szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Legalább száz hídomlást jegyeztek fel világszerte 2000 óta, többségük Ázsiában történt, de Olaszországban sem ritkák a hasonló katasztrófák.

Bár a genovai hídkatasztrófa áldozatainak pontos száma még nem ismert, az biztosan állítható, hogy ez volt az elmúlt évtizedek egyik legsúlyosabb ilyen típusú balesete.

A hídomlásoknak ugyan számos oka lehet, és persze az sem mindegy, hogy zsúfolt lakóövezetben, vagy lakatlan területen következik-e be a katasztrófa, minden esetre az elmúlt húsz év krónikái alapján elmondható: Murphy törvénye kíméletlenül érvényesül.

2000 óta ugyanis a feljegyzések szerint lehalább száz hasonló baleset történt világszerte, a legváltozatosabb okokból: rengeteg esetben konstrukciós hiba vagy emberi mulasztás okoz végzetes balesetet, máskor egyszerűen az anyagfáradással - és persze a karbantartás hiányával - magyarázzák a hídomlásokat. Ázsiában emellett a természeti katasztrófák: áradások, földcsuszamlások, illetve terrortámadások sem ritkák. Éppen ezért a  legtöbb áldozattal járó katasztrófák többsége is Ázsiában történt.

Ezek közül is a legbrutálisabb eset egy 2002-es indiai szabotázsakció volt: Rafigandzs körzetében terroristák tettek tönkre egy vasúti hidat, 130 ember halálát okozva. 2005-ben pedig az áradás mosott el egy vasúti hidat szintén Indiában, 114 emberrel együtt. 

A sor hosszasan folytatható: Vietnámban 2007-ben homokos talajra építkeztek, ezért a híd egyik lába megroggyant, 55 embert temetett maga alá, többszázan megsérültek.

Az indiai Maharasthrában 2016-ban egy százéves híd két autóbuszt és több személykocsit temetett maga alá, 28 emberrel együtt.

Ugyanabban az évben  Kolkatában egy újonnan épített híd rögzítőelemei adták meg magukat (27 áldozat, 80 sérült). Legalább ilyen súlyos volt az indonéziai Tenggarongban 2011-ben történt baleset, amikor egy függőhíd - emberi hibából - összeomlott. Az áldozatok számát húszra becsülték, negyvenen megsérültek, harminchárom embert eltűntként tartanak nyilván. 

Olaszországban sem ritkák az efféle balesetek, 2009-ben például a Po folyó áradása sodort el egy hidat (akkor nem volt halálos áldozat), 2015-ben pedig Szicíliában földcsuszamlás miatt zuhant le egy híd (szerencsére akkor sem sérült meg senki). A 2017-es anconai balesetnek viszont két halálos áldozata volt - akkor egy autóútra szakadt rá egy felüljáró.

A legutóbbi baleset alig egy hete történt Bologna közelében, amikor egy autópályán rohant bele egy tanker egy másik kamionba; a hatalmas robbanás következtében a felüljáró részben beszakadt:

Európában a legemlékezetesebb baleset a 2001-es portugáliai Hintze Riberio katasztrófa volt, amikor egy 1887-ben épült híd omlott össze az illegális homokbányászat következtében (59 halott).

 A történelem legnagyobb hídkatasztrófáiról a YouTube-on számos válogatás érhető el:

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!