Azért kaptuk meg hamarabb a GPS-t, mert tévedésből lelőttek egy utasszállítót

Az e heti iráni eset egyik legtragikusabb előzménye komoly változásokat hozott a polgári repülőgépek navigációjában, de a vadászpilóták kötelességeiben is.

Azért kaptuk meg hamarabb a GPS-t, mert tévedésből lelőttek egy utasszállítót

Két vadászpilóta beszélget: „Szerjózsa, az a Boeing 747-es csak nem a dél-koreai légitársaság szöuli járata?“

„De bizony az, Vologya. Eltaláltad!“

A morbid, de tipikusan pesti vicc arra reagált 1983-ban, a hidegháború egyik feszült évében, hogy szeptember elsején a New Yorkból Szöulba tartó KAL007-es járat navigációs hiba miatt szovjet légtérbe tévedt, ezért rakétával támadták meg és a tengerbe zuhant. 269-en haltak meg.

A végzetes eltévelyedést banális navigációs hiba okozta. Miután a gép elhagyta az amerikai kontinenst, az óceán fölött nem számíthatott földi jelzőállomásokra, ezért önállóan kellett megtalálnia az utat. Erre szolgált volna a giroszkóppal (pörgettyűvel) működő tehetetlenségi navigációs rendszer, de figyelmetlenül állították be, és az ázsiai partokhoz érve a gép már néhány száz kilométerrel északabbra, Japán helyett a Szovjetunió fölött járt.

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.