A Hód előz, az Alice kiégett – Utasszállító e-repülőgépek a rajtvonalon
Rövidebb távokon hamarosan elindulhatnak az első kicsi, de kereskedelmi, azaz utasszállító e-repülők, de a sokkal nagyobb kerozinnal szálló gépeket csak évtizedek múlva válthatják fel.
A 2019-es párizsi légikiállításon először mutatkozott be teljesen elektromos hajtású utasszállító repülőgép – még ha csak prototípus formájában is. Az Eviation izraeli cég Alice nevű, szokatlan formájú kis gépe kilenc utas szállítására képes, hozzávetőleg ezer kilométernyi távolságra, háromezer méter magasságban, óránként 440 kilométeres sebességgel haladva.
Kapkodnak utána, talán kissé korán
Az izraeli vállalathoz már be is érkezett az első megrendelés: az amerikai Cape Air regionális légitársaság „kétszámjegyű” darabot vásárol egyenként négymillió dollárért. A tervek szerint az első menetrend szerinti járatok 2022-ben indulnának, így aligha túlzás azt állítani, hogy a világ az elektromos repülés korszakába érkezett.
Ez még akkor is igaz lehet, ha csúszik a terv, miután januárban a prototípus súlyosan megrongálódott, amikor rendszerének ellenőrzése közben kigyulladt az arizonai Prescott repülőterén:
Az erre az évre tervezett tesztrepülések most kérdésessé váltak, de amikor a kissé szokatlan formájú Alice bemutatták (lásd az alábbi videót), valóban úgy nézett ki, mintha Csodaországból érkezett volna. Az elektromotorok három, hátrafelé néző, úgynevezett tolópropellert hajtanak. Egyet-egyet a szárnyak, egyet pedig a törzs végére helyeztek. A törzs nem henger alakú, hanem az alsó része lapos, hogy segítse a felemelkedést.
A tervezők egyik fő feladata a súly jelentős csökkentése volt, hiszen az akkumulátor a gép tömegének a 65 százaléka. A lítium-ionos akku kapacitása 900 kilowattóra, azaz kilencszer nagyobb, mint a Tesla legnagyobb elektromos autójának akkumulátoráé.
Az izraeli vállalat az ausztrál-amerikai magniX startup elektromos motorjait használja. Mindkét cégnél hangsúlyozzák, hogy nem környezetvédelmi megfontolások vezették őket, a fejlesztéseik üzleti célúak. (A 800 kilométernél rövidebb távolságú járatokra évente 2 milliárd jegyet adnak el). A kis gépeknél az elektromos meghajtás sokkal olcsóbb, mint a hagyományos üzemanyaggal működtetés.
Régi típus, új motor
Például egy Cessna Caravan könnyű utasszállító gép 160 kilométer megtételéhez 400 dollárnyi üzemanyagot használ el, az elektromos meghajtás esetén a költség 8 és 12 dollár közé esik – állítja Roei Ganzarski, a magniX igazgatója.
Az Alice még nem repült, de a tűz előtt a földön már látni lehetett: