Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c14017cf-cf95-4072-ac3d-e1b0e892af12","c_author":"MTI","category":"sport","description":"A forduló rangadóján a Bayern München legyőzte a Paris Saint-Germaint.","shortLead":"A forduló rangadóján a Bayern München legyőzte a Paris Saint-Germaint.","id":"20241127_bl-leipzig-manchester-city-feyenoord-psg-internazionale","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c14017cf-cf95-4072-ac3d-e1b0e892af12.jpg","index":0,"item":"b385835f-2a9a-478f-85eb-f66015d142e7","keywords":null,"link":"/sport/20241127_bl-leipzig-manchester-city-feyenoord-psg-internazionale","timestamp":"2024. november. 27. 05:19","title":"BL: Milánóban is kikapott a Leipzig, a Manchester City nem bírt a Feyenoorddal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"91c4286c-e15e-4ad9-ad7c-90320f7e8072","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A forint mozgása napok óta nem követi a régiós fizetőeszközök trendjét. A kormány bejelentései és globális folyamatok is állnak a háttérben.","shortLead":"A forint mozgása napok óta nem követi a régiós fizetőeszközök trendjét. A kormány bejelentései és globális folyamatok...","id":"20241128_forint-gyengules-415-os-euro-arfolyam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/91c4286c-e15e-4ad9-ad7c-90320f7e8072.jpg","index":0,"item":"1b855ef0-fbb3-4c01-bc0f-039c4c9e1857","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241128_forint-gyengules-415-os-euro-arfolyam","timestamp":"2024. november. 28. 13:25","title":"Tovább gyengült a forint, benézett a 415-ös euróárfolyam fölé is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e551cfc-3d3e-4db2-97bb-f8eda1645cf0","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"Érzelmi okokból csak az ember tud sírni, de hogy mikor élünk szervezetünk e gyógyhatású leleményével, azt nagyban befolyásolja a társadalom, amelyben élünk. Amely ma már elnézőbb ugyan a férfikönnyekkel szemben, de nem igazán tud mit kezdeni vele. Milyen jótékony hatásai vannak a könnyeknek? Sokat vagy keveset sírnak nemzetközi összehasonlításban a magyarok? És vajon azok sírnak-e, akiknek minden okuk megvan rá?","shortLead":"Érzelmi okokból csak az ember tud sírni, de hogy mikor élünk szervezetünk e gyógyhatású leleményével, azt nagyban...","id":"20241126_hvg-konnyeivel-kuszkodo-siras-erzelmi-elfojtas-ferfi-konnyek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e551cfc-3d3e-4db2-97bb-f8eda1645cf0.jpg","index":0,"item":"22a5590f-9ee4-44f4-b695-f514418831c7","keywords":null,"link":"/360/20241126_hvg-konnyeivel-kuszkodo-siras-erzelmi-elfojtas-ferfi-konnyek","timestamp":"2024. november. 26. 19:30","title":"Egy férfi akkor sem sírhat, ha fáj, pedig a könny nemcsak nyugtat, hanem fájdalmat is csillapít","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8a01703-51e6-4a98-a225-cd6db2d395bf","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A hírt Joe Biden amerikai elnök jelentette be. ","shortLead":"A hírt Joe Biden amerikai elnök jelentette be. ","id":"20241126_Tuzszunetrol-allapodott-meg-Izrael-es-Libanon-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8a01703-51e6-4a98-a225-cd6db2d395bf.jpg","index":0,"item":"8cf8c1b1-9913-44e2-b966-506f0b83f91f","keywords":null,"link":"/vilag/20241126_Tuzszunetrol-allapodott-meg-Izrael-es-Libanon-ebx","timestamp":"2024. november. 26. 22:39","title":"Tűzszünetről állapodott meg Izrael és Libanon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff98206b-43ca-491d-9481-3a4571c538f8","c_author":"Füstmentes","category":"brandchannel","description":"<strong>Már régóta nem vita tárgya, hogy a dohányzás ártalmas az egészségre. De azt már kevesebben tudják, hogy pontosan mi is az, ami a legtöbb problémát okozza a cigarettázás során. Ennek jártunk utána cikkünkben.</strong>","shortLead":"<strong>Már régóta nem vita tárgya, hogy a dohányzás ártalmas az egészségre. De azt már kevesebben tudják...","id":"20241126_Fustmentes-mutatjuk-mi-a-baj-a-fusttel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff98206b-43ca-491d-9481-3a4571c538f8.jpg","index":0,"item":"4a43a8f2-ee38-45f7-a586-06b38b6e9ba7","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241126_Fustmentes-mutatjuk-mi-a-baj-a-fusttel","timestamp":"2024. november. 27. 