szerző:
Tetszett a cikk?

A Tesláénál barátságosabb kezdőárral, Porsche külsővel és brutál erős elektromos hajtáslánccal támad a Xiaomi első négykerekű modellje. A legfontosabb kérdések: vajon milyen minőséggel és utastérrel veszi célkeresztbe hamarosan az európai vevőket? Jövünk a válaszokkal.

Az eddig elsősorban különböző mobiljairól és okosotthon termékeiről ismert Xiaomi 2023 végén Kínában leplezte le első személyautóját, a tisztán elektromos hajtásláncú SU7-et. A Xiaomi SU7 (Speed Ultra 7) tavaly februárban debütált Európában, a típus egyik korai bemutatópéldányával a barcelonai MWC szakkiállításon találkoztunk először.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy a közeljövőben Európában ilyen autót lehet majd vásárolni, ugyanis a Xiaomi az első három évben kizárólag a hazai piacán, Kínában kívánja forgalmazni a típust, mindenesetre az óra javában ketyeg. A Xiaomi első autója 29 kínai város 59 kereskedésében debütált, a szállítások áprilisban kezdődtek meg.

A közelmúltban egy ukrán rendszámos példány formájában már a budapesti utakon is felbukkant a típus, mellyel most a vállalat prágai regionális rendezvényén ismerkedtünk meg testközelből.

A fődizájner az a Li Tianyuan, aki korábban a megosztó külsejű BMW iX-et rajzolta
László Ferenc
Elöl 245, hátul 265 milliméter széles Michelin gumikon gördül, a féket a Brembo szállítja
László Ferenc

Beszállás!

A 3400 mérnök és 1000 szakértő által 500 milliárd forint körüli összegből kifejlesztett SU7 külseje leginkább a Porsche Taycanéra hajaz, belül azonban teljesen más hangulat fogad. És ez nem jelenti azt, hogy a Xiaomi autó minőségével esetleg problémák lennének, sőt!

A remek tapintásérzetet biztosító felületek vonalvezetése tetszetős, illesztési problémákkal sehol sem találkoztunk.

Xiaomi SU7 Max
László Ferenc
A cikk szerzője a volán mögött
László Ferenc

A sokak örömére hagyományos nyomógombokkal ékesített kormány mögött VW mintára relatíve kisméretű, alig 7,1 colos digitális műszeregység található, de a HUD nem kevesebb, mint 56 colos képet vetít a szélvédőre.

A vízszintes középső érintőkijelző 16,1 colos felületű, kiváló képminőségű és az ízléses grafikájú felhasználói felület pattogósan gyorsan teszi a dolgát. A HyperOS nevezetű operációs rendszer ismerős lehet a gyártó utóbbi időkben piacra került okostelefonjairól, de az autó szoftvere egyelőre csak kínaiul tud.

Xiaomi SU7 Max
László Ferenc
Xiaomi SU7 Max
László Ferenc

A szokásos PRND menetirányválasztó kar a kormánytól jobbra, amolyan mercis módon kapott helyet, vagyis kevésbé futurisztikus az autó kezelése, mint a kormány mögötti bajuszkapcsolóktól, így például hagyományos indexkartól is mentes új Tesla Model 3-é.

Normál kulcs nem jár a kocsi mellé, annak szerepét egy kis plasztikkártya, illetve egy telefonos applikáció játssza el.

Xiaomi SU7 Max
László Ferenc
Xiaomi SU7 Max
László Ferenc

A kijelző alatt alaphelyzetben nincsenek hagyományos fizikai kezelőszervek, de az opciós listán található egy két csavarral gyorsan rögzíthető modul, amely megoldja az ilyen jellegű problémákat. Ezenkívül a kijelző egyéb oldalaira is könnyű szerrel felapplikálhatók egyéb gyári kiegészítők.

Xiaomi SU7 Max
László Ferenc

A Start/Stop gomb a középkonzolon kapott helyet, és szintén innen vezérelhető a klíma, illetve az aktív hátsó szárny dőlésszöge is. A vezeték nélküli mobiltöltő rekordgyors, 50 W-os, miközben a legtöbb rivális csak nemrég ugrotta meg a 15 W-ot.

A kamerák minden irányban kiváló felbontásúak, és a többek közt LiDAR-t is felvonultató szenzorarzenál révén igen fejlett önvezetést ígér a gyártó. Ennek gyakorlati képességeivel kapcsolatban majd egy későbbi dinamikus menetpróbát követően tudunk majd nyilatkozni.

Xiaomi SU7 Max
László Ferenc
Az aktív hátsó légterelős szedán kiemelkedően jó, 0,195-ös légellenállási együtthatóval bír
László Ferenc

A keret nélküli ajtók jól mutatnak, de csukáskor a vártnál talán picit bárdolatlanabbul szólnak. A helykínálat elöl teljesen rendben van, az elektromos mozgatású ülések kényelmesek és némi oldaltartással is szolgálnak.

A lábtér hátul is rendben van, azonban a hátrafelé erősen lejtő UV-szűrős üvegtető miatt a fejtér a vártnál némileg karcsúbb. Cserébe viszont a középkonzolból egy hűtött kis mini rekeszt lehet kihúzni.

