szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Mindenkor és mindenhol bekapcsolt világítással közlekedő járműveket, a sebességhatár növelését és csökkentését is, biciklisrendszámot, de mindenekelőtt alapvető KRESZ-oktatást szeretnénk az iskolákban. A hvg.hu olvasóinak javaslatai, hogyan kéne módosítani a KRESZ-t.

Nagyot szólt hétfő a híresztelés, amely szerint ha egyszer végre lesz új KRESZ-szabályzat, akkor újra vizsgáznia kellene mindenkinek. Az autósiskolákat tömörítő szakmai szervezet elnöke azonnal jelezte a hvg.hu megkeresésére, hogy ez azért nem valószínű, a megszerzett jogokat nem szokás ilyen alapon elvenni (bár egyfajta utánképzésnek mindenképpen volna értelme), nem sokkal később pedig a rendőrség hivatalosan is cáfolta a sajtóhírt.

Kinek lenne jó a képzés?

Ettől persze új (megújult) KRESZ alighanem lesz, erre pedig mindenképpen készülni kell. Például azért, mert amint az autós iskolák és vezetési oktatók felét tömörítő szervezet vezetője, Orosz János a hvg.hu-nak elmondta, az új KRESZ megalkotásával kapcsolatban őket kormányzati oldalról nem keresték semmilyen szakmai együttműködésre. Jómaga egyébként - tette hozzá - emlékszik az 1975-ös új KRESZ bevezetése körüli kampányra is. Elsőként a KRESZ-oktatókat kellett képzésre küldeni, majd ennek nyomán lehetet az oktatói bázis betanítása. Akkor is úgy tűnt, mintha kötelező lenne mindenkinek részt vennie az új törvény oktatásán, de erről valójában nem volt szó. Akinek már megvolt a vezetői engedélye, attól azt elvenni csak valamilyen "esemény" miatt lehet, és a visszaszerzéshez köthető valamilyen feltétel. 1975-ben is inkább kampány jelleggel ment az új KRESZ-oktatása, mint kötelező jelleggel. A cégek szervezték az oktatást, olcsón lehetett elvégezni a tanfolyamot. Így volt értelme elvégezni a tanfolyamot, mert tényleg sok újdonság volt benne.

Fazekas István


Azt viszont nem vitatja, hogy a többségnek nem ártana valamilyen utánképzés. De ennek költsége, illetve az oktatás időtartama nem szabad, hogy üzleti alapon legyen kidolgozva. Egy utánképzésre elég lenne 4-6 óra, egyheti 2x3-as órai beosztással és arányosan idomuló költségekkel. Amennyiben ez valós, hasznos tudást adna a sofőröknek, nem éreznék ezt átverésnek az autósok – véli.

A magyarországi jogosítvány megtartása még így is meglehetősen szigorúan szabályozott. Svédországban, Németországban egy életre szól a jogsi egy orvosi alkalmassági vizsgálat után. Egyébként a KRESZ-szabályokat illetően is a magyar rendszer inkább túlszabályoz. Míg a magyar KRESZ-könyv 300 oldalas, addig az angliai szabálykönyv, jóindulattal is, alig tízoldalas.

Mégis milyen legyen az új KRESZ, már ha lesz

Megkérdeztük az olvasóinkat, hogyan aktualizálnák, illetve alakítanák a jelenlegi szabályozást – annak fényében, hogy 41 éve ezek alapján kaphat valaki jogosítványt.

Az egyik legáltalánosabb és a többség által támogatott javaslat, hogy a közoktatásban legyen kötelező közlekedési ismeretoktatás: az általános iskola felső tagozatától a középfokú oktatás befejezéséig, akár KRESZ-vizsga megszerzésével. „Ha rajtam múlna, az érettségivel együtt tenném kötelezővé a KRESZ-vizsgát. (Az utána 2 évig volna felhasználható a jogosítvány megszerzéséhez)” – írta egy olvasónk.

