Pénzt vagy elveket: kardjába dőlhet-e a szépségipar az állatkísérletek betiltása után?

Az EU-s tiltás gúzsba köti az iparágat, mert nehéz olyan alternatív kísérleti módszereket kitalálni, amelyek pótolhatják az állatkísérleteket. Ha mégis lennének ilyenek, akkor viszont a cégeknek a határ a csillagos ég, mert immár a legnagyobb piacot jelentő Kínában is eladhatók állatkísérletek nélkül készülő kozmetikai cikkek.

  • Dobos Emese Dobos Emese
Pénzt vagy elveket: kardjába dőlhet-e a szépségipar az állatkísérletek betiltása után?

Két évvel ezelőtt dühös fogyasztói bojkott indult az olyan kozmetikai cégek ellen, amelyek azt kommunikálták, hogy nem alkalmaznak állatkísérleteket, miközben jelen voltak a kínai piacon. A vásárlók mérgesen követelték, hogy ezek a vállalatok vonuljanak ki Kínából, mert miközben "kegyetlenségmentesnek" hirdették magukat, a kínaiak nem engedtek piacra olyan terméket, amelyet ők nem teszteltek állatokon is. Ennek azonban vége: a kínai kormány idén januártól már nem kötelezi a kozmetikumokat importáló cégeket, hogy alávessék termékeiket a helyi laborok állatkísérleteinek.

Az állatkísérletek története egészen az ókorig nyúlik vissza: írásos feljegyzések is szólnak arról, hogy állatokon tesztelnek sebészeti eljárásokat, mielőtt embereken alkalmazták volna.

Nemcsak az orvostudomány, hanem az élelmiszer-, a gyógyszer-, kozmetikai és hadiipar is kísérletezik állatokon és a legtöbb Nobel-díjas orvostudományi áttörés is állatkísérleteknek köszönhető.

Persze egy életmentő gyógyszer és egy új rúzs kifejlesztése nem ugyanaz.

Itt az állatkísérletek ellen tüntetnek Amerikában:

Itt pedig az állatkísérletek betiltása ellen:

  • Nem mai probléma

Az ellenhangok és az erkölcsi kritika is hosszú időre nyúlik vissza: a XII. században már voltak ellenzői az eljárásoknak, az egyik első, állatkísérleteket szabályozó törvényt pedig a XIX. században hozták meg. A mai, világsztárokat is maguk mellett tudó állatvédelmi mozgalmak és szervezetek a XX. század második felétől aktívak, a közösségi média pedig még nagyobb teret adott a hangjuknak: számos divatmárka vagy közéleti személyiség hagyott fel a valódi szőrmével, olyan mértékű online támadásnak voltak kitéve.