A szűk kesztyűtartó hagyományos módon nyílik, az elöl kialakított kiegészítő csomagtér, a 100 literes frunk pedig az érintőkijelző segítségével nyitható. Az elektromos mozgatású hátsó csomagtérajtó felnyitását követően 500 literes csomagtér fogad, ami alatt a kábeleknek is kialakítottak egy kisebb rekeszt.

Xiaomi SU7 Max
László Ferenc
Xiaomi SU7 Max
László Ferenc
Xiaomi SU7 Max
László Ferenc

299-től 1548 lóerőig

A kínai piacon 215 900 jüanos (11,7 millió forint) indulóáron debütált SU7 farmotoros alapmodellje 299 lóerős teljesítményű és 400 Nm nyomatékú.

A 73,6 kWh kapacitású BYD Blade aksi a lágyszívű kínai CLTC-szabvány szerint mintegy 700 kilométeres hatótávot tesz lehetővé. A 0-ról 100-ra 5,28 másodperc alatt felpattanó alapmodell végsebessége 210 km/h.

Xiaomi SU7 Max
László Ferenc

A 400 helyett már 800 V-os technikát, valamint 830 kilométeres hatótávot lehetővé tevő, 94,3 kWh-s CATL-akkumulátort felvonultató SU7 Pro 245 900 jüanba (13,2 millió forint) kerül, vagyis körülbelül annyiba, mint a Tesla Model 3 alapverziója.

A csúcsot a 299 900 jüanos (16,2 millió forint) SU7 Max jelenti, amelynek 101 kWh-s CATL-telepe 800 kilométeres hatótávval kecsegtet, illetve azzal, hogy ideális esetben 15 perc alatt akár 510 kilométert is bele lehet „tankolni”.

Xiaomi SU7 Max
László Ferenc

A duplamotoros, összkerekes flagship verzió, a Max 673 lóereje 2,78 másodperces 0–100-as sprintet, illetve 265 km/h végsebességet tesz lehetővé.

A vállalat őrült számháborúba kezdett az SU7 legdurvább új változatával, az 1548 lóerős Ultrával, a versenypálya fókuszú villanyautó az ígéretek szerint hamarosan rendelhetővé válik.

Xiaomi SU7 Ultra
Xiaomi

Az 1108 lóerős új Porsche Taycan Turbo GT fő riválisának szánt újdonság tripla motoros összkerékhajtása 1,97 másodperces 0–100-as szintidőt tesz lehetővé.

Az 5,96 másodperces 0–200-as, illetve 15,07 másodperces 0–300-as gyorsulású SU7 Ultra végsebessége meghaladja a 350 km/h-t.

Xiaomi SU7 Ultra
Xiaomi

A CATL Qilin 2.0 akkumulátorral szerelt kocsi 1,9 tonnát nyom a mérlegen, egyedi aerodinamikai csomagja pedig nem kevesebb mint 2145 kilogrammos leszorítóerőt termel.

Az AP Racing fékrendszer révén akár 25 méter alatt megoldható egy 100-ról 0 km/h-ra történő fékezés, de a Xiaomi nem fékez: 15-20 éven belül a világ 5 legnagyobb autógyártója közé szeretne kerülni.

Xiaomi SU7 Max
László Ferenc

Mit hoz a jövő?

A Xiaomi tavaly az eredetileg előirányzott 100 ezer helyett 135 ezer autót adott el, és idén el szeretné érni a 300 ezres mennyiséget.

Viszonyításképp, a Magyarországon 45,9 millió forinton nyitó Taycanból tavaly világszerte kevesebb, mint 21 ezer darabot adtak el, a Tesla viszont mintegy 1,7 milliót értékesített összesen az itthon 16,7 millió forinttól induló Model 3/Y testvérpárból.

A Xiaomi a közeljövőben több új villanyautóval tervez előrukkolni, melyek közül a Tesla Model Y rivális szabadidő-autó, a nemrégiben leleplezett YU7 várhatóan a nyáron érkezik meg a kínai kereskedésekbe.

Xiaomi SU7 és YU7
Xiaomi

Akinek ez a dizájn tekintetében Ferrari Purosangue utánérzésű YU7 esetleg nem lenne elég nagy, annak egy picit még várnia kell a harmadik Xiaomi autóra, mely nem lesz más, mint egy full size divatterepjáró, mely nemcsak tisztán elektromos, hanem belsőégésű motoros hatótávnövelős villanyos változatban is készülni fog.

Egyelőre nem tudni, hogy a Xiaomi nálunk pontosan mikor kezdi meg személyautói forgalmazását, az viszont biztos, hogy a vállalat komoly figyelmet kíván szentelni az európai-, így többek közt a magyar piacnak is.

Xiaomi SU7 Max
László Ferenc
Xiaomi SU7 Max
László Ferenc
Xiaomi SU7 Max
László Ferenc
Xiaomi SU7 Max
László Ferenc
Xiaomi SU7 Max
László Ferenc
Xiaomi SU7 Max
László Ferenc
Xiaomi SU7 Max
László Ferenc
Xiaomi SU7 Max
László Ferenc
Xiaomi SU7 Max
László Ferenc
Xiaomi SU7 Max
László Ferenc
Xiaomi SU7 Max
László Ferenc
Xiaomi SU7 Max
László Ferenc
Xiaomi SU7 Max
László Ferenc
Xiaomi SU7 Max
László Ferenc
Xiaomi SU7 Max
László Ferenc
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!