szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Belgium veszi át csütörtökön fél évre az EU soros elnöki tisztségét Spanyolországtól, hogy aztán az év fordulóján Magyarországnak adja azt tovább. Uniós politikusok, diplomaták és elemzők többnyire szerénynek értékelik a spanyol elnökség teljesítményét. Madrid nem igazán tudott "szárnyakat adni az uniónak", bár az adott feltételek között ezt nem is nagyon lehetett remélni - mondják.

Az EU-elnökségre készülő ország előzetesen mindig megfogalmazza saját tervezett prioritásait, azokat a témákat, amelyekre különösen nagy figyelmet kíván fordítani. Az élet aztán gyakran átírja ezeket az elképzeléseket. A franciák 2008 második felében látták el az elnökséget, és utólag visszatekintve nyugodt szívvel megállapítható, hogy Nicolas Sarkozy "jókor volt jó helyen". Az augusztusi orosz-grúz villámháború sokkal súlyosabb következményekkel is járhatott volna, ha akkor Franciaország nem tesz hatalmas erőfeszítéseket a konfliktus lecsendesítése érdekében. Ennek a "tűzoltó" munkának a szükségességét senki nem látta előre, és szerencse, hogy éppen akkor egy önmagában véve is jelentős hatalom ült az EU-elnökségben.

Ugyanazon év őszén aztán beütött a nemzetközi hitelválság, és a franciák abban a tekintetben is szerencsésnek mondhatják magukat, hogy rajtuk nem kérhető számon a megoldás hiánya: ők megszólaltatták a vészcsengőt, és megtették az első lépéseket, hogy felrázzák az uniót, tudatosítsák a tagországokban a sürgető közös cselekvés kényszerét. A franciákat a csehek követték 2009 első felében, és már rögtön januárban beütött az orosz-ukrán gázválság. A prágai kormányzat kezdetben nem ismerte fel az Európát érő következmények súlyát: megkésve, bizonytalanul reagált. Amikor pedig az ingatag cseh belpolitikai helyzet a kormány bukásához vezetett, egyértelművé vált, hogy a cseh EU-elnökség nem a határozott iránymutatás és energikus cselekvés féléveként írhatja be magát az unió történetének könyvébe. 

A cseheket követő svédek időszaka alatt sikerült végül tető alá hozni a Lisszaboni Szerződést, amely jelentős intézményi reformokat vezetett be az unióban. Eredetileg Stockholm sem arra készült, hogy még ezzel is neki kelljen bajlódnia. Összességében a svéd elnökség hatékonynak bizonyult, bár időközben a pénzügyi válság súlyos, átfogó gazdasági válsággá mélyült, és tavaly már eljöhetett volna az ideje a távlatosabb kiútkeresésnek is, túllépve azon a tüneti kezelésen, hogy tőkeinjekciókat kell nyomni a gazdaságba. 

E távlati elképzelések - a tagállamok közötti szorosabb gazdaságpolitikai összehangolás, sőt a "közös gazdasági kormányzás" gondolata - már a svédeket követő spanyolok fejéből pattantak ki, csakhogy itt a spanyolok "rosszkor voltak jó helyen". A spanyol elnökséggel kezdődött az új, Lisszaboni Szerződés szerinti időszámítás. A tagállami csúcsvezetők testületét jelentő Európai Tanácsnak immár egyetlen személy, Herman Van Rompuy volt belga miniszterelnök az elnöke, aki hatalmas energiával igyekezett mozgásteret kiharcolni magának. A "gazdasági kormányzás" forszírozását illetően lényegében kivette a kezdeményezést a spanyolok kezéből, akik már csak azért is kénytelenek voltak engedni, mert nemzetgazdaságuk nem tartozik a válságot "tulajdonképpen egész jól" átvészelő gazdaságok közé. Éppen ellenkezőleg: a görög hitelválság kirobbanása óta mást sem hallani, mint aggódó hangokat, hogy esetleg a spanyolok is segítségre szorulhatnak. Ezen aggodalmakat mindeddig sikerült visszafogni a határozott hangú cáfolatokkal, de tény, hogy a spanyolok nem tudtak vezérszerepet játszani a "hogyan húzzuk ki Európát a válság sarából" projektben. 

