Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"52eff4d4-c9fc-45d2-93de-000948c0fb10","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"elet","description":"Előre megszervezték a balhét, több száz fiatal csapott össze.","shortLead":"Előre megszervezték a balhét, több száz fiatal csapott össze.","id":"20250502_Zavargasok-Hollandia-tengerpart-Scheveningen-rohamrendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/52eff4d4-c9fc-45d2-93de-000948c0fb10.jpg","index":0,"item":"ef77b3b9-b18b-4419-b085-6c0477d4201c","keywords":null,"link":"/elet/20250502_Zavargasok-Hollandia-tengerpart-Scheveningen-rohamrendorseg","timestamp":"2025. május. 02. 16:29","title":"Lovasrendőrökkel oszlatták a zavargó rivális bandákat egy hollandiai üdülőhelyen – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c671c4a9-3af0-4b81-8ff1-6c6b380cd74f","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Vasárnap egyre többfelé számíthatunk záporra, zivatarra – legkésőbb és legkisebb eséllyel a déli országrészben. ","shortLead":"Vasárnap egyre többfelé számíthatunk záporra, zivatarra – legkésőbb és legkisebb eséllyel a déli országrészben. ","id":"20250503_idojaras-elorejelzes-eso-lehules-meteorologia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c671c4a9-3af0-4b81-8ff1-6c6b380cd74f.jpg","index":0,"item":"e05450a4-d16c-4dbe-96da-84ebe3f57962","keywords":null,"link":"/elet/20250503_idojaras-elorejelzes-eso-lehules-meteorologia","timestamp":"2025. május. 03. 17:49","title":"Jön az eső, kezdődik a lehűlés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e5ebbaef-a99b-45c7-aca7-0c163fa89768","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hamarabb érkezhet idén a Qualcomm csúcslapkája, ami várhatóan a teljesítmény terén is jelentős előrelépést hoz majd.","shortLead":"Hamarabb érkezhet idén a Qualcomm csúcslapkája, ami várhatóan a teljesítmény terén is jelentős előrelépést hoz majd.","id":"20250503_qualcomm-snapdragon-8-elite-2-lapkakeszlet-processzor-teljesitmeny-megjelenes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e5ebbaef-a99b-45c7-aca7-0c163fa89768.jpg","index":0,"item":"da1bbdad-1173-414c-9403-deb12612d467","keywords":null,"link":"/tudomany/20250503_qualcomm-snapdragon-8-elite-2-lapkakeszlet-processzor-teljesitmeny-megjelenes","timestamp":"2025. május. 03. 14:03","title":"Szélsebes chipet adhat ki a Qualcomm, még hamarabb is a vártnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"46912025-492b-4b06-a31c-da1cbabb498b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke szerint „a gyűlölet és a megosztás hatalmát csak szeretettel, őszinteséggel, a másikat is embernek tartva lehet legyőzni”.","shortLead":"A Tisza Párt elnöke szerint „a gyűlölet és a megosztás hatalmát csak szeretettel, őszinteséggel, a másikat is embernek...","id":"20250503_magyar-peter-valasz-gulyas-gergely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46912025-492b-4b06-a31c-da1cbabb498b.jpg","index":0,"item":"df7ad071-d0f4-430e-be4e-b8f6e5afe5a2","keywords":null,"link":"/itthon/20250503_magyar-peter-valasz-gulyas-gergely","timestamp":"2025. május. 03. 11:40","title":"Magyar Péter válaszolt Gulyás Gergelynek: Tőlünk sohasem fogtok másokat a személyükben bántó állításokat hallani","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3b5a3529-61a3-458b-a8f1-f11897266418","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"Az érett felnőtt működés sajátossága, hogy tudunk haragudni is az édesanyánkra, miközben nagyon szeretjük. Hogyan tudjuk érett fejjel tisztázni a gyerekként megélt sérelmeinket és megbocsátani a hibáiért? Hol akadhat meg ez a folyamat, és mivel lehet továbblendíteni? Mi a jelentősége a serdülőkornak az anya-gyerek kapcsolatban, és mi múlik az apákon?","shortLead":"Az érett felnőtt működés sajátossága, hogy tudunk haragudni is az édesanyánkra, miközben nagyon szeretjük. Hogyan...","id":"20250502_Az-anyak-napja-a-megbocsatase-is-lehet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3b5a3529-61a3-458b-a8f1-f11897266418.jpg","index":0,"item":"2025e331-6758-40e3-acbd-a4cb50552666","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20250502_Az-anyak-napja-a-megbocsatase-is-lehet","timestamp":"2025. május. 02. 