A Magyar Rádió rejtegeti, az OSA Archívum ingyen közzétette: 41 évnyi műsor lenyomata
A több mint félmillió gépelt oldalnyi szöveg az Arcanum sajtóadatbázisában is megjelent.
Nem nyugtatta meg a pénzpiacokat az óriási mentőcsomag. A tagországokra mért költségvetési megszorítások fékezhetik az eurózóna növekedését, ami tovább gyöngíti a kapkodás és következetlenség miatt süllyedő közös valuta árfolyamát.
Már csak múló emlék volt hétfőn, hogy egy héttel korábban a világ tőzsdéin eufória lett úrrá az eurózóna, illetve a közös valuta stabilitásának garantálására összerakott 750 milliárd eurós óriás mentőcsomag láttán (HVG, 2010. május 15.). A lelkesedés néhány nap alatt elillant, és aggodalomnak adta át a helyét, hogy a rövid távú válságkezelés mögött van-e határozott politikai szándék a krízist okozó államadósságok növekedésének megállítására, sőt csökkentésére, és hogy az elkerülhetetlen restriktív lépések megfojtják-e az egyelőre amúgy is csak lassan visszatérő gazdasági növekedést.
A legnagyobb vesztes maga az euró volt, árfolyama a hét elején négy éve nem látott mélységbe süllyedt a dollárral szemben. A 16 EU-tagállamban használt közös valutának nem jósolnak fényes közeljövőt az elemzők. Különösen az eurót mindig is a dollár és az angol font kellemetlen vetélytársának tekintő New Yorkban és Londonban vélik úgy, hogy a nemrég még 1,5 dollárnál járt kurzus az idén akár az 1999-es bevezetés 1,18-as szintjére is süllyedhet. A pesszimisták szerint pedig jövőre újra kialakulhat a paritás, amire legutóbb 2002 decemberében volt példa.
Az euró vesszőfutásáért sokan előszeretettel okolják a főleg amerikai befektetési alapokat, jóllehet azok az árfolyamesésre spekulálva csak a piaci bizalomvesztést lovagolják meg. A mentőcsomag csak ideig-óráig nyújtott ugyanis támaszt. A piacokon felfigyeltek arra, hogy az akcióhoz társulva az Európai Központi Bank (ECB) milyen könnyedén megmásította korábbi álláspontját. Jean-Claude Trichet, az ECB francia elnöke tagadta, hogy – a közös jegybank német mintájú függetlenségét mindig is ferde szemmel néző Párizsból érkező – politikai nyomásnak engedve döntöttek volna arról, hogy a bajba került eurózónatagokat (Görögországot, Portugáliát és Spanyolországot) államkötvényeik felvásárlásával segítik adósságállományuk újrafinanszírozásában. Néhány nappal korábban Trichet még kategorikusan kizárta a lépést, amit az USA és Nagy-Britannia is alkalmazott saját gazdaságában, amikor befogadott a bankoktól megrendült biztonságú kötvényeket is, hogy ezzel pénzt pumpáljon a piacra, élénkítse a hitelezést, és segítse a kilábalást a recesszióból.
Egyes elemzők attól tartanak, hogy az ECB kutyaszorítóba lavírozza magát, és ezzel aláássa az euróba vetett bizalmat. Trichet azt ígéri, hogy a kötvényvásárlással piacra került pénzt monetáris eszközökkel semlegesítik. Ám ha nem sikerül lecsapolni a pénzellátás többletét, akkor felpöröghet az infláció, aminek letörésére az ECB aligha nyúlhat a kamatemelés eszközéhez, mert azzal nemcsak a lassan magához térő konjunktúrát fékezi le, de megnövelheti az államadósságok finanszírozásának költségét is.
Nem csoda, hogy a lépésről az ECB kormányzótanácsában sem alakult ki összhang. A holland tag mellett ellene szavazott Alex Weber, a Német Szövetségi Bank, a Bundesbank elnöke, akit egyébként Berlin szeretne a jövőre mandátumának végére érő Trichet utódjának látni. Az ECB döntését védők azzal érvelnek, meg kell akadályozni, hogy a gyengébb eurózónatagok államkötvényei olyan toxikus értékpapírrá váljanak, mint a pénzügyi válság kirobbanásában katalizátorszerepet játszó amerikai jelzáloghitelek fedezetével kibocsátott kötvények. Akkor ugyanis újabb veszteségleírási hullám száguldhat végig a globális bankszektoron. A főleg európai kereskedelmi bankok a mélypontra vitt irányadó eurózóna-kamatok mellett az utóbbi két évben alaposan bevásároltak a biztonságosnak hitt, csinos hozamot garantáló görög állampapírokból.
