Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b583b459-9d87-48e8-9fb0-44f5916b4524","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Még a Fidesz-szavazók 21 százaléka szerint is igazak lehetnek a vádak.","shortLead":"Még a Fidesz-szavazók 21 százaléka szerint is igazak lehetnek a vádak.","id":"20250210_publicus-intezet-felmeres-rogan-antal-amerikai-szankciok-korrupcius-vadak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b583b459-9d87-48e8-9fb0-44f5916b4524.jpg","index":0,"item":"6480ee03-ebda-40fb-97e2-23935206643e","keywords":null,"link":"/itthon/20250210_publicus-intezet-felmeres-rogan-antal-amerikai-szankciok-korrupcius-vadak","timestamp":"2025. február. 10. 07:29","title":"Publicus: A magyarok fele szerint igazak a Rogán Antalt ért amerikai korrupciós vádak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eb85c80b-5060-4653-8081-c1a50170b6d3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A DSKY Moonwatch nemcsak nevében, kinézetében is pontosan olyan, mint az Apollo-program űrhajóin használt számítógép beviteli eszköze.","shortLead":"A DSKY Moonwatch nemcsak nevében, kinézetében is pontosan olyan, mint az Apollo-program űrhajóin használt számítógép...","id":"20250211_dsky-moonwatch-karora-apollo-program","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eb85c80b-5060-4653-8081-c1a50170b6d3.jpg","index":0,"item":"4d28642d-f902-46ee-b7b4-15653d7331ce","keywords":null,"link":"/tudomany/20250211_dsky-moonwatch-karora-apollo-program","timestamp":"2025. február. 11. 10:03","title":"Sosem látott szinten menő karórát dobnak piacra: pont olyan, mint az Apollo-program számítógépe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aaf80d73-1ffe-4cc4-9a06-c051c8aa0233","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A rosszul felhelyezett kehely nyomást gyakorolhat a környező szervekre, ami akár egészségügyi következményekkel is járhat.","shortLead":"A rosszul felhelyezett kehely nyomást gyakorolhat a környező szervekre, ami akár egészségügyi következményekkel is...","id":"20250211_menstruacios-kehely-egeszsegi-kockazatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aaf80d73-1ffe-4cc4-9a06-c051c8aa0233.jpg","index":0,"item":"ebe623b4-40c4-4a58-805f-7c201212119e","keywords":null,"link":"/elet/20250211_menstruacios-kehely-egeszsegi-kockazatok","timestamp":"2025. február. 11. 11:29","title":"Óvatosan a menstruációs kelyhekkel! – figyelmeztetnek az orvosok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"73a8a607-30ee-4cd4-8c39-24467c088c6f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Bár korábban már elismerte, hogy fenntarthatatlan az árstop, a nemzetgazdasági miniszter úgy tűnik, most megint hisz benne. Pedig nem sok köszönet volt abban, amikor legutóbb ilyet lépett a kormány.","shortLead":"Bár korábban már elismerte, hogy fenntarthatatlan az árstop, a nemzetgazdasági miniszter úgy tűnik, most megint hisz...","id":"20250210_arstop-inflacio-nagy-marton-kiskereskedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/73a8a607-30ee-4cd4-8c39-24467c088c6f.jpg","index":0,"item":"5831f510-3b18-4f5a-8fe6-caba29ce6df4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250210_arstop-inflacio-nagy-marton-kiskereskedelem","timestamp":"2025. február. 10. 08:53","title":"Árstoppal ébredt hétfő reggel Nagy Márton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1d7a8735-6011-43fe-b364-e41d6c9b8e6f","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A ZF Hungária Kft. szerint további elbocsátásokra nem lehet számítani. ","shortLead":"A ZF Hungária Kft. szerint további elbocsátásokra nem lehet számítani. ","id":"20250211_letszamleepitesi-program-zf-hungaria-eger","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1d7a8735-6011-43fe-b364-e41d6c9b8e6f.jpg","index":0,"item":"0c71bd73-5bda-4c7e-bc13-b56a8a8002b5","keywords":null,"link":"/kkv/20250211_letszamleepitesi-program-zf-hungaria-eger","timestamp":"2025. február. 11. 