12:30","title":"Égető kérdések – mutatjuk, mi a baj a füsttel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Füstmentes","c_partnerlogo":"5606d0d7-dfa6-418b-8c21-9f81d280bf53","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"f7c7dad2-801a-4574-bd41-d037daf963d5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A szakemberek szerint elavult az a szemlélet, hogy van normál értéke a koleszterinszintnek. Valójában minél kevesebb, annál jobb.","shortLead":"A szakemberek szerint elavult az a szemlélet, hogy van normál értéke a koleszterinszintnek. Valójában minél kevesebb...","id":"20241127_koleszterinszint-vizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f7c7dad2-801a-4574-bd41-d037daf963d5.jpg","index":0,"item":"0def0c11-b1f7-421d-913e-d2c6b018ede4","keywords":null,"link":"/itthon/20241127_koleszterinszint-vizsgalat","timestamp":"2024. november. 27. 11:35","title":"Baljós adatok: 1100 páciensből 64 százaléknak kell további vizsgálatokra mennie a magas koleszterinszint miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"775d920c-e36c-44dd-b860-8010fccd1c75","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Vontatóval kellett elvinni a repülőt. ","shortLead":"Vontatóval kellett elvinni a repülőt. ","id":"20241128_Ferihegy-kifutopalya-lezaras-gorog-repulo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/775d920c-e36c-44dd-b860-8010fccd1c75.jpg","index":0,"item":"2efcc58e-0c14-4d7f-866c-e2c13f573a4b","keywords":null,"link":"/elet/20241128_Ferihegy-kifutopalya-lezaras-gorog-repulo","timestamp":"2024. november. 28. 16:20","title":"Lezártak egy kifutópályát Ferihegyen, mert lerobbant egy görög repülőgép","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"679ca6ed-b400-49a5-bcb5-0731ae2f8c16","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"Versengő személyiségekből állította össze gazdasági csapatát Donald Trump, aki drasztikus vámemeléssel teremtene mozgásteret adócsökkentésre és javítaná az USA kereskedelmi mérlegét.","shortLead":"Versengő személyiségekből állította össze gazdasági csapatát Donald Trump, aki drasztikus vámemeléssel teremtene...","id":"20241127_hvg-donald-trump-scott-bessen-amerikai-gazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/679ca6ed-b400-49a5-bcb5-0731ae2f8c16.jpg","index":0,"item":"595618af-dbf6-4417-8282-8208e5dbb89c","keywords":null,"link":"/360/20241127_hvg-donald-trump-scott-bessen-amerikai-gazdasag","timestamp":"2024. november. 27. 15:00","title":"Az új amerikai pénzügyminiszter egyik feladata lesz, hogy visszafogja Donald Trumpot, és az ő hagymázas elképzeléseit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A moszkvaiak joggal lehetnek büszkék a városukat behálózó, több mint 270 kilométer hosszúságú metrójukra. Arról azonban viszonylag kevesen tudnak, hogy az orosz fővárosban egy közel hasonló hosszúságú titkos metró is létezik.
Valószínűleg napjainkban is épül a Moszkva alatti titkos metró, amellyel a Kreml éppen aktuális ura és szűkebb környezete percek alatt elhagyhatja az atomtámadás vagy más veszély fenyegette orosz fővárost. Az immár állítólag közel 150 kilométeres hálózat léte a Szovjetunió 1991-es széthullásáig a legszigorúbb államtitkok közé tartozott, s az orosz illetékesek a mai napig nem ismerték el hivatalosan, hogy valóban megépültek a titkos járatok.
A nyomvonalakról, a járatok üzembe helyezésének évéről, illetve a szerelvényekről csak szórványos értesülések vannak. Az egyik fő forrás Jurij Zajcev, aki annak nyomán szentelt éveket a kutatásnak, hogy nagyapja elmesélte neki, fiatalabb korában maga is dolgozott a titkos építkezésen. A kutatásnak új lendületet adott, amikor Alekszandr Muzikantszkij, Moszkva egyik belső kerületének egykori vezetője egy lapnyilatkozatában maga is beszélt a kormányzati metróról. "A Kremlt és a parancsnoki pontokat összekötő föld alatti járatok negyven évig épültek, és fenntartásuk hatalmas összeget emésztett fel" - idézte Muzikantszkijt a Komszomolszkaja Pravda. Ekkor már javában kutattak a magukat "diggereknek" (ásóknak) nevező fiatalok, akik a moszkvai csatornarendszeren, illetve szemmel láthatóan sehova sem vezető lejárókon keresztül igyekeztek behatolni a föld alatti járatokba. A diggerek még inkább fellelkesültek, amikor a kilencvenes évek közepén nyilvánosságra került az az elnöki rendelet, amely a titkosszolgálattól az elnöki adminisztráció kezébe helyezte a nem részletezett különleges föld alatti objektumok építését. Ugyanez a határozat egyszerű bunkerekre és raktárakra is vonatkozik, ám a kutatókat változatlanul csak a közlekedésre alkalmas járatok érdekelték.
