szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Mindössze 30 méterre kerülte el egymást két repülőgép a légi irányító lélekjelenlétének köszönhetően a Moszkva melletti Cserusztyi városka felett: a Tu-154-es és a Boeing fedélzetén 330 utas és a személyzet tartózkodott.

Az április 24-én történt majdnem-katasztrófáról a Moszkovszkij Komszomolec című lap számolt be csütörtökön. A beszámoló szerint a Tu-154-es a moszkvai Vnukovo repülőtérről Szamarába, a Boeing 767-es Vnukovóról Vlagyivosztokba indult. Ugyanabban a légi folyosóban repültek, 7500 méteres magasságban, egymástól négy kilométerre. 

Ilja Kurakulov irányító utasította a Tu-154-es pilótáját, hogy emelkedjen 9100 méterre, de egyszer csak azt látta, hogy a gép nem emelkedik, hanem süllyed, és vészesen lecsökken a sebessége. Úgy vélte, a Tu-154-es fedélzetén valami probléma van, ezért utasította a közeledő Boeinget, hogy kanyarodjon el jobbra.

A balesetet - amely az egyik legsúlyosabb lett volna a légi közlekedés történetében - csakis azért sikerült megakadályozni, mert a légi irányító nem egész két másodperc alatt helyesen döntött, s mert a Boeing pilótája azonnal végrehajtotta az utasítását.

A Tu-154-es pilótája csak a harmadik felszólítás után reagált: ezalatt gépe 7200 méterre süllyedt, sebessége 540 kilométer/órára esett vissza. A két gép egyazon pont felé tartott, s találkozhattak volna, de túl ezen, a sebesség csökkenése is a Tu-154-es lezuhanását okozta volna másodperceken belül.

A harmadik felszólítás után a Tu-154-es emelkedni kezdett, és elkanyarodott balra. A két gép majdnem azonos - mintegy 7280 méteres - magasságban, alig 30 méterre repült el egymás mellett.

Az incidenst vizsgálják. Már kiderült, hogy a nagy magasság ellenére a Tu-154-es kerekei még kint voltak, ez okozta a lassulást és a magasságvesztést. Mindezt villogó vörös lámpák jelzik a pilótának, aki a jelek szerint nem tartózkodott a pilótafülkében, noha az indulástól alig tíz perc telt el, s a gép még nem érte el az utazási magasságot.

Szamarában a személyzet orvosi vizsgálaton esett át, de a pilótát is beleértve mindannyiukat alkalmasnak találták a visszaútra.

Kurakulov légi irányítót kitüntették, de ő szerényen csak annyit mondott, hogy a rendkívüli események megakadályozása mindennapos dolog.

Oroszországban rendkívül gyakoriak a majdnem-katasztrófák a légi közlekedésben. Ennek számos oka van, kezdve attól, hogy a vámjogszabályok miatt az orosz társaságok többnyire régebbi évjáratú gépeket vásárolnak, egészen odáig, hogy a pilótaképzés súlyos gondokkal küzd.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Shake

Tíz tipp az idegbajmentes repülőúthoz

Napjainkra a repülés önkiszolgáló üzemmé vált. Legtöbben magunk intézzük utazásainkat, ami azt is jelenti, hogy egyedül kell szembenéznünk az ezzel járó kihívásokkal. Ráadásul gyakran változnak a körülmények, nehéz előre minden eshetőségre felkészülni.

Shake

Mit eszünk a repülőn?

Mi tagadás, szeretünk enni utazás közben. Vegyük például azt az ismert pillanatképet, amikor az állomásról éppen csak kigördülő vonaton előkerülnek az alufóliába csomagolt rántott húsok meg kenyerek. A repülőn ennek a megfelelője az, amikor az „öveket becsatolni” jelzés kikapcsolása után a légiutas-kísérők kiosztják a tálcákat vagy műanyag dobozokat. Azután jön a meglepetés: száraz szendvics vagy valami furcsa szószban tocsogó, azonosíthatatlan izé.

hvg.hu Tech

Átlát magán az F-35 vadászrepülő pilótája

Másképpen látja a valóságot az F-35 vadászrepülő pilótája. A sisakjába épített új érzékelőberendezés nem csupán információréteggel látja el az általa látottakat, hanem gyakorlatilag a repülőt és saját testét is láthatatlanná teszi számára, írja a Gizmodo.

Nemzetközi gazdaság

Nem repülő gépek

A légitársaságok egymás után vonják ki gépeiket a forgalomból, hogy a csökkenő utasszámhoz igazítsák kapacitásukat. A kényszerparkolás a jegyárak növekedését okozza.