09:28","title":"Az anyák napja a megbocsátásé is lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b744bb39-0b64-43e6-8126-ba8899a098a4","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"Egészségkárosító részecskékkel is rontják a levegőt az e-autók, nagyobb sebességnél pedig nem csendesebbek, mint a benzinesek. A zajtalanságuk előnyei és hátrányai leginkább városi környezetben jelentkeznek.","shortLead":"Egészségkárosító részecskékkel is rontják a levegőt az e-autók, nagyobb sebességnél pedig nem csendesebbek, mint...","id":"20250503_hvg-elektromos-autok-zajszennyezes-karosanyag-kibocsatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b744bb39-0b64-43e6-8126-ba8899a098a4.jpg","index":0,"item":"e8f49687-3bd8-4e5c-a3a2-3712ae460a8b","keywords":null,"link":"/360/20250503_hvg-elektromos-autok-zajszennyezes-karosanyag-kibocsatas","timestamp":"2025. május. 03. 13:00","title":"Por és hang vagyunk: szennyezők-e az e-autók?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5a078437-76c2-48cf-844a-e0dd6a11e6b5","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Harmincöt év után dőlt meg a május elsejei rekord. ","shortLead":"Harmincöt év után dőlt meg a május elsejei rekord. ","id":"20250501_Rekordmeleggel-indult-majus-az-Egyesult-Kiralysagban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a078437-76c2-48cf-844a-e0dd6a11e6b5.jpg","index":0,"item":"43dcc611-0c47-456d-8276-f77f21966a5a","keywords":null,"link":"/elet/20250501_Rekordmeleggel-indult-majus-az-Egyesult-Kiralysagban","timestamp":"2025. május. 01. 20:44","title":"Rekordmeleggel indult a május az Egyesült Királyságban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ed9404da-e0c1-4f5a-a78b-b0316fd0b0a1","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Ez az első alkalom, hogy parlamenti pártot bélyegez szélsőségesnek a titkosszolgálat.","shortLead":"Ez az első alkalom, hogy parlamenti pártot bélyegez szélsőségesnek a titkosszolgálat.","id":"20250502_AfD-nemetorszag-szelsojobboldal-titkosszolgalat-extremista-szervezet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed9404da-e0c1-4f5a-a78b-b0316fd0b0a1.jpg","index":0,"item":"7008f833-0ad3-4a78-aafd-61fb4228f8da","keywords":null,"link":"/vilag/20250502_AfD-nemetorszag-szelsojobboldal-titkosszolgalat-extremista-szervezet","timestamp":"2025. május. 02. 17:51","title":"Extremista szervezetnek nyilvánította az AfD-t a német hírszerzés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Lezajlott az első lakossági fórum a Nagykörút megújításáról, ahol helyi lakosok és autós érdekvédelmi szervek előtt prezentálta a BKK a felújítási terveket.
Hamarosan elkezdik építeni a nagykörúti bringasztrádát – számoltunk be róla február elején. A BKK már akkor közölte, a tervezéssel párhuzamosan zajlik majd egy közösségi fórum sorozat, amely során elsődleges cél a lakossággal való egyeztetés. Ennek meg is volt az első felvonása kedden este az Erzsébetvárosi Zsidó Történeti Tárban. A fórum rendezőin túl mintegy 30 ember volt kíváncsi a BKK terveire.
A tervek alapján a változatlan szélességű járda mellett minimum két méter széles kerékpársáv, ezt követően egy 80 centiméteres biztonsági zóna kerülne a körútra, ami mellett lenne egy multifunkcionális sáv, ahol a furgonok megállására, a kukák kihúzására és parkolásra lenne lehetőség, igaz csak limitált módon. A BKK korábban is jelezte, a tervek szerint a legtöbb “parkoló” csak kiss and ride típusú megállást tenne lehetővé, illetve a rakodási munkákat végzők igényeit vennék elsősorban figyelembe, kérdésünkre pedig a fórumon is megerősítették, hogy a tervezett változtatásokkal jelentősen lecsökkenne a parkolási lehetőség a Nagykörúton, bár teljesen nem szeretnék azt megszüntetni.
Niedermüller Péter, Erzsébetváros polgármesterének rövid megnyitó beszéde után a tervek bemutatását Bodor Ádám, a BKK mobilitás fejlesztési igazgatója kezdte, aki arról beszélt, hogy végre ez egy olyan projekt, amire már megkapták a támogatást az uniótól, így nem csak feltételes módban tudnak róla beszélni. Elmondta, hogy a cél, hogy 2030-ra az utazások négyötöde fenntartható módon történjen, a Nagykörút pedig ne csak egy közlekedési folyosó, hanem egy kellemes hely legyen. Jelenleg az emberek 3-5 százaléka biciklizik, nagyjából napi 3800 ember, a cél ennek a tízezerre tornázása.