Kételkednek a mentőcsomagot kísérő feltételek racionalitásában azok az elemzők is, akik az államadósság csökkentésére előírt költségvetési megszorításokban – amelyeket Athénban, Madridban, Lisszabonban és Rómában szinte egymással versengve jelentenek be – a középkori felcserek eret vágó monomániáját látják. A drasztikus kiadáscsökkentés ugyanis veszélyes spirálhoz vezethet: megfojthatja a növekedést, visszavetheti az adóbevételeket, és növelheti a munkanélküliséget, vele pedig az igényt az éppen megnyirbálni tervezett szociális kiadásokra. Az öncsonkítás a világgazdaság egészének receszszióból való kilábalását is fenyegetheti, mert ha az EU vészfékez – ennek elkerülésében segíthet a gyenge euró –, akkor azt az amerikai és a kínai exportgépezet és a két erőközpont gazdasága is megsínyli.
Az eurót megtépázó válság a közös valuta által fémjelzett egész építmény hiányosságainak áttekintésére kényszerítheti az EU tagjait – vélik a szélesebb összefüggéseket kereső szakértők. Az EU 27, illetve az eurózóna 16 tagja formailag nagyobb piacot jelent ugyan, mint az USA, ám az unió működéséből éppen azok a mechanizmusok hiányoznak, amelyek összefogják az 50 amerikai szövetségi államot. Az ECB éppúgy pénzt bocsát ki, mint az USA jegybankjának szerepét betöltő Fed, ám jogosítványai jóval korlátozottabbak. A költségvetési politika meghatározása pedig szigorúan a nemzeti szuverenitás része, és most látni, hogy ez mennyire szétzilálja az uniós valuta hátországát.
Az Európai Bizottság a múlt héten felvetette, hogy a felelős fiskális politika megteremtése érdekében a tagországok még a parlamenti jóváhagyás előtt nyújtsák be egyeztetésre költségvetési tervezeteiket. Ez központi beavatkozásnak minősülne, amihez nehéz konszenzust teremteni. A közös valuta mögötti intézményrendszer hiányosságainak tulajdonítják, hogy az euróból a menedéket kereső pénz – a rekord közelébe drágult arany mellett – a világos hátterű dollárba és a jenbe áramlik, noha az USA költségvetési hiánya és Japán államadóssága is jóval magasabb az eurózónáénál.
Az EU-nak szembe kell néznie a nagy görög hazugság mellett a kisebb füllentésekkel is. A monetáris unió, illetve a közös valuta stabilitását megőrizni hivatott maastrichti kritériumok közül a GDP 3 százalékában meghatározott deficitplafont eddig 43-szor sértették meg, főleg az utóbbi két évben. Az élen a görögök állnak ugyan, ám Portugália után a második túlzottdeficit-eljárást Németország ellen indították, amely éppúgy megúszta ejnye-bejnyével, mint Franciaország. Most Berlinben sürgetik a leghangosabban a fiskális fegyelem minél határozottabb kikényszerítését, ám éppen Németország érte el 2005-ben a stabilitási és növekedési paktum lazítását. A legnagyobb feladatnak az elemzők az euró valódi közös valutává emelését tekintik, mondván, az eredetileg az 1970-es években egyértelműen francia–német dominanciájú – a rögzített árfolyamok és globalizáció előtti pénzpiacok rendszerében elhelyezkedő – hattagú közösségre szabott megoldás csak akkor maradhat életképes, ha a monetáris uniót eddig kényesen került politikai és gazdaságpolitikai szálakkal is megerősítik.
NAGY GÁBOR
A több mint félmillió gépelt oldalnyi szöveg az Arcanum sajtóadatbázisában is megjelent.
Azt nem tudtuk meg, hogy ki, hol és mikor jelenti be az eredményt.
Hideg ételre lehet majd költeni az utalványt, pénzre nem váltható át.
A létesítmény egyelőre arra vár, hogy újra kinyithassanak.