Soros elnökként mégis nekik kellett volna megvalósítani olyan terveket, mint például a kockázati befektetési alapok megregulázását, a pénzügyi piacok szabályozását. E téren meglehetősen bizonytalankodtak, és összességében nagy az időbeli csúszás. Igaz, ha a tagállamokból hiányzik a közös cselekvés iránti lelkesedés, akkor a soros országelnökség önmagában semmit nem tud elérni - tekintélye csupán a kompromisszumok fáradhatatlan kereséséből és megtalálásából, az elodázhatatlan teendők tudatosításából fakadhat. A fő feladathoz, a gazdaság talpra állításához képest mellékesnek mondható, de azért korántsem jelentéktelen témában is fekete pontokat gyűjtöttek a spanyolok több országtól azzal, hogy erőteljesen dolgoztak az EU és Latin-Amerika közeledésén, ezzel részben túlságos megértést tanúsítva például Kuba iránt, illetve hátrányos helyzetbe hozva azokat az európaiakat, akiknek veszélyes versenytársat jelent a latin-amerikai mezőgazdaság és élelmiszeripar. 

A spanyolokat követő belgáknak eszük ágában sem lesz rivalizálni Van Rompuyjel. Ellenkezőleg: előre jelezték, hogy lehetőséget kívánnak adni az Európai Tanács elnökének elképzelései kibontakoztatásához, segíteni akarják az új, még helyét kereső funkció intézményes beágyazódását. Ha minden jól megy, ez a beágyazódás a belga elnökség végére, a magyar elnökség kezdetére lényegében már meg is történik. Van Rompuynek a jelek szerint nem csupán a közös gazdaságpolitikai célfeladatok meghirdetésében lesz erőteljes a hangja, hanem a külpolitikában is. Az EU kül- és biztonságpolitikai főképviselőjét, Catherine Ashtont ugyanis egy ideig még alaposan lefoglalják a Lisszaboni Szerződés alapján létrehozandó új európai külügyi apparátus megszervezésének a feladatai.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI/hvg.hu Világ

Válságról, magyar EU-elnökségről tárgyalt Orbán Brüsszelben

Orbán Viktorral közös brüsszeli tájékoztatóján José Manuel Barroso arra biztatta Magyarországot, hogy fokozza a pénzügyi konszolidációs erőfeszítéseket. Látogatása alatt Orbán az Európai Tanács elnökével, Herman Van Rompuyjel, Jerzy Buzekkel, az Európai Parlament elnökével, illetve Anders Fogh Rasmussen NATO-főtitkárral is találkozott.

MTI Világ

Dicséretet kaptunk a magyar EU-elnökség előkészítéséért

Megnyugtató, milyen professzionális és megbízható munka folyik Magyarországon a 2011-es soros uniós elnökség előkészítésére - jelentette ki Guido Westerwelle német külügyminiszter csütörtökön budapesti sajtótájékoztatóján, miután tárgyalást folytatott magyar kollégájával.

MTI Világ

Barroso nem aggódik a belga EU-elnökség miatt

Nem kétséges, hogy a június 13-án parlamenti választásokat rendező Belgium kiválóan el tudja látni az év második felében esedékes soros EU-elnökségét - vélekedett szerdán Brüsszelben José Manuel Barroso, az Európai Bizottság elnöke.

hvg.hu Világ

Hétszáz fős stábja lesz a magyar EU-elnökségnek

Körülbelül 700, a közigazgatásban dolgozó tisztviselőből áll majd a magyar stáb a 2011-es EU-s elnökség idején - közölte a Külügyminisztérium az MTI érdeklődésére. Közülük 654-et már ki is választottak. Egyelőre egyeztetik, hány miniszterelnöki szintű találkozónak ad otthont Magyarország, ugyanakkor nagyjából 15 informális miniszteri szintű találkozóval számolnak.

MTI Világ

Szerbia EU-tagjelölt lenne a magyar EU-elnökség végéig

Szerbia célja, hogy 2011 közepéig, vagyis legkésőbb a magyar EU-elnökség végéig az Európai Unió hivatalos tagjelöltjévé váljon - jelentette ki az EU-integrációért felelős szerb miniszterelnök helyettes a hétfői belgrádi lapok jelentése szerint.

Szegő Iván Miklós Itthon

Magyar imázskampány a 2011-es EU-elnökség idején

Magyarország imázsát akarják javítani azok a tanácsadócégek és városfejlesztési szakemberek, akik közösen indítják el az Eleven Programot - hangzott el a szervezők szerdai sajtótájékoztatóján. A program elsősorban Budapest és a Duna szerepét emelné ki, de fel akarják hívni a figyelmet az óbudai gázgyár és a Rákosrendező környékének fejlesztésére is. Mindemellett majálisszerű programokat is szerveznének, amelyek a nagyközönség érdeklődését is felkeltik.

hvg.hu Világ

Külügy: nem omlott össze a magyar EU-elnökség költségvetése

Biztosított a magyar uniós elnökségi felkészülésre szánt költségvetés - mondta Mátrai Zsuzsanna, a Külügyminisztérium szóvivője hétfőn arra reagálva, hogy a Fidesz szerint a felkészülésre szánt összeg egynegyede hiányzik az idei költségvetésből.