17:43","title":"Száznál is több dolgozóját építi le Egerben az autóipari beszállító","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6ead480-602c-4dbc-bb69-5542d0dfd953","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A házaspár szándékosan az ukrajnai háború elől menekülőket vette célba, hogy elraboljanak egy újszülött lányt.","shortLead":"A házaspár szándékosan az ukrajnai háború elől menekülőket vette célba, hogy elraboljanak egy újszülött lányt.","id":"20250210_eletfogytig-borton-ukran-menekult-csecsemo-gyilkossag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6ead480-602c-4dbc-bb69-5542d0dfd953.jpg","index":0,"item":"f2bda1bf-61cd-49f4-85da-cab39e5e2b3e","keywords":null,"link":"/vilag/20250210_eletfogytig-borton-ukran-menekult-csecsemo-gyilkossag","timestamp":"2025. február. 10. 18:05","title":"Életfogytig börtönbe kerül az a német pár, akik ukrán menekülteket öltek a csecsemőjükért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a80a9ca6-f5a0-4ac4-88f0-f7fae8eb1321","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"A “Tisza programírója” Magyar Péter szerint nem programíró. Egyébként valójában nem a 13. havi nyugdíjon nevet, hanem a kormányon, és nem a 13. havi nyugdíj ellen szólalt fel, hanem annak részleges emelése mellett. A kormánymédia lapjában megjelent cikk mindkét hamis állítását azonnal saját maga cáfolja videóval, idézettel.","shortLead":"A “Tisza programírója” Magyar Péter szerint nem programíró. Egyébként valójában nem a 13. havi nyugdíjon...","id":"20250211_A-kormanymedia-dupla-ongollal-tamadja-a-Tisza-programirojat-a-13-havi-nyugdij-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a80a9ca6-f5a0-4ac4-88f0-f7fae8eb1321.jpg","index":0,"item":"02de57bc-cb95-49c2-a962-af92f49e52fb","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250211_A-kormanymedia-dupla-ongollal-tamadja-a-Tisza-programirojat-a-13-havi-nyugdij-miatt","timestamp":"2025. február. 11. 07:57","title":"A kormánymédia tripla öngóllal támadja a \"Tisza programíróját\" a 13. havi nyugdíj miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b8cee434-1878-449b-85a3-5350bde27f90","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Fontos megállapításokat tett egy, a klasszikus zene és a magzati szívfrekvencia kapcsolatát vizsgáló kutatás: mexikói tudósok arra jutottak, hogy a magzatnak játszott nyugtató zene jótékony hatással lehet a fejlődő szervezetre.","shortLead":"Fontos megállapításokat tett egy, a klasszikus zene és a magzati szívfrekvencia kapcsolatát vizsgáló kutatás: mexikói...","id":"20250210_magzat-fejlodese-klasszikus-zene-terhesseg-vizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b8cee434-1878-449b-85a3-5350bde27f90.jpg","index":0,"item":"2b1911d0-e484-4888-9c40-65910521a69c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250210_magzat-fejlodese-klasszikus-zene-terhesseg-vizsgalat","timestamp":"2025. február. 10. 14:03","title":"Hogyan hat egy magzatra, ha az anya klasszikus zenét hallgat?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Hudson folyón landolt egy amerikai utasszállító repülőgép csütörtökön a New York-i LaGuardia repülőtér közelében, csodával határos módon a gép becsapódáskor ép maradt, és az utasokat mind egy szálig gyorsan kimentették a helyszínre érkező hajók.
A szövetségi repülésügyi hatóság és a US Airways légitársaság is megerősítette, hogy minden utast épségben kimentettek a gépről. Csak egy ember sérült meg súlyosabban, mindkét lába eltört. A US Airways Airbus A320-as gépének fedélzetén 150 utas és 5 fős személyzet tartózkodott. A gép a LaGuardia repülőtérről szállt fel délután 3.26-kor, az úti cél az észak-karolinai Charlotte volt. A gép a felszállás után percekkel valószínűleg madárral vagy egy madárrajjal ütközött, és a gép mindkét hajtóműve felmondta a szolgálatot.
"Hangos robbanás hallatszott néhány perccel a felszállás után, és a gép kissé megrázkódott" - mondta az egyik utas, Alberto Pinero. Szerinte az utastérben füstszagot lehetett érezni, és ekkor kezdett visszafordulni a gép, amiből arra lehetett következtetni, hogy valami baj van.
A repülésirányító hatóságok közlése szerint a pilóta kevesebb mint egy perccel a felszállás után "kettős madárütközést" jelentett, majd vészleszállást hajtott végre a Hudson-folyón. Az ABC értesülése szerint az utasszállító lúdcsapattal találkozott. A gép 975 méteres magasságból fordult vissza a folyó felé. A Szövetségi Nyomozó Iroda (FBI) közlése szerint nincs arra utaló jel, hogy terrorcselekmény történt.
