Azért kaptuk meg hamarabb a GPS-t, mert tévedésből lelőttek egy utasszállítót
Az e heti iráni eset egyik legtragikusabb előzménye komoly változásokat hozott a polgári repülőgépek navigációjában, de a vadászpilóták kötelességeiben is.
Két vadászpilóta beszélget: „Szerjózsa, az a Boeing 747-es csak nem a dél-koreai légitársaság szöuli járata?“
„De bizony az, Vologya. Eltaláltad!“
A morbid, de tipikusan pesti vicc arra reagált 1983-ban, a hidegháború egyik feszült évében, hogy szeptember elsején a New Yorkból Szöulba tartó KAL007-es járat navigációs hiba miatt szovjet légtérbe tévedt, ezért rakétával támadták meg és a tengerbe zuhant. 269-en haltak meg.
A végzetes eltévelyedést banális navigációs hiba okozta. Miután a gép elhagyta az amerikai kontinenst, az óceán fölött nem számíthatott földi jelzőállomásokra, ezért önállóan kellett megtalálnia az utat. Erre szolgált volna a giroszkóppal (pörgettyűvel) működő tehetetlenségi navigációs rendszer, de figyelmetlenül állították be, és az ázsiai partokhoz érve a gép már néhány száz kilométerrel északabbra, Japán helyett a Szovjetunió fölött járt.