Mára annyi derült ki, hogy az orosz politikai és katonai vezetők négy irányba távozhatnak a Kremlből: a legrégebbi, az 1960-as években átadott vonal délnyugati irányba hagyja el és a vnukovói repülőtérrel köti össze a belvárost. Az első vonalon vannak közbeeső állomások is: állítólag a Kreml közelében lévő Lenin-könyvtárból, valamint a titkosszolgálatok központjából is be lehet jutni a titkos metróba, s ugyancsak alig észrevehető lejáratok indulnak a föld alá azokból a belvárosi házakból, ahol a szovjet időkben a fő pártfunkcionáriusok és a katonai vezetők laktak. A további vonalak segítségével a Moszkva környéki stratégiai pontok közelíthetők meg: a várostól keletre lévő légvédelmi főparancsnokság, illetve a délre fekvő Bor, ahol a vezérkar tartalék központját rejtették a föld alá. A legújabb, állítólag 1996-ban átadott vonal Borisz Jelcin akkori lakóhelyét kötötte össze a belvárossal, és arrafelé hagyja el Moszkvát, ahol Vlagyimir Putyin jelenlegi államfő rezidenciája található.
Sokan nem hisznek a létezésében (Oldaltörés)
A titkos metró természetesen egészen másképp néz ki, mint a mindennapi földalatti: egy-egy végcél felé csak egy alagút és egy sínpár vezet, és a síneket betonágyba helyezték, így az alagutakban gépkocsikkal is lehet közlekedni. A vonalak mentén bunkerek és raktárak találhatóak, a járatokban pedig - ahol a sín nincs áram alatt - akkumulátorral hajtott elektromos kocsik, illetve dízelszerelvények közlekednek. A hermetikusan záródó fémkapukkal védett alagutak végig nagy mélységben haladnak, így ezeket nem lehet megrongálni atombombákkal sem.
Vannak, akik nem hisznek a metróhálózat létezésében, és legfeljebb azt tartják elképzelhetőnek, hogy titkos alagutak kötik össze a belvárosi kormányzati épületeket. Ők azzal érvelnek, hogy aligha lehetett volna titokban tartani az építkezéseket, hiszen a mélyben folyó munkálatokhoz elengedhetetlen függőleges aknák, majd szellőzőaknák építése. A kétkedők egyike, Hanan Abramszon, aki maga is részt vett több föld alatti titkos létesítmény építésében, azt állítja, hogy a hivatalosan létező metró egymástól nagy távolságra lévő alagútjai alatt, illetve fölött futó titkos járatok között nincs kapcsolat, azok viszonylag rövidek.
A titkosmetró-hívők viszont azt állítják, hogy az összesen vagy 150 kilométer hosszúságú "konspirált" járatokat jórészt a közmetróval egy időben építették, így azokat el lehetett rejteni a kutakodó szemek elől. Emellett egyébként olyan fényképek is akadnak, amelyeken azokban a körzetekben - például Ramenyki elővárosban - láthatóak szellőzőaknák, ahol se közel, se távol nincsenek hivatalos metróállomások.
Az amerikai-magyar médiaszociológust a témában írt sikerkönyvéről, Orbán Viktorról, Magyar Péterről, Kim Dzsongunról és az egyesült államokbeli karrierjéről kérdeztük.
Hatalmas a különbség a Századvég és a Medián közvélemény-kutatási eredményei között. A kormánypárti intézetnél a Fidesz-KDNP biztosan vezet a Tisza előtt, a harmadik legnépszerűbb párt pedig az MKKP.
Két lehetőség volt: vagy nincs pénz, vagy pedig van, de akkor alá kell írni a papírt – így magyarázta a HVG információi szerint egy belső értekezleten Szabó Péter, az Országos Bírói Tanács elnöke, miért ment bele a kormány diktálta megállapodásba.