Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e1cf9eae-9a62-42c8-a73a-01e716d68c2c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A kivitelező szerint tévedésről és fordítási hibákról van szó.","shortLead":"A kivitelező szerint tévedésről és fordítási hibákról van szó.","id":"20241227_byd-brazilia-beruhazas-rabszolgasag-kinai-munkasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e1cf9eae-9a62-42c8-a73a-01e716d68c2c.jpg","index":0,"item":"61f1b685-391f-427d-b323-d99458f632e2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241227_byd-brazilia-beruhazas-rabszolgasag-kinai-munkasok","timestamp":"2024. december. 27. 10:03","title":"A brazil hatóságok szerint rabszolgasorban tartják a BYD gyárát építő kínai munkásokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76b0720d-3680-42c6-8b8c-cd19b002ac1d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Ethan Mollick, a Wharton Egyetem tanára az MI egyik legjelentősebb és legprovokatívabb értelmezőjeként azt vizsgálja, hogyan változtathatják meg a világunkat ezek az újfajta gondolkodáshoz használható eszközök. Átfogó és optimista könyvében aktuális példákon keresztül mutatja be az üzleti életet és az oktatást alapjaiban átalakító hatásukat. Arra buzdít, hogy munkatársként, társtanárként és coachként tekintsünk a mesterséges intelligenciára, és meggyőző érvekkel támasztja alá, miért elengedhetetlen a gépekkel való együttműködés képességének elsajátítása. Szemléletmódját követve átláthatjuk az MI-ben rejlő aktuális lehetőségeket, hogy adottságait egy jobb emberi jövő megteremtésére használjuk fel. A HVG Könyvek által kiadott műből több részletet is közlünk a következőkben.","shortLead":"Ethan Mollick, a Wharton Egyetem tanára az MI egyik legjelentősebb és legprovokatívabb értelmezőjeként azt vizsgálja...","id":"20241228_tarsintelligencia-4-resz-mi-ai-mesterseges-intelligenciae","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76b0720d-3680-42c6-8b8c-cd19b002ac1d.jpg","index":0,"item":"75880028-ea7f-4696-95d5-8a88f3d078a8","keywords":null,"link":"/360/20241228_tarsintelligencia-4-resz-mi-ai-mesterseges-intelligenciae","timestamp":"2024. december. 28. 18:30","title":"Hogyan éljünk együtt a mesterséges intelligenciával? – 4. rész: Hogyan alakul az MI jövője?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db538a86-78c8-4a14-9a2f-1e1d82c18b27","c_author":"Mastercard","category":"brandcontent","description":"Vitathatatlan, hogy egyre népszerűbb az okoseszközökkel történő fizetés, vagyis az, amikor vásárláskor nem a plasztik bankkártyánkat használjuk, hanem a mobilunkat vagy az okosóránkat. Szetnics László, a Mastercard digitális megoldásokért felelős igazgatója interjúnkban többek között arról beszél, mik a digitális fizetés előnyei, és mennyire egyszerű azt az okoseszközökre varázsolni.","shortLead":"Vitathatatlan, hogy egyre népszerűbb az okoseszközökkel történő fizetés, vagyis az, amikor vásárláskor nem a plasztik...","id":"20241203_Dinamikusan-no-a-mobillal-es-okosoraval-fizetok-szama","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db538a86-78c8-4a14-9a2f-1e1d82c18b27.jpg","index":0,"item":"42e7682c-494a-4e84-b47b-98be73a93efd","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241203_Dinamikusan-no-a-mobillal-es-okosoraval-fizetok-szama","timestamp":"2024. december. 28. 15:30","title":"Csak készpénzt használ? Akkor van, amire biztos nem gondolt még","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"90269c10-9a0d-4a7c-8d40-5644aa8ace45","c_author":"Németh András","category":"vilag","description":"A délnyugat-kínai Csengtu város környékén többen videóra vettek egy különleges formájú repülőt, ami a szakértők szerint az ázsiai ország hatodik generációs harci gépe lehet. A kísérleti repülést mutató felvételek alapján úgy tűnik, hogy a gépnek deltaszárnya van és három hajtóművel látták el.","shortLead":"A délnyugat-kínai Csengtu város környékén többen videóra vettek egy különleges formájú repülőt, ami a szakértők szerint...","id":"20241227_Videon-a-hatodik-generacios-kinai-harci-gep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90269c10-9a0d-4a7c-8d40-5644aa8ace45.jpg","index":0,"item":"22c420d5-b64e-4347-a0cf-3e0c4fa15320","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_Videon-a-hatodik-generacios-kinai-harci-gep","timestamp":"2024. december. 27. 