Ezután rátért arra, hogy a Covidnak és a város bátor döntésének köszönhetően létrejött a főváros egyik legfontosabb bringasávja, a következő fontos feladat ennek a véglegesítése és a jelenlévő problémák (főként a szabálytalanul parkoló autók és a rakodási kihívások) megszüntetése.
Ezután Molnár Berta a BKK mobilitás-fejlesztési munkatársa hangsúlyozta, a cél az, hogy a Nagykörút egy “igazi találkozóhely legyen”, hiszen rengeteg közlekedő, lakos, szórakozni vágyó és vásárló jár itt. Beszélt arról is, hogy tapasztalataik szerint az emberek kétharmada nyitott lenne a kerékpározásra, csak most még fél az autóktól, ezért is fontos a biztonságos kerékpársáv létrehozása.
A bemutatást Csomor Bence, a nagykörút projektvezetője zárta, aki beszélt az ütemtervről is. Elmondása szerint jelenleg a BKK dolgozik a terveken, 2025 nyarán indul a műszaki tervezés, hiszen akkor zárul a korábban kiírt közbeszerzési eljárás, maga a kivitelezés pedig 2028-ban indulhat és a remények szerint 2029 tavaszára készülhet el.
Ezzel kapcsolatban még azért sok kérdés van, fontos hangsúlyozni azt is, hogy a tervek sem véglegesek, egyelőre csak a tervezett keresztmetszetet határozták meg. Olyan kérdések például, hogy a kerékpársáv milyen módon legyen elválasztva, például kiemeléssel vagy az autós sávval egy szinten, fizikai elválasztással, még eldöntésre vár, a BKK erről is kéri a lakosság véleményét.
A tervek bemutatása után nézői kérdések következtek, amelyek sorát egy autós érdekvédő nyitotta. Meglátása szerint örvendetes, hogy a rakodási igényeket figyelembe veszik, azt viszont nem érti, hogy miért kell megtartani a 2020-ban hozott rossz döntést a Nagykörút forgalmának csökkentéséről. Hiszen az autósok – a biciklisekkel szemben – fizetnek adót, miért pont őket üldözi a főváros? Véleményéhez többen is csatlakoztak, a hamarosan elharapódzó vitába Niedermüller Péter, a kerület polgármestere is beszállt. Meglátása szerint ma már nem ‘70-es évek közlekedéspolitikáját követi a kerület, a cél egyértelműen az, hogy csökkentsék az autós forgalmat. “Nincs egyetlen olyan szempont sem, ami alapján erőltetni kéne, hogy az autósok a belvároson hajtsanak át”, zárta le vitát a polgármester, ami tapsot kapott a résztvevőktől.
Ezek után további kérdések következtek, amelyekből kiderült, hogy:
A mikromobilitási eszközök valóban problémásak, jelenleg viszont még csak szabályozva sincsenek a KRESZ által, a legtöbb, amit jelenleg a BKK és a főváros tehet, hogy meghatározzák, hol lehet a rollereket tárolni, és vonzóvá teszik a biciklisávot, hogy ne menjenek a járdára.
A vendéglátóipari egységekhez tartozó teraszok is problémásak jelenleg, a cél az, hogy minimum 3 méter járófelület szabadon maradjon a gyalogosok számára.
A kerékpárosklub jelenlévő tagja felvetette, hogy a 4 kilométernyi útszakasz 4,5 milliárdos költségből tervezett megújítása soknak tűnik. Erre Horváth László, a BKK beruházási igazgatója úgy reagált, hogy egyelőre nem látnak pontos összegeket, majd, ha már lesz kivitelező. Az összegből pedig a kétoldali kerékpársáv és a multifunkciós sáv, a nagy csomópontok és a mellékutcák szintbeemelése zajlik majd, ami indokolja az elsőre magasnak tűnő összeget.
A projekt keretein belül nem cél, hogy a Nagykörúton megjelenő vendéglátóhelyek, boltok kinézete egységessé váljon, de a fővárosnak a hosszú távú tervei között szerepel ez is, egyelőre viszont “meg fognak állni a házfalnál”.
A szűk egyórás kérdezz-felelek után pedig az érdeklődök egy térkép mellett is átbeszélhették a projekt részleteit, megoszthatták a tapasztalataikat, javaslataikat a BKK szakértőivel.
Már korábban is felmerült a Nagykörút átalakítása, például pont egy éve, 2024 februárjában. Akkor azonban ez csak korai kampányszlogennek tűnt, idén viszont már arról tájékoztatta Karácsony a Facebook-követőit, hogy a BKK pályázata kedvező elbírálást kapott, érkezik a forrás a Nagykörút zöldítésére, ami a fórumon elhangzottak alapján tehát 2029-ben készülhet el.