Mik azok a negatív képességek? És hogyan vehetjük hasznukat épp most?
A pozitív és a negatív képességek ötvözésével lehetővé válik, hogy a bizonyosság és bizonytalanság határán dolgozzunk, és érzéseinket és gondolatainkat kordában tartsuk, így ellen tudunk állni annak a nyomásnak, hogy elvesszünk a részletekben. Amire most sokunknak szüksége lesz.
A negatív képesség kifejezést először John Keats használta bátyjának címzett levelében, 1817. december 21-én. A költő csodálta Shakespeare különleges képességét, „aminek következtében képes megmaradni bizonytalanságok közepette, titkok, kétségek közt, anélkül hogy irritáló módon kapkodna a tények és a ráció után.”
A pozitív képesség az a hozzáértés, jártasság, kompetencia, amely a tevékenységek, a munka és a teljesítmény során felhalmozott tudásra alapul. Ezzel ellentétben a negatív képességek – a várakozás, a türelem, a megfigyelés és a hallgatás – a nemtudásra és a nemcselekvésre épülnek.
A negatív képesség fogalma Robert French, Peter Simpson és Charles Harvey kutatásai nyomán vált ismertté az üzleti életben és a vezetéstudomány világában. Véleményük szerint „ez a képesség biztosítja, hogy nem defenzív módon kapcsolódunk a változáshoz, és nem sodor el minket a puszta reagálás nyomasztó kényszere”.
A hatékony munkavégzéshez mind a pozitív, mind pedig a negatív képességekre szükségünk van. Ha a pozitív képességek jelentősége túl hangsúlyossá válik, az mániákus cselekvéstípus kialakulásához vezethet. A negatív képességek előtérbe kerülése viszont passzivitáshoz és tétlenséghez vezethet. Egyiket sem szabad a másiknál többre értékelni.
A pozitív és a negatív képességek ötvözésével azonban lehetővé válik, hogy a bizonyosság és bizonytalanság határán dolgozzunk, és érzéseinket és gondolatainkat kordában tartsuk, így ellen tudunk állni annak a nyomásnak, hogy elvesszünk a részletekben.
A mindennapokban óriási a nyomás rajtunk, hogy folyamatosan teljesítsünk, elérjünk valamit, hatékonyak legyünk. A munkahelyeken minden a cselekvés, a gyorsaság, a magabiztosság dicséretéről szól. Ezeket a jellemzőket többre értékeljük a türelemnél, a lelassulásnál, a gondolkodás céljából beiktatott szüneteknél, az új ötletek megfogalmazásánál és a feladataink emberi oldalról való megközelítésénél. Ebben az összefüggésben a negatív képességeket kevésbé tartjuk nagyra.
Pedig pontosan ezek a képességek szükségesek a haladás megkönnyítéséhez, a tanulás és a fejlődés elősegítéséhez. Ezt nevezi French, Simpson és Harvey „kreatív képességnek” - amire most jó pár iparágban szükség lesz az elkövetkező években. A kreatív képesség köztes tulajdonság: a laissez-faire hozzáállás és a kényszeres cselekvés közötti kontinuumban helyezkedik el, valahol a semmittevés és a szüntelen cselekvés között.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/b2e76991-62ba-4ae4-8f0d-24d2f4469441.jpg)
A csend hangja
A mindennapokban olyannyira függővé váltunk a cselekvéstől, a folyamatosan elfoglalt ember ideáljától, hogy kizárjuk a belső hangot, elnémítjuk a finom üzeneteket, azokat a tudatalatti történeteket, amelyeket meg kellene hallanunk.
Silence (Csend) című művében John Biguenet megrázó történetben meséli el, miként kellett családjának elmenekülnie New Orleans-i otthonukból a Katrina hurrikán elől. A krízishelyzet váratlan következményeként onnantól kezdve nem tudott olvasni. Képtelen volt elhallgattatni annyira a tudatát, hogy az olvasáshoz szükséges mentális tér megteremtődjön. Biguenet ezen az élményen keresztül tapasztalta meg, hogy az olvasáshoz és az odafigyeléshez szükség van arra, hogy képesek legyünk csendet teremteni önmagukban.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/611b08dc-e467-4332-a909-a3dc87c217e2.jpg)
Ha csend van, erősebben tudatosul bennünk saját rossz közérzetünk, haragunk vagy frusztrációnk, szorongásunk, idegességünk. Amikor nem hallgatunk, elmerülünk az érzékeléssel összefüggő információkba, nem ismerjük fel a félelmeinket, nem figyelünk a belső hangra. A csend nemcsak kihívás, konfrontáció és egyfajta üresség, hanem lehetőség és alkalom a változtatásra.
Ahogyan a nemcselekvés sem a tett hiányáról szól, a csönd lényege nem a hangnélküliség. Sokkal inkább szól valami másnak a jelenlétéről: a létezés egy módja, odafigyelésre való hajlandóság, egyfajta tér a hangok számára, ahol megpihenhetünk. A csend lehetőséget ad a higgadt belső hangnak, hogy segítsen nekünk lelassulni, segítsen újra talpra állni. Halkan azt súgja, van időnk.
A csend olyan, mint egy bölcső, elringatja az erőfeszítéseinket és a vágyainkat. Néma tér: átsegít bennünket a mindennapokon, közben pedig olyan nagyobb világokkal köt össze, amelyeket a teljesítményért való állandó küzdelmeink során még nem fedeztünk fel. A csend a lélek szünete a szabadságért.
A fenti cikk Steven D’ Souza és Diana Renner A nemcselekvés című könyvének szerkesztett részlete. Miért nem lehetünk igazán eredményesek a szüntelen stressz és szorongás mellett? Hogyan ellensúlyozzuk a túlterheltség hatásait? Miként lehet kevesebb cselekvéssel többet elérni? Kiderül a könyvből, amit itt rendelhetnek meg kedvezménnyel.