A leomlott genovai híd helyén új van, a politikai alkut megkötötték, felelős még nincs

4 perc

2020.08.05. 15:00

Még két év sem telt el a genovai katasztrófa óta, és már új viadukt feszül a leszakadt Morandi híd helyén. A neve Szent György híd lett, a gondozását végző üzemeltető céget pedig elvették eddigi tulajdonosától.

Az avatáson jelen volt az államfő, a kormányfő, egy rakás miniszter, a helyi püspök, a tartomány és a város vezetése, kivonult a hazai és a nemzetközi sajtó. A légierő díszalakulata az égre rajzolta a nemzeti trikolórt meg a város címerében és zászlaján szereplő Szent György-keresztet, a szalag átvágása után mindenki együtt ment ki a megnyílt útpályára.

Európai országokban ritkán fordul elő, hogy ekkora felhajtással adjanak át egy hidat, még ha az fontos nemzetközi autópálya-szakasz része is, az augusztus 3-ai genovai ceremónia esetében azonban ez érthető.

Az új létesítmény azt a Morandi hidat pótolja, amely 2018. augusztus 14-én délelőtt szakadt le, a mélybe zuhanó autókban összesen 43-an vesztették életüket. A hatvanas években épült, a tervezőjéről elnevezett, 45 méter magasban húzódó, 90 méteres pilonokra támaszkodó beton-vasbeton viadukt nem bírta a megsokszorozódott forgalom terhét, illetve az időjárás viszontagságait, bár üzemeltetője, az Autostrade per l’ Italia (Aspi) az állítása szerint előírásosan karbantartotta.

A Morandi híd a katasztrófa után /// Még keresik az okokat és a felelősöket
MTI / EPA / Luca Zennaro
A híd maradványainak felrobbantása /// A gyász marad
AFP
Terhelési próba az új hídon /// Gyors építés
AFP

A katasztrófa után az Aspi jelezte, hogy kész az új híd megépítésére, ám csak a költségeit terhelték rá, beleértve a bontást is. Az összesen mintegy 430 millió euróból 202 milliót fordítottak a most átadott acél-beton szerkezetre, amely 1067 méter hosszan íveli át a Polcevera nevű időszakos folyócska völgyét. A kiadásokat csökkentette, hogy a terveket ingyen készítette el a világhírű építész, Renzo Piano, ajándékként a szülővárosának.