Ötször annyi vizet használ majd el autónként a szegedi BYD-gyár, mint amennyit a kecskeméti Mercedes

A kínai autógyár vízfogyasztása egy kisvároséval ér majd fel.

  • hvg.hu hvg.hu
Ötször annyi vizet használ majd el autónként a szegedi BYD-gyár, mint amennyit a kecskeméti Mercedes

Március elején írtuk meg az Átlátszó birtokába jutott dokumentum alapján, hogy a BYD szegedi gyára egy kisvároséval felérő mennyiségben fog fogyasztani vizet, áramot és gázt is. Bár az építkezés már hónapok óta zajlik, az illetékes Csongrád megyei kormányhivatal csak nemrégiben, idén február 10-én állította ki az üzem környezethasználati engedélyét.

Az engedély alapján a telephely összes vízigénye 7 ezer köbméter/nap, melyből a szociális vízigény 1,7 ezer köbméter/nap, a technológiai üzemegységek összes vízigénye 5,3 ezer köbméter/nap. Éves szinten (250 nap üzemidőt és a munkásszállók, étkezdék 365 napos működését feltételezve) a vízigény összesen 1,8 millió köbméter lesz. Továbbá 283,4 millió kWh/év lesz az üzem villamosenergia-felhasználása.

Az Átlátszó most megnézte a győri Audi és a kecskeméti Mercedes környezethasználati engedélyét is, hogy lehessen mihez hasonlítani a BYD számait. Előbbit csak magától az Auditól tudták megszerezni, ugyanis az illetékes kormányhivatal nem küldte el a lapnak.

Érdemes kiemelni, hogy a győri gyár nemcsak autókat gyárt, hanem motorokat is. 2023-ban 1,671 millió motort gyártottak, míg 177 ezer autót és 3,82 millió nagy karosszériaelemet más gyáraknak. Emellett 766 ezer kész karosszériaelemet is készítettek.

A fenti számok ellenére lényegesen csökkenteni tudták a felhasznált energiájukat: míg 2021-ben 377 853 MWh villamosenergiát használtak fel, addig ez 2023-ra 362 344 MWh-ra csökkent. Az Audi továbbá azt írta a lapnak, hogy a 2023-as év pilot év volt számukra a vízvédelem területén olyan szempontból, hogy a nagyfogyasztó szervezeti egységek számára konkrét vízmegtakarítási célok kerültek megfogalmazásra. Abban az évben összesen több mint 47 000 m3 vizet sikerült a területeknek megtakarítaniuk.

A fenti elhatározás fényében 2023-ban 653 142 m3 vizet használtak el, ebből 105 339 m3 volt ivóvíz, a többi saját termelésű víz. Mindez szinte eltörpül a BYD jósolt, 1,8 millió köbméteres vízfelhasználása mellett.

A Mercedesről megszerzett adatok szerint 2016-ban 190 ezer autót gyártottak Kecskeméten, míg 2020-ban 165 ezret. Utóbbihoz 87 169 MWh áramot használtak el, valamint 207 248 köbméter vizet. Ez autónként 1,25 köbméter vizet jelent, szemben a BYD autónkénti 6 köbméterével. Áramból 45 százalékkal kevesebb kellett egy autóra vetítve a Mercedesnél, mint amivel most a BYD környezethasználati engedélye számol.

Március végén arról írtunk, hogy az Európai Unió vizsgálja, hogy Kína nem nyújtott-e szabálytalan támogatást a BYD elektromos autók magyarországi üzemének építéséhez.

Az EU vizsgálhatja a szegedi BYD-gyárat tiltott támogatás miatt

Magyarországot (még) nem tájékoztatták, belsős információk szerint az Európai Bizottság azt vizsgálja, kapott-e a gyár tiltott állami támogatást Kínából.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

A végtelen lehetőségek iparága

Az űripar végtelen lehetőségeket nyit meg a vállalkozások előtt. Támogatási források is rendszeresen elérhetők a szektorban érdekelt piaci szereplők számára.

Mi lesz a cégemmel utánam?

Az öröklés előkészítése, a vagyon átruházása bonyolult, tudatosságot igénylő folyamat – különösen akkor, ha működő cég is van a javak között.