Egészen elképesztő történetek a budapesti dokufilmfesztiválon

3 perc

2020.01.20. 13:00

Oscar-jelölt filmek, izgalmas történetek az idei Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon. Egy csokorra való ajánlót gyűjtöttünk össze a szerintünk legizgalmasabbnak ígérkező filmekről.

  • MÉZ-KIRÁLYNŐ – Édes élet

A legszebb, szívmelengető meséknek sem mindig jó a végük. A Méz-királynő egy olyan asszony története, aki életének első ötven évét a természet szolgálatában töltötte. Hatidze minden reggel felkeresi a hegyoldalban a méhkolóniát, hogy bármiféle védőeszköz nélkül, titokzatos varázsigéket mormolva részese legyen a csodának, és előteremtse családja szerény megélhetését. Egy nap azonban minden megváltozik: Ljubomir Stefanov és Tamara Kotevska érzékeny kamerája végigköveti azt a folyamatot, ahogy becsvágyó emberek visszavonhatatlanul tönkretesznek valamit. Az Oscar-díjra nevezett macedón Méz-királynő vetítésével induló 6. Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál verseny- és tematikus programjaiban a Cinema City Aréna moziban január 27. és február 2. között a rendezők jelenlétében láthatók az elmúlt évek legjobb dokufilmjei.

A filmet közben Oscar-jelölést is kapott. 

  • AKI A MAFFIÁT FOTÓZTA – Helyszíni szemle

Vannak emberek, akiknek az életét a Rémségek könyvében látható illusztrációknál is szörnyűbb képek kísértik. Letizia Battaglia az olasz maffia történetének legkegyetlenebb és leggátlástalanabb időszakában, a hatvanas évek kezdetétől fényképezőgéppel járta Palermo utcáit, ahol évente ezer embert öltek meg. Ott volt a sikátorokban, a környező kisvárosokban és falvakban, és mindenütt azt látta, hogy az erőszak az úr. A palermói nagy maffiaperben egyszerre 474 vádlott állt a bíróság elé. Az ír Kim Longinotto megrázó fotókat is mutató munkája nem tartozik a könnyen feldolgozható filmek közé. Battaglia kezében akkor sem remegett a kamera, amikor közvetlen közelről vette le a szitává lőtt, megbecstelenített vagy éppen a maffia „üzenetével”, kővel a szájukban ott hagyott holttesteket. Ő volt az, akinek egyik felvételét bizonyítékként használták a szervezett bűnözés és a politika összefonódását leleplező Andreotti-perben.

  • A CSÁBÍTÁS ISKOLÁJA – Polgártársak

Mit tegyen egy fiatal lány, aki tökéletesen azonosul Putyin elnök megmaradásvíziójával a három gyerekről, az erős férfiról, a biztonságos életről? Mindenekelőtt kell szereznie a projekthez egy erős férfit. A baj csak az, hogy a legmenőbbek már foglaltak. Lida, Vika és Diana azonban nem adja fel. Beiratkoznak egy szentpétervári tanfolyamra, ahol a fő tárgyak a magakelletés, a kihívás, és ahol a fejükbe vésik, hogy téglával nem lehet halat fogni, ha pedig valaki magasra vágyik, előbb mélyre kell hajolnia. Alina Rudnitskaya dán produkcióban készült filmjében csupa hétköznapi ember a főszereplő, Alex Gibney K polgártárs című munkájában pedig egyetlen férfi viszi el a balhét. Az oroszországi rendszerváltás zűrzavaros kulisszájában győztesnek tűnő Mihail Hodorkovszkij a világ egyik leggazdagabb embereként olyan játékba kezdett, amit nem nyerhetett meg.

  • FELSZABADÍTÓ ROCK – Elsöprő hangerő

A vodka után a peresztrojka a legismertebb orosz szó. A sors iróniája, hogy 1991-ben néhány részeg generális még egy kétségbeesett kísérletet tett a Szovjetunió visszaállítására. Pár hónappal később a Tusinói repülőtéren egészen más szörnyetegek társaságában, a világhódító Monsters of Rock turné zenekaraival (AC/DC, Pantera, The Black Crowes) másfél millió ember tombolva ünnepelte a visszakapott szabadságot. A film nemcsak a Metallica bombasztikus koncertbejátszásával demonstrálja a zene mindent elsöprő erejét, hanem egy órában bemutatja azt is, hogyan jutott át a rockzene az ötvenes években a vasfüggönyön túlra. A négyszeres Emmy-díjas rendező, Jim Brown filmjében világsztárok mellett megszólalnak az underground hősei, a rockot taktikai fegyverként bevető Jimmy Carter, Mihail Gorbacsov és a KGB volt tábornoka, Oleg Kalugin is.

  • PILLANGÓ – Ütésváltás

„A ring börtön” – így gondolja ezt sok harcedzett, ütésálló férfiú, mégsem tudnak szabadulni a legkeményebb világot határoló kötelektől. A szegény családból származó, tizenéves Irma Testának a boksz menekülő útvonal volt, a camorrai Pillangó törékeny nőként tette fel az életét a pofonokra és a mindent lezáró KO-ra. Ő volt az első nő, aki az olasz férfi nemzeti csapattal készülhetett a riói olimpiára. A könnyűsúly ifjúsági Európa-bajnokaként esélyesnek tartották, ám a selejtező másként alakult. Alessandro Cassigoli és Casey Kauffman filmje egy olyan nagyszerű küzdőt mutat be, aki tisztában volt azzal, hogy „az olimpia után nincs semmi”, és a kudarc majdnem megsemmisít.