A pilóta arra kérte az irányítótornyot, hogy visszatérhessen a LaGuardia reptérre. Erre meg is akarták adni az engedélyt, de a pilóta közölte, hogy inkább mégis a közelebbi, Teterboro reptérre irányítaná a gépet. Ez volt az utolsó kapcsolatfelvétele az irányítókkal.
Pinero szerint a pilóta annyit közölt az utasokkal, hogy "készüljenek fel a becsapódásra". "Ekkor tudtuk, hogy zuhanunk, ráadásul vízre" - mondta. Az utasok szerint a becsapódás olyan volt, mint egy autókarambol. Egy szemtanú, aki egy épület 25-ik emeletéről nézte végig a landolást, azt mondta, hogy a gép nagyon lassan érintette a víz felszínét.
A US Airways 1549-es járata Manhattantől nyugatra, a 48. utca magasságában esett a New Yorkot New Jersey-től elválasztó Hudson-folyó vizébe. A levegő hőmérséklete mínusz 6, a vízé plusz 6 Celsius fokos volt. A repülőgép a folyó jeges vizén lebegett, majd lassú süllyedésbe kezdett. A repülőgépet nem sokkal a baleset után a környéken tartozkodó hajók vették körül, és az utasokat - akik egy része a gép szárnyaira kimászva, állva várta, hogy partra vigyék - kimentették. Ha ez nem sikerült volna, a vízbe kerülő utasokat perceken belül kihűlés fenyegette volna.
Amikor a gép elkezdett süllyedni a vízben, pánik tört ki az utastérben, de néhányan kiabálva nyugalomra próbálták inteni az utasokat. Egy másik utas, Jeff Kolodjay csuromvizesen, hosszasan ecsetelte újságíróknak a történteket. "A gép meglehetősen gyorsan elkezdett megtelni vízzel. Félelmetes volt. Tőlem balra volt egy hölgy egy csecsemővel, mászott át az üléseken" - mondta Kolodjay.
A becsapódás után az utasok hátrahagyva kabátjaikat és poggyászaikat, megragadva a mentőmellényeket és a felfújható párnákat igyekeztek kifelé a gépből. Az utasokat a partra, egy közeli épületbe szállították a mentőegységek.
A gépet sikerült Manhattan partjához vontatni, egy kikötői bakhoz rögzítették, a pilótafülke és egyik szárnya emelkedik ki a vízből. Egyelőre nem dőlt el, hogyan emelik ki a folyóból.
Michael Bloomberg New York-i polgármester szerint a pilóta "mesterien" tette vízre a gépet, s nem hagyta el a fedélzetet, amíg meg nem bizonyosodott arról, hogy egyetlen utas sem maradt a fedélzeten. Kétszer is visszament a gépre, miután már mindenkit kimenekítettek. Peter Goelz, az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal (NTSB) volt vezérigazgatója úgy fogalmazott, hogy ami történt, az a "repüléstörténet bámulatos hőstette volt".
A máris "hőssé" kikiáltott pilótáról kiderült, hogy Chesley Sullenbergernek hívják, negyvenéves repülési tapasztalattal rendelkezik, és korábban az amerikai légierőnél szolgált vadászpilótaként.
Az amerikai hírcsatornák "hudsoni csodaként" emlegetik a balesetet. Mindenesetre repülési szakértők is azt mondják, hogy kivételes eset az, amikor sikerül vízen landolnia egy utasszállító gépnek, anélkül, hogy kettétörne. "A vízre való landolás általában nagyobb rombolással jár, mint a szárazföldi landolás. Bámulatba ejtő, hogy egy sugárhajtású Airbus képes volt leszállni egy folyón anélkül, hogy darabokra tört volna" - mondta Max Vermij légi balesetekkel foglalkozó kanadai nyomozó. Szerinte a gép óránkénti mintegy 250 kilométeres sebességgel ért vizet, és ilyenkor a becsapódáskor általában letörnek a szárnyak és a hajtóművek, víz került a gép belsejébe, s ez szétszakítja a gép törzsét.
Joe Mazzone, a Delta Air Lines nyugalmazott pilótája elmondta: nem szokatlan, hogy madarak repülőgépekkel ütköznek, s ha a hajtóműbe kerülnek, azok szinte azonnal leállnak. A repülésirányító torony értesíteni szokta a felszálló gépeket, ha madarakat észlel a térségben.
1975 óta öt nagy sugárhajtású géppel történt komoly baleset madarakkal való ütközés következtében.