wizz Air gépe, ezért Tenerifén rekedtek egy éjszakára a Budapestre tartó utasok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A moszkvaiak joggal lehetnek büszkék a városukat behálózó, több mint 270 kilométer hosszúságú metrójukra. Arról azonban viszonylag kevesen tudnak, hogy az orosz fővárosban egy közel hasonló hosszúságú titkos metró is létezik.
Valószínűleg napjainkban is épül a Moszkva alatti titkos metró, amellyel a Kreml éppen aktuális ura és szűkebb környezete percek alatt elhagyhatja az atomtámadás vagy más veszély fenyegette orosz fővárost. Az immár állítólag közel 150 kilométeres hálózat léte a Szovjetunió 1991-es széthullásáig a legszigorúbb államtitkok közé tartozott, s az orosz illetékesek a mai napig nem ismerték el hivatalosan, hogy valóban megépültek a titkos járatok.
A nyomvonalakról, a járatok üzembe helyezésének évéről, illetve a szerelvényekről csak szórványos értesülések vannak. Az egyik fő forrás Jurij Zajcev, aki annak nyomán szentelt éveket a kutatásnak, hogy nagyapja elmesélte neki, fiatalabb korában maga is dolgozott a titkos építkezésen. A kutatásnak új lendületet adott, amikor Alekszandr Muzikantszkij, Moszkva egyik belső kerületének egykori vezetője egy lapnyilatkozatában maga is beszélt a kormányzati metróról. "A Kremlt és a parancsnoki pontokat összekötő föld alatti járatok negyven évig épültek, és fenntartásuk hatalmas összeget emésztett fel" - idézte Muzikantszkijt a Komszomolszkaja Pravda. Ekkor már javában kutattak a magukat "diggereknek" (ásóknak) nevező fiatalok, akik a moszkvai csatornarendszeren, illetve szemmel láthatóan sehova sem vezető lejárókon keresztül igyekeztek behatolni a föld alatti járatokba. A diggerek még inkább fellelkesültek, amikor a kilencvenes évek közepén nyilvánosságra került az az elnöki rendelet, amely a titkosszolgálattól az elnöki adminisztráció kezébe helyezte a nem részletezett különleges föld alatti objektumok építését. Ugyanez a határozat egyszerű bunkerekre és raktárakra is vonatkozik, ám a kutatókat változatlanul csak a közlekedésre alkalmas járatok érdekelték.
Mára annyi derült ki, hogy az orosz politikai és katonai vezetők négy irányba távozhatnak a Kremlből: a legrégebbi, az 1960-as években átadott vonal délnyugati irányba hagyja el és a vnukovói repülőtérrel köti össze a belvárost. Az első vonalon vannak közbeeső állomások is: állítólag a Kreml közelében lévő Lenin-könyvtárból, valamint a titkosszolgálatok központjából is be lehet jutni a titkos metróba, s ugyancsak alig észrevehető lejáratok indulnak a föld alá azokból a belvárosi házakból, ahol a szovjet időkben a fő pártfunkcionáriusok és a katonai vezetők laktak. A további vonalak segítségével a Moszkva környéki stratégiai pontok közelíthetők meg: a várostól keletre lévő légvédelmi főparancsnokság, illetve a délre fekvő Bor, ahol a vezérkar tartalék központját rejtették a föld alá. A legújabb, állítólag 1996-ban átadott vonal Borisz Jelcin akkori lakóhelyét kötötte össze a belvárossal, és arrafelé hagyja el Moszkvát, ahol Vlagyimir Putyin jelenlegi államfő rezidenciája található.
Sokan nem hisznek a létezésében (Oldaltörés)
A titkos metró természetesen egészen másképp néz ki, mint a mindennapi földalatti: egy-egy végcél felé csak egy alagút és egy sínpár vezet, és a síneket betonágyba helyezték, így az alagutakban gépkocsikkal is lehet közlekedni. A vonalak mentén bunkerek és raktárak találhatóak, a járatokban pedig - ahol a sín nincs áram alatt - akkumulátorral hajtott elektromos kocsik, illetve dízelszerelvények közlekednek. A hermetikusan záródó fémkapukkal védett alagutak végig nagy mélységben haladnak, így ezeket nem lehet megrongálni atombombákkal sem.
Vannak, akik nem hisznek a metróhálózat létezésében, és legfeljebb azt tartják elképzelhetőnek, hogy titkos alagutak kötik össze a belvárosi kormányzati épületeket. Ők azzal érvelnek, hogy aligha lehetett volna titokban tartani az építkezéseket, hiszen a mélyben folyó munkálatokhoz elengedhetetlen függőleges aknák, majd szellőzőaknák építése. A kétkedők egyike, Hanan Abramszon, aki maga is részt vett több föld alatti titkos létesítmény építésében, azt állítja, hogy a hivatalosan létező metró egymástól nagy távolságra lévő alagútjai alatt, illetve fölött futó titkos járatok között nincs kapcsolat, azok viszonylag rövidek.
A titkosmetró-hívők viszont azt állítják, hogy az összesen vagy 150 kilométer hosszúságú "konspirált" járatokat jórészt a közmetróval egy időben építették, így azokat el lehetett rejteni a kutakodó szemek elől. Emellett egyébként olyan fényképek is akadnak, amelyeken azokban a körzetekben - például Ramenyki elővárosban - láthatóak szellőzőaknák, ahol se közel, se távol nincsenek hivatalos metróállomások.
A végzetes ostobaság az volt, hogy nem láttuk a veszélyét, hogy kétharmaddal korlátlan hatalmat lehet szerezni – mondja a január 2-án nyolcvanéves Haraszti Miklós.