szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Kína a korábban közölthöz képest csaknem megkétszerezte, közel 27 millió forintnak megfelelő összegre növelte a múlt hét végi súlyos vonatszerencsétlenség áldozatai után járó kártérítést - jelentette be a helyi mentési parancsnoki központ pénteken. Eközben a kínai média tovább bírálja a hatóságok baleset utáni reakcióját.

A kormány által irányított központ döntése értelmében nem 500 ezer, hanem 915 ezer jüant kapnak a meghalt családtagok után a hozzátartozók - derül ki a tájékoztatóból. Ez a hozzátartozókkal folytatott tárgyalás végleges eredménye. A teljes összeget a vasútügyi minisztérium fogja biztosítani, azok számára is, akik már elfogadták a korábbi ajánlatot. A sérültek kárpótlására külön szerződést készítenek elő.

A napokban a kínai médiában és az online fórumokon bírálatok jelentek meg azzal kapcsolatban, hogy a vasúti felügyelet tízmilliárdokat zsebel be a biztosítási díjakból, ami a jegyárak két százaléka, s miközben az utazás díja emelkedett, a kártérítések összege évtizedek óta nem változott. Egy pekingi üzleti napilap azt is felvetette, hogy a vasútügyi tárca a biztosítási felügyelet ellenőrzése nélkül kezeli a befolyt összegeket, s azt sejtette, hogy a minisztérium többes szerepe visszaélések elfedésére alkalmas.

A kínai közvélemény és a kínai sajtó, benne a közmédiával rendkívül érzékenyen reagált a mai napig nem tisztázott körülmények között történt vonatszerencsétlenségre és a vasútügyi illetékesek kezdeti megnyilatkozásaira, intézkedéseire. A napilapok mellett a Hszinhua hírügynökség is helyet adott kifogásoló véleményeknek, a Kínai Központi Televízió (CCTV) munkatársai és szakértői pedig feltűnően kritikusan közelítették meg a témát.

AP

"Lakhatunk olyan lakásokban, amelyek nem dőlnek össze? Utazhatunk biztonságos vonatokon?  Képesek vagyunk biztosítani az emberek számára a legalapvetőbb biztonságot? Kína, kérjük lassíts, mert a túl nagy száguldással magad után hagyhatod az emberek lelkét!" - fakadt ki a CCTV ismert műsorvezetője, Csiu Csi-ming élő adásban.

Csütörtökön hivatalosan bejelentették, hogy a jelzőberendezések komoly tervezési hibája, illetve emberi mulasztás okozta a balesetet, amelynek már 40 halálos áldozata és 191 sérültje van. A magyarázat szerint állítólag a villámcsapások miatt meghibásodott jelzőlámpa nem váltott zöld jelzésről pirosra, és a hibát a diszpécserközpontban sem észlelték. Ezért rohanhatott hátulról az álló szerelvénybe a szuperexpressz. Ugyancsak csütörtökön a szerencsétlenség helyszínére utazott Ven Csia-pao miniszterelnök, hogy megnyugtassa a kedélyeket: átlátható vizsgálatot, és a felelősök szigorú elszámoltatását ígérte.

A kínai közvélemény és a média azonban továbbra sem nyugszik, és sorolja újabb és újabb kérdéseit. A pekingi ifjúsági lap pénteki számában például ilyeneket feszeget: Hogyan lehetett közel két évig ilyen hibás tervezésű berendezés használatban? Vannak-e, lehetnek-e más hibás konstrukciók forgalomban? Az újságírók azt is kérdezik, miért nem függesztették fel a közlekedést azokon a vonalakon, ahol ugyanezeket a berendezéseket üzemeltetik? Az online fórumok bejegyzéseiből kiderül, hogy sokan nem hiszik a magyarázatot, s korrupciót sejtenek a háttérben. A Hszinhua hírügynökség egyik szakértője az eset kapcsán bírálja a monopolhelyzetet, amely a beszállító vállalatot piaci versenytárs nélkül adott esetben veszélyes előnyökhöz juttathatja.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!