szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Úgy tűnik, sikerült mattot adni az Ubernek, amely ma délelőtti sajtótájékoztatóján bejelentette, hogy ideiglenesen felfüggeszti magyarországi tevékenységét.

A július 24-én hatályba lépő jogszabállyal sikerült sarokba szorítani a kormányzatnak az Ubert, ami ideiglenesen felfüggeszti tevékenységét Magyarországon. Fekete Zoltán, az Uber magyarországi ügyvezetője ma délelőtt tartott sajtótájékoztatót, „az Uber jövője Magyarországon a július 24-én hatályba lépő jogszabály után” címmel, amin a szolgáltatás ideiglenes felfüggesztését jelentették be.

Megszavazták a törvényt az Uber lekapcsolásáról

Létezik egy hivatalos utasítás, ami alapján máshogyan kellett volna kezelni a négy tűzszerész életét kioltó bombát. Zárt szakmai körben arról beszélnek, hogy a már hatástalanítottnak hitt eszközben lehetett egy második töltet.

A cég honlapján közli:

„Nagyon nehezen hoztuk meg ezt a döntést, de kénytelenek voltunk, mert a július 24-én életbe lépő törvény miatt az Uberező sofőrök elveszíthetik a jogosítványukat vagy az autójuk rendszámát, annak ellenére, hogy minden engedéllyel rendelkeznek és adót fizetnek. Ezek olyan kockázatok, amiknek az Uber egyetlen magyar alvállalkozó sofőrt sem szeretne kitenni.”

Elérték a céljukat
Stiller Ákos

A jogszabály megszavazása nem sok lehetőséget hagyott az Uber számára, ugyanis csak ez hiányzott ahhoz, hogy a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság technikailag is blokkolhassa az applikációt. A törvénymódosítást annak ellenére fogadták el, hogy korábban az Európai Bizottság külön arra kérte az unió kormányait, hogy ne tiltsák be és ne korlátozzák az Ubert, Airbnb-t vagy más, a közösségi gazdaság modelljére épülő cégeket, mert egységesíteni szeretnék az ilyen jellegű szolgáltatások szabályozását az unióban.

Rendkívüli sajtótájékoztató

A sajtótájékoztatón ismertették az Uber képviselői, hogy miért döntöttek a leállás mellett. „11 nap múlva leáll az Uber Budapesten” – jelentette be Fekete Zoltán, a cég magyarországi vezetője. Ekkor, vagyis július 24-én lép életbe az a jogszabály, amely igen szigorú szankciókkal bünteti a törvény megfogalmazása szerint engedély nélküli fuvarozást. A jogszabály az alkalmazás blokkolását is kilátásba helyezi, erre válaszul döntött úgy a cég, hogy határozatlan időre felfüggesztik a szolgáltatást a magyar fővárosban.

Fekete Zoltán cáfolta, hogy a szolgáltatásuk engedély nélkül működne. Kiemelte: több javaslatot is tettek a döntéshozóknak, mégsem láttak nyitottságot a megegyezésre. Az Ubernek Budapesten 160 ezer felhasználója van, és 1200 sofőrrel működik. Fekete Zoltán elmondta: a szigorítások nyomán valamennyi sofőrnek ki kellett váltania a vállalkozói igazolványt és a közlekedési hatóság által előírt engedélyeket is be kellett szerezniük.

Viszlát Budapest! - Ezzel a videóval búcsúzik az Uber

Elköszöntek és felidézték itten működésük legemlékezetesebb pillanatait.

Az Uber 2014 őszén indult el Budapesten. A megosztáson alapuló gazdaság egyik legnagyobb, személyszállító szolgáltatása ma a világ 480 városában érhető el. Az Uber elleni támadások az év elején erősödtek fel, amikor taxis szakszervezetek utcai demonstrációkba kezdtek a hasonló, alapvetően telefonos alkalmazásokon keresztül működő versenytársaik ellen. Ezt követően, a nyár elején született meg az a törvény, amely nemcsak az applikáció blokkolását tette lehetővé, de azt is, hogy a sofőröktől elvegyék a jogosítványukat.

Budapest ezzel lekerül az innovatív közlekedési világtérképről

„Azt kell mondjam, nem rajtunk múlott. Már az első pillanattól kerestük a döntéshozókkal való párbeszéd lehetőségét. Nyilvánvaló volt, hogy nincs megfelelő jogszabály, amely az Uberhez hasonló innovatív szolgáltatásokat, a sharing economy szereplőit szabályozná. Ami szabályozás van, azt még arra a korszakra szabták, amikor nemhogy okostelefon, de még vezetékes telefon sem volt a legtöbb magyar háztartásban. Mi folyamatosan jeleztük egy modern szabályozás szükségességét, de ennek kialakítására a döntéshozók részéről nem volt hajlandóság. Végül olyan jogszabály született, amely bünteti az innovációt, hátrányos a versenyre és a fogyasztóra, és előnytelen az államnak. Nem maradt más választásunk, mint hogy elköszönjünk Budapesttől” – mondja Fekete a cég közleményében.