14:49","title":"Lefilmezték a kínaiak hatodik generációs harci gépének próbarepülését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"673672bd-a48f-4128-9920-6cd0a3238946","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Az államfő most élt először a vétójogával, és két frissen elfogadott jogszabálynál is talált olyan jogtechnikai hibát, ami miatt nem hajlandó azokat aláírni, hanem visszaküldte őket a törvényhozásnak. ","shortLead":"Az államfő most élt először a vétójogával, és két frissen elfogadott jogszabálynál is talált olyan jogtechnikai hibát...","id":"20241227_Sulyok-Tamas-bekemenyitett-egy-nap-alatt-ket-torvenyt-is-visszadobott-a-Parlamentnek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/673672bd-a48f-4128-9920-6cd0a3238946.jpg","index":0,"item":"43b117c7-f058-4113-b70f-46c5be7e6c3e","keywords":null,"link":"/itthon/20241227_Sulyok-Tamas-bekemenyitett-egy-nap-alatt-ket-torvenyt-is-visszadobott-a-Parlamentnek-ebx","timestamp":"2024. december. 27. 14:53","title":"Sulyok Tamás bekeményített, egy nap alatt két törvényt is visszadobott a Parlamentnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af9062ce-6e37-4ed4-8b79-d93b9575ab17","c_author":"Szőllősi Lili","category":"kkv","description":"Fitneszgépekkel kezdtek, majd áteveztek a táplálékkiegészítők világába, azóta pedig már fehérjét, shakereket, vitaminokat és sportruházatot is árulnak. Hogyan lett a BioTechUSA kis magyar családi vállalkozásból vezető piaci szereplő és mik még a céljaik?","shortLead":"Fitneszgépekkel kezdtek, majd áteveztek a táplálékkiegészítők világába, azóta pedig már fehérjét, shakereket...","id":"20241228_biotechusa-taplalekkiegeszito-cegportre-csaladi-vallalkozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af9062ce-6e37-4ed4-8b79-d93b9575ab17.jpg","index":0,"item":"82274d71-75e6-482c-9093-d0ff20e76de5","keywords":null,"link":"/kkv/20241228_biotechusa-taplalekkiegeszito-cegportre-csaladi-vallalkozas","timestamp":"2024. december. 28. 12:00","title":"„Mi az vagyunk a táplálékkiegészítésben, mint a Barcelona fociban”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"22c06025-90af-4d38-a58b-ad651de37020","c_author":"Csendes-Erdei Emese","category":"360","description":"Európában elsőként Pesten, 1872-ben jött létre gyakorlógimnázium, ahol az egyetem utolsó éveiben járó tanárjelöltek gyakorlati tapasztalatot szerezhettek a tanításban. Az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium elődje sok mindenben megelőzte a korát, újszerű pedagógiai módszereiket azonban a kezdetben sokan kétkedve fogadták. Mohay Péter, az iskola matematikatanára szerkesztésében a közelmúltban jelent meg <em>A Trefort szellemisége</em> c. könyv, melyből az is kiderül, miért nem hatékony a frontális oktatás és miért volt szokatlan a kézfogás tanár és diák között a 19. században. ","shortLead":"Európában elsőként Pesten, 1872-ben jött létre gyakorlógimnázium, ahol az egyetem utolsó éveiben járó tanárjelöltek...","id":"20241228_trefort-gyakorlo-gimnazium-oktatas-tortelenek-mohay-peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22c06025-90af-4d38-a58b-ad651de37020.jpg","index":0,"item":"05e5f238-97ab-4d16-8aa8-7714c2480246","keywords":null,"link":"/360/20241228_trefort-gyakorlo-gimnazium-oktatas-tortelenek-mohay-peter","timestamp":"2024. december. 28. 11:00","title":"Ne legyen a cél, hogy szeressék a diákok - mitől népszerű egy tanár most, és mitől volt 150 évvel ezelőtt?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3926bd8d-4062-4f74-9a33-d4ed83335f7a","c_author":"Matalin Dóra","category":"360","description":"Művészettörténeti gyorstalpalóval érnek fel Bódi Kati illusztrátor önképei, amelyeken különböző művészek stílusában festi meg önmagát.","shortLead":"Művészettörténeti gyorstalpalóval érnek fel Bódi Kati illusztrátor önképei, amelyeken különböző művészek stílusában...","id":"20241128_hvg-bodi-kati-illusztrator-kepzomuveszet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3926bd8d-4062-4f74-9a33-d4ed83335f7a.jpg","index":0,"item":"c7c15fd6-3b50-480d-90de-737abc1747f4","keywords":null,"link":"/360/20241128_hvg-bodi-kati-illusztrator-kepzomuveszet","timestamp":"2024. december. 28. 15:30","title":"Nem csak HVG-címlapokat készít, könyveken, plakátokon is dolgozik, kiállításokat is tart Bódi Kati képzőművész","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Szerdán elsüllyedt az indonéz flotta német gyártmányú tengeralattjárója, s a fedélzeten lévő 53 embernek 72 órára elegendő oxigénje volt a baleset pillanatában. A tengeralattjárók személyzetének mentése, ha nem is lehetetlen, de mindenképpen bonyolult és veszélyes feladat. A szakemberek szerint hatszáz méterig lehet jó eséllyel kimenteni a mélyben rekedteket, a KRI Nanggala 402-es azonban mintegy hétszáz méterre van a felszíntől.
Csoda kellene ahhoz, hogy kimentsék a szerdán eltűnt indonéz tengeralattjáró legénységét. A Nanggala 402-es ugyanis mintegy hétszáz méteres mélységbe süllyedt, és az 1970-es években gyártott, utoljára 2012-ben felújított tengeralattjáró burkolata már ötszáz méter mélységben összeroskadhat a víz hatalmas nyomása miatt. „Ötszáz méteren túl minden nagyon veszélyes, sőt lehet, hogy halálos” – nyilatkozta újságíróknak a flotta szóvivője, Julius Widjojono.
A másik gondot az jelenti, hogy ugyan léteznek a tengeralattjárók kijárataihoz hermetikusan illeszkedő mélytengeri mentőkapszulák, amelyek elvileg 1500 méteres mélységbe is eljuthatnak, ám a mentés biztonsága hatszáz méter után rohamosan csökken. „Lehet, hogy a mentőkapszula lejjebb tud ereszkedni, ám a mentéshez szükséges szivattyúk és egyéb berendezések már valószínűleg nem működnek megfelelően ebben a mélységben” – vélekedett Frank Owen, az Ausztrál Tengeralattjáró Intézet egyik vezetője.
A baleset oka egyelőre ismeretlen, feltételezések szerint áramszünet következhetett be a merülés közben, emiatt a jármű irányíthatatlanná vált, majd egészen a fenékig lesüllyedt. A flottaparancsnokság becslése szerint helyi idő szerint szombat hajnalig elegendő oxigén van a hajón, ezt követően már nem lesz esély az 1400 tonnás tengeralattjáró legénységének a megmentésére.
Nanggala 402 legénysége 2019-ben
AFP / Handout / INDONESIA MILITARY
Jobb várni
A hasonló balesetek esetén két módon menekülhetnek meg a csapdába került matrózok. Az egyik – és kevésbé biztonságos – mód a menekülés, melynek során legfeljebb kétszáz méteres mélységből jöhetnek fel a felszínre a tengeralattjárót elhagyó tengerészek. Ilyenkor azonban a nagy nyomás és az alacsony vízhőfok komoly biztonsági kockázatot jelent. A menekülés elsősorban a tengeralattjárók hőskorát jellemezte, 1900–1930 között például az USA haditengerészetének nyolc tengeralattjárója süllyedt el és a baleseteket túlélt 86 tengerész közül 84-en saját erőből menekültek meg. Az S-5, amely 1920 augusztusában süllyedt el, úgy került részben ismét a felszín fölé, hogy a legénységnek sikerült annyi levegőt juttatni a tengeralattjáró egyik végébe, hogy az egy kicsit kiemelkedett a vízből. Egy közelgő hajó meglátta a fémdarabot, és addig adott levegőt és vizet a tengeralattjáróban rekedteknek, míg azok lyukat fúrtak a burkolatba és azon keresztül a felszínre úsztak.
A viszonylag kis mélységben bekövetkezett balesetek túlélési arányát a különféle egyéni mentőberendezések, eleinte leginkább felfújt mentőmellények növelték meg. Mára viszont elterjedtek az egész testet befedő menekülőruhák, amelyek védenek a kihűléstől, illetve a gyors nyomásváltozás okozta betegségtől. A tengeralattjárókat ugyancsak felszerelik már önműködően felfújódó mentőcsónakokkal és tutajokkal is.
A másik mód a mentés, amikor jóval jobbak a túlélési esélyek. Nagyobb mélységből lehet felhozni a balesetet szenvedetteket és a helyszínen rendelkezésre állnak a dekompressziós kamrák, amelyekkel elejét lehet venni a nagy nyomáskülönbségből adódó keszonbetegség kialakulásának.