Fülöp Máté

A kerékpárosokat a többség külön is kiemeli, mondván: minimális alaptudás nélkül, a rájuk vonatkozó szabályok ismerete hiányában, gyakran veszélyes manővereket végrehajtva közlekednek, így képzésük elemi érdek volna. Van, aki további azonosíthatóságot szeretne velük kapcsolatban, valamilyen rendszám formájában, „mert, amikor hülyeséget csinálnak, megússzák, mert úgysem lehet azonosítani őket.”

De lássuk a további és nagyon konkrét javaslatokat:

- legyen kötelező mindenkor és mindenhol a járművek számára a világítás használata;

- van, aki javasolja a sebesség korlátozását előre jelző táblák kihelyezését, ne 10 méterrel a tábla előtt kelljen a fékre állni, hanem lehessen rá korábban készülni (pl. 60 km/h 300 méter múlva), és ennek megfelelően megválasztani a sebességet;

- lehessen forgalommal szemben parkolni az út szélén;

- a forgalommal szembeni biciklizni általánosan legyen tilos, mert a kerékpárosoknak jelenleg nem kell ismerniük KRESZ-t, ezért gyakran olyan utcákon is szemben mennek a forgalommal, ahol ez nem megengedett;

- minden egyenrangú kereszteződésnél kellene egy KRESZ-tábla, mert ha olyan helyen jár valaki, amit nem ismer, így mindenkeppen le kell lassítania;

- érdekes javaslat, hogy tiltsák meg a kis ívben jobbra kanyarodó sávok lámpásítását. Akinek vizsgája van, sima elsőbbségadással is balesetmentesen át kell tudni haladni a kereszteződésen;

Hadd lehessen gyorsabban menni!

Várható volt, hogy felvetődik: a jó minőségű autópályáinkon vagy autópálya-szakaszokon fel kellene emelni a megengedett sebességhatárt 150 km/órára a személyautóknak. Az érv: a nagyteljesítményű autóknak, amelyek 180-nal is képesek biztonságosan haladni a sztrádákon, ne 130-cal kelljen döcögniük.

Fülöp Máté

Ugyanakkor éppen ennek ellenkezőjét is kérik, igaz, az alsóbb rendű utakon. „Jól látszik, hogy a négy számjegyű utakon legalább annyi súlyos, tragikus baleset történik, mint a 1 és 2 számjegyű főutakon és a sztrádákon. Ezért az ilyen utak esetében le kellene vinni a megengedett sebességhatárt 70 km/órára” – írja az egyik javaslattevő.

További javaslat, hogy a nem egészen egyértelmű szabályozást egyszerűsítsék. Így, azt a veszélyt jelző táblát, ami kiegészítő táblával együtt használva sebességkorlátozást is jelent, szüntessék meg. Ugyanis „ha alábiggyesztenek egy adott métert jelölő kiegészítő táblát, az azonnal 30km/h-s jelzéssé válik. Egy külföldi honnan tudná, hogy itthon egy métert jelölő kiegészítő tábla egy sima, veszélyt jelző táblából sebességkorlátozást csinál?" Az oszlopra egy 30-as táblát feltenni a „Gyermekek veszélyt” jelző tábla alá, egy kis kiegészítő tábla helyett, elég lenne.

És szép számmal akadnak, aki csak a jogalkalmazásban szeretnének nagyobb következetességet.

"Legyenek az eddiginél is szigorúbb büntetési tételei a gyorshajtásnak, mivel véleményem szerint ez a balesetek egyik legfőbb kiváltó oka" – írta egy olvasónk.

Büntessék az indokolatlan lassan hajtást, járműtől függetlenül, valamint a kötelező jobbra tartás figyelmen kívül hagyását. Szigorúan büntetni, azt a magatartást, amivel a sztrádákon a gyorsabban haladók "tolják le" (levillogják, ledudálják) a lassabban haladókat – javasolja más.

Végezetül pedig megfogalmazódott: a táblák kihelyezőit is lehessen bírságolni. Ha olyan táblát tesznek ki, ami nem indokolt, vagy kint felejtenek véletlenül ideiglenes táblákat, mint pl. sebességkorlátozást, akkor büntessék meg őket is.

Köszönjük mindenkinek, aki megosztotta az ötleteit velünk.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!