Az Uber szerint így 160 000 magyar felhasználó és turisták tízezrei maradnak olcsó, megbízható és készpénzmentes utazási alternatíva nélkül Budapesten. Július 24. után a magyar utasok már csak külföldön használhatják az Ubert.

A cég Facebook oldalán a kommentelők nem kímélik a kormányt, amely a hozzászólók zöme szerint a haladást, az innovációt fogja vissza a jogszabállyal. Egy férfi azt írja: 

Bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek

Majd így folytatja: "Egyszerűen forrongok a dühtől, hogy Budapest, egy város, amiben annyi de annyi potenciál van, nemet mond egy olyan fantasztikus jelenségre mint az Uber. Szívből sajnálom, hogy 2016-ban néhány ezer primitív agresszor miatt hátat kell fordítsunk a fejlődésnek." Egy másik véleményező szintén sajnálja, hogy felfüggesztik a szolgáltatást, ugyanakkor hozzáteszi, hogy "az adózási része volt problémás és etikátlan, amin érdemes lenne elgondolkodni." Van, aki szerint "a vége felé már semmivel nem volt olcsóbb, mint a taxi, de így is kár érte!"

De olyan is akad, aki az Eb-vel talált párhuzamot: "Ezért inkább utcára vonulnék mint egy 3:3-as döntetlen után. Tőlem innentől kezdve az összes taxis éhen dögölhet, mert hogy bele nem ülök egybe sem, az biztos."

Válságtanácskozás az Uber sofőröknél

A 444 hírül adta, hogy a cég sofőrjei kaptak egy levelet ma reggel, amiben az állt, hogy a cég budapesti irodája július 24-én bezár, de az iroda bezárásáról szóló hírt az Uber kommunikációjáért felelős társaság a hvg.hu-nak cáfolta. Az Uber magyar cége marad, az UberX szolgáltatást függesztik fel. A levélben egyébként ez áll:

„Sajnálattal értesítünk, hogy az Uber 2016. július 24-én 12 órakor felfüggeszti szolgáltatását Budapesten.”

A hvg.hu információi szerint az Uber sofőrök jelenleg válságtanácskozást folytatnak. Részleteket egyelőre nem közöltek. Több mint ezer sofőr dolgozik az Ubernek, többségük már beszerezte a jogszabályban rögzített, a működéshez szükséges engedélyeket vagy éppen megkezdte azok beszerzését. A hvg.hu-nak nyilatkozó sofőrök azt mondták, hogy a folyamat fejenként 150-200 ezer forintos költséggel jár. A cég - feltehetőleg kárenyhítés céljából - a hét hátralévő részében fogadóórákat tart a sofőröknek, amire online lehet időpontot foglalni. 

A taxisoknál ezzel szemben nagy az öröm, Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke megkeresésünkre elmondta, hogy "a történet úgy zárul, ahogy kell, mert egy illegálisan működő szereplő próbálta három éven keresztül elhitetni, hogy legálisan működik és ezzel megtévesztette a fogyasztókat. Ha megfeleltek volna minden jogszabálynak, akkor senki sem bántotta volna őket. Addig működhettek, amíg volt kiskapu, de az új jogszabály életbe lépése előtt inkább a kegyes halálált választották."

Fekete, az Uber operációs vezetője szerint arányait tekintve több adót fizettek Magyarországon, mint a milliárdos forgalmat bonyolító legnagyobb taxiscégek, bár Metálnak erről más a véleménye.

Kivonul az Uber, Ön kit hibáztat ezért? Szavazzon!

Nagyon sokan felháborodva fogadták szerda délelőtt a hírt: az Uber július 24-től nem működik tovább Budapesten. Szavazzon: Ön kire dühös ezért?

Nem vállalják a tisztességes piaci versenyt?

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium is kommentálta a lépést, méghozzá úgy, hogy "tudomásul veszi az Uber döntését, miszerint a cég inkább kivonul Magyarországról, mint hogy vállalja a törvényes működést, az adófizető magyar taxisokkal való tisztességes piaci versenyt és az adófizetést". Válaszukban hangsúlyozzák, hogy a kormány támogatja az innovatív megoldásokat, de ahhoz ragaszkodik, hogy a személyszállításban résztvevő piaci szereplők egyenlő feltételek mentén, törvényesen működjenek és adót fizessenek.

Az NFM szerint az Uber adóelkerüléssel és a magyar jogszabályok semmibevételével, engedély nélkül végzett személyszállító tevékenységet, és így tett szert versenyelőnyre, és hangsúlyozták azt is, hogy emiatt más országokban be is tiltották vagy korlátozzák tevékenységét. Az Uber döntése a szaktárca szerint azt jelzi, hogy a cég nem vállalja a tisztességes piaci versenyt és törvényes működést.

Gyurcsány visszahozná

Gyurcsány Ferenc nem hagyta ki az alkalmat, és egyből meglovagolta a hírt, mitöbb a szolgáltatás visszaállítását helyezete kilátásba Facebook oldalán, ahol ezt posztolta: "Be lehet tiltani az Ubert. Meg mindent. Tiltsátok be a facebookot is! Meg az Instagramot. Menjünk visszafelé! Mondom, meg fogjuk verni a Fideszt. És újra lesz Uber."

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!