Biztonsági emberek vették át az irányítást több napra az egyik dunaújvárosi erőműben
Egy jogvita vezethetett oda, hogy májusban biztonsági emberek jelentek meg az egyik dunaújvárosi erőműnél, és több napon keresztül akadályozták a működést.
Az Atlanti- és a Csendes-óceánt összekötő újabb hajózócsatorna megépítését javasolta Daniel Ortega nicaraguai elnök a közép-amerikai ország parlamentjének. Az új hajóút kiegészítené a közeli Panamában 1914 óta működő Panama-csatorna mára szűkössé vált kapacitását.
A javaslatot Paul Oquist elnöki tanácsadó ismertette a törvényhozás vezetőivel. Ez a házbizottság dönt majd arról, hogy a javaslatot mikor bocsássák szavazásra a nicaraguai parlamentben, ahol Ortega Sandinista Nemzeti Felszabadítási Frontja (FSLN) kétharmados többséggel bír.
"A nicaraguai nagy csatorna megépítése mindig is szerepelt a nicaraguai nép tervei között" - hangoztatta Oquist a sajtó képviselői előtt. Az elképzelés támogatói az 1700-as évek óta azzal érveltek, hogy az ország alacsony tengerszint feletti magassága kiválóan alkalmas az Atlanti- és a Csendes-óceánt összekötő csatorna megépítésére.
A javaslatban legalább hat lehetséges nyomvonal szerepel, és a terv szerint naponta 6,6 millió köbméter vizet kellene felhasználni a vízi út működtetéséhez. "Erre a projektre szüksége van az egész emberiségnek, Közép-Amerikának és Nicaraguának is" - mondta az elnöki tanácsadó, hozzátéve, hogy Brazília, Kína és Oroszország máris érdeklődik a terv iránt.
Csak a műszaki tervezés, a megvalósíthatósági tervek és környezeti hatástanulmányok elkészítése is mintegy 350 millió dollárba (több mint 80 milliárd forintba) kerülhet.
A nicaraguai elnök idén februárban az úgynevezett bolivári szövetség (ALBA) csúcstalálkozóján már beszélt erről a tervről. Ortega azzal érvelt a projekt gazdasági életképessége mellett, hogy "még a Panama-csatorna kiszélesítésével sem elégíthetőek ki a nemzetközi teherhajózás növekvő igényei".
Mint mondta, a terv finanszírozásában elsősorban a latin-amerikai és karibi országokra, az ALBA országaira, valamint Kínára és Brazíliára számítanak.
Az ALBA az amerikai szabadkereskedelmi szövetség baloldali alternatívájaként alakult meg, jelenleg többek között Venezuela, Ecuador, Bolívia és Nicaragua a tagja. Managuai kormányzati tisztségviselők azt mondták, hogy ha a Nicaragua-csatorna megépítését jóváhagyja az ország parlamentje, olyan csatornatársaságot hoznának létre, amelyben Nicaragua ellenőrző többséggel bír.
Egy jogvita vezethetett oda, hogy májusban biztonsági emberek jelentek meg az egyik dunaújvárosi erőműnél, és több napon keresztül akadályozták a működést.
Az M100-nak 2021-ben egyszer már nekifutottak.
Megvédte a kormány egyedi döntéseit a külügyminiszter.