Egészen elképesztő történetek a budapesti dokufilmfesztiválon
Oscar-jelölt filmek, izgalmas történetek az idei Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon. Egy csokorra való ajánlót gyűjtöttünk össze a szerintünk legizgalmasabbnak ígérkező filmekről.
HVG
MÉZ-KIRÁLYNŐ – Édes élet
A legszebb, szívmelengető meséknek sem mindig jó a végük. A Méz-királynő egy olyan asszony története, aki életének első ötven évét a természet szolgálatában töltötte. Hatidze minden reggel felkeresi a hegyoldalban a méhkolóniát, hogy bármiféle védőeszköz nélkül, titokzatos varázsigéket mormolva részese legyen a csodának, és előteremtse családja szerény megélhetését. Egy nap azonban minden megváltozik: Ljubomir Stefanov és Tamara Kotevska érzékeny kamerája végigköveti azt a folyamatot, ahogy becsvágyó emberek visszavonhatatlanul tönkretesznek valamit. Az Oscar-díjra nevezett macedón Méz-királynő vetítésével induló 6. Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál verseny- és tematikus programjaiban a Cinema City Aréna moziban január 27. és február 2. között a rendezők jelenlétében láthatók az elmúlt évek legjobb dokufilmjei.
A filmet közben Oscar-jelölést is kapott.
AKI A MAFFIÁT FOTÓZTA – Helyszíni szemle
Vannak emberek, akiknek az életét a Rémségek könyvében látható illusztrációknál is szörnyűbb képek kísértik. Letizia Battaglia az olasz maffia történetének legkegyetlenebb és leggátlástalanabb időszakában, a hatvanas évek kezdetétől fényképezőgéppel járta Palermo utcáit, ahol évente ezer embert öltek meg. Ott volt a sikátorokban, a környező kisvárosokban és falvakban, és mindenütt azt látta, hogy az erőszak az úr. A palermói nagy maffiaperben egyszerre 474 vádlott állt a bíróság elé. Az ír Kim Longinotto megrázó fotókat is mutató munkája nem tartozik a könnyen feldolgozható filmek közé. Battaglia kezében akkor sem remegett a kamera, amikor közvetlen közelről vette le a szitává lőtt, megbecstelenített vagy éppen a maffia „üzenetével”, kővel a szájukban ott hagyott holttesteket. Ő volt az, akinek egyik felvételét bizonyítékként használták a szervezett bűnözés és a politika összefonódását leleplező Andreotti-perben.
A CSÁBÍTÁS ISKOLÁJA – Polgártársak
Mit tegyen egy fiatal lány, aki tökéletesen azonosul Putyin elnök megmaradásvíziójával a három gyerekről, az erős férfiról, a biztonságos életről? Mindenekelőtt kell szereznie a projekthez egy erős férfit. A baj csak az, hogy a legmenőbbek már foglaltak. Lida, Vika és Diana azonban nem adja fel. Beiratkoznak egy szentpétervári tanfolyamra, ahol a fő tárgyak a magakelletés, a kihívás, és ahol a fejükbe vésik, hogy téglával nem lehet halat fogni, ha pedig valaki magasra vágyik, előbb mélyre kell hajolnia. Alina Rudnitskaya dán produkcióban készült filmjében csupa hétköznapi ember a főszereplő, Alex Gibney K polgártárs című munkájában pedig egyetlen férfi viszi el a balhét. Az oroszországi rendszerváltás zűrzavaros kulisszájában győztesnek tűnő Mihail Hodorkovszkij a világ egyik leggazdagabb embereként olyan játékba kezdett, amit nem nyerhetett meg.
FELSZABADÍTÓ ROCK – Elsöprő hangerő
A vodka után a peresztrojka a legismertebb orosz szó. A sors iróniája, hogy 1991-ben néhány részeg generális még egy kétségbeesett kísérletet tett a Szovjetunió visszaállítására. Pár hónappal később a Tusinói repülőtéren egészen más szörnyetegek társaságában, a világhódító Monsters of Rock turné zenekaraival (AC/DC, Pantera, The Black Crowes) másfél millió ember tombolva ünnepelte a visszakapott szabadságot. A film nemcsak a Metallica bombasztikus koncertbejátszásával demonstrálja a zene mindent elsöprő erejét, hanem egy órában bemutatja azt is, hogyan jutott át a rockzene az ötvenes években a vasfüggönyön túlra. A négyszeres Emmy-díjas rendező, Jim Brown filmjében világsztárok mellett megszólalnak az underground hősei, a rockot taktikai fegyverként bevető Jimmy Carter, Mihail Gorbacsov és a KGB volt tábornoka, Oleg Kalugin is.
PILLANGÓ – Ütésváltás
„A ring börtön” – így gondolja ezt sok harcedzett, ütésálló férfiú, mégsem tudnak szabadulni a legkeményebb világot határoló kötelektől. A szegény családból származó, tizenéves Irma Testának a boksz menekülő útvonal volt, a camorrai Pillangó törékeny nőként tette fel az életét a pofonokra és a mindent lezáró KO-ra. Ő volt az első nő, aki az olasz férfi nemzeti csapattal készülhetett a riói olimpiára. A könnyűsúly ifjúsági Európa-bajnokaként esélyesnek tartották, ám a selejtező másként alakult. Alessandro Cassigoli és Casey Kauffman filmje egy olyan nagyszerű küzdőt mutat be, aki tisztában volt azzal, hogy „az olimpia után nincs semmi”, és a kudarc majdnem megsemmisít.
A munkaerőpiac komolyabb megrázkódtatás nélkül nem képes nélkülözni több százezer munkavállalót, a költségvetést pedig százmilliárd forintokkal terhelné, ha a férfiak is nyugdíjba mehetnének korhatár előtt, 40 év jogviszonnyal, ahogy azt Magyar Péter tervezi. Ma is sok nő és férfi dolgozik nyugdíj mellett, 65 éves kora fölött, jóval többen, mint 2010-ben.