AFP / Handout / INDONESIA MILITARY
Lehetséges a mentés
1939-ig a világ hajós nemzetei úgy vélték, gyakorlatilag nincs esély a fenékre süllyedt tengeralattjárók legénységének a kimentésére, ám ebben az évben megtörtént a csoda: májusban elsüllyedt az amerikai Squalus nevű tengeralattjáró, s a mentőcsapatok kimentettek 33 túlélőt. Ehhez az kellett, hogy 1927-ben tragikus véget érjenek az ugyancsak amerikai S-4 tengeralattjáró tengerészei: bár a balesetet több matróz túlélte, nem sikerült senkit élve a felszínre hozni. A mentőcsapatok tagjai ugyan a jármű burkolatát használva morzejelekkel kommunikáltak a bent rekedtekkel, csak annyit tudtak közölni velük, hogy nem tudják kimenteni őket.
Az S-4-es balesete után fejlesztették ki a mentőkabint, amelyet akkor közel 300 méteres mélységig lehetett leengedni. A fejlesztések nem álltak le, jelenleg ott tartanak, hogy 600 méterig tudnak biztonsággal menteni, és egy-egy „menetben” 24 tengerészt képesek a felszínre hozni. A nagyobb flottával rendelkező államok mára létrehozták a maguk mentőegységeit, amelyek tagjait éveken át képeztek ki a tenger alatt rekedt járművek biztonságos kiürítésére.
Szomorú lista
Míg a viszonylag kis mélységben bekövetkezett baleseteknél jók a túlélési esélyek, az utóbbi években több százan vesztették életüket az elsüllyedéssel járó katasztrófákban. 2017-ben az argentin flotta egyik tengeralattjárója tűnt el, s akkor 44 ember halt meg az argentin partoktól 430 kilométerre, 900 méter mély vízben történt balesetben. A tengeralattjárót jóval a katasztrófa után találták meg: az összeroppant törzsű járműre egy amerikai magáncég, az Ocean Infinity egyik hajója bukkant rá. Az állítólag igencsak rossz állapotban lévő argentin tengeralattjáró elsüllyedését az okozta, hogy víz került a belső térbe és emiatt rövidzárlatosak lettek az akkumulátorok, így a hajó áram nélkül maradt.
A Suharso indonéz hadihajó arra készül, hogy felkutassa az eltűnt KRI Nanggala 402 tengeralattjárót
AFP / DWI ARI PRASTYANTO
A szovjet, majd az orosz flotta tengeralattjárói közül több is katasztrófát szenvedett, a legismertebb baleset 2000-ben történt, ekkor veszett oda a Barents-tengerben egyik büszkeségük, a Kurszk. A katasztrófát a torpedóraktárban bekövetkezett robbanás okozta, s valószínű, hogy a detonációt több tengerész is túlélte, ám Oroszország több napig nem járult hozzá ahhoz, hogy külföldi hajók és búvárok is segédkezzenek a mentésben. Végül hét nappal a Kurszk balesete után a brit és norvég búvárok kinyitották a bejáratot, ám már nem találtak túlélőket. A Kurszkon 118 orosz tengerész vesztette életét.
Három évvel később kilenc orosz katona halt meg, amikor ugyancsak a Barents-tengeren elsüllyedt a K-159-es tengeralattjáró, 2008-ban pedig – amikor a K-152-esen hirtelen működésbe lépett a tűzoltóberendezés – 20 ember fulladt meg. 2019-ben egy kísérleti tengeralattjárón, a Losarikon ütött ki tűz, a balesetben 14-en haltak meg és csak öt ember élte túl a katasztrófát.
Az amerikai tengerészetnél 1968 májusában következett be az utolsó súlyos baleset, akkor az atommeghajtású Scorpion tűnt el 99 emberrel a fedélzetén. A roncsokat októberben lelték meg, a katasztrófát vélhetően az okozta, hogy felrobbanhatott az egyik torpedó vagy a jármű akkumulátora, de azt sem lehet kizárni, hogy a Scorpion azért süllyedt 3000 méteres mélységbe, mert összeütközött egy szovjet tengeralattjáróval.
Leghíresebb tévésorozatával a brit kormányt, második leghíresebb sorozatával az amerikait vette célba. Armando Iannucci kétszer nyert Emmy-díjat, egyszer Európai Filmdíjat, és jelölték Oscarra is.
Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg a magyar állampolgárságot, ám idén nyáron forró lett a lába alatt a talaj.