szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Bár a helikopter rendelkezett transzponderrel is, a helyzetét automatikusan lesugárzó készülék pontosabb adatokat továbbított volna.

Az utasszállító repülőgéppel a Potomac-folyó fölött ütköző katonai helikopternek ki volt kapcsolva az egyik fontos biztonsági funkciója – közölte Ted Cruz republikánus szenátor a CNN-nel a Szövetségi Légügyi Hivatal és a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Tanács zárt ajtók mögött folytatott szenátusi meghallgatását követően.

Cruz a Szenátus kereskedelmi bizottságának elnöke, ez a testület felügyeli a légi közlekedési ágazatot is. Mint elmondta, a szenátorokat arról tájékoztatták, hogy a Black Hawk típusú helikopterben a helyzetét automatikusan lesugárzó készülék (ADS-B) ki volt kapcsolva. A katonai gépek esetében van, hogy nem kötelező ennek a használata. A balesetet szenvedett helikopternek is csak a transzpondere működött.

Ez azt jelenti, hogy míg az ADS-B a legapróbb részletekbe menően is pontos információt sugároz a légi jármű helyzetéről, addig a transzponder kevésbé megbízható.

„Ha csak nem volt valamilyen meggyőző nemzetbiztonsági okuk a készülék kikapcsolására, akkor nem lett volna szabad megtenniük. Ebben az esetben gyakorlórepülésről volt szó, így nem lehetett nemzetbiztonsági okuk az ADS-B kikapcsolására” – mondta Ted Cruz.

Abban nincs ugyanakkor egyetértés, hogy a helikopter egyáltalán rendelkezett-e ilyen készülékkel. A hadsereg állítja, hogy igen, miközben a közlekedésbiztonsági tanács elnöke, Jennifer Homendy azt nyilatkozta a sajtónak, hogy a vizsgálat egyelőre ezt nem tudta megerősíteni.

A repülés célja az éjjellátó szemüvegek ellenőrzése volt, a közlekedésbiztonság vizsgálata azonban azt is kiderítette, hogy a helikopter az ütközést megelőzően lényegesen túllépte a számára megengedett repülési magasságot.

Mint arról korábban beszámoltunk, egy Black Hawk katonai helikopter január 29-én a levegőben gyakorlórepülés közben összeütközött egy Bombardier CRJ700-as utasszállító repülőgéppel a washingtoni Ronald Reagan repülőtér közelében. Az ütközéskor mindkét gép felrobbant, majd a Potomac-folyóba zuhant. A balesetnek nem voltak túlélői; az utasszállítón 64-en, a helikopteren hárman utaztak. A katasztrófáról több videófelvétel is készült.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!