11 milliárd egy kilométer autópályáért? Ez csak a jéghegy csúcsa
Feltartóztathatatlanul drágulnak a közlekedési nagyberuházások, melyek hasznát egy finoman szólva is szűk kör fölözi le. A vasúti építkezéseknél két és félszeres a drágulás öt év alatt.
Aki tud, az tud: több értelemben is Mészáros Lőrinc a magyarországi vasúti beruházások csúcstartója. Részben az övé minden idők legköltségesebb, 600 milliárd forint összértékű ilyen építkezése, a Budapest–Belgrád vasútvonal – főleg ennek köszönhetően döntött tavaly közbeszerzési rekordot –, és egy hozzá köthető cég dolgozik a Debrecen–Füzesabony vonalszakasz egy részén is. Ez ugyan csak mintegy 55 milliárd adófizetői forintba fog kerülni, bizonyos értelemben mégis kategóriájának legdrágább fejlesztése: 3,6 milliárd forintot még soha korábban nem kértek egyetlen kilométer vasútvonal korszerűsítéséért.
Így híztak közpénzen az oligarchák cégei 2019-ben
Mészáros Lőrinc rekordévet zárt, Szíjj László visszaesett, de egy-egy zsíros falat szinte minden NER-prominensnek jutott. Egyszer fent, máskor lent. Borús lehetett Jászai Gellért hangulata, miután a befolyása alatt álló 4iG informatikai nagyvállalat az év üzletétől esett el, amikor meghiúsult a T-Systemsszel tervezett összefonódás.
Meglehetősen tempós emelkedés vezetett idáig. Nem is olyan régen még kevesebb mint másfél milliárd volt a kilométerenkénti árrekord, amit egy 2011-ben megkezdett és 2015-ben zárult beruházás állított be. Az akkori csúcs előbb 2,4, majd 3,14 milliárdra kúszott fel. Utóbbi a Százhalombatta–Pusztaszabolcs vonal felújításának fajlagos költsége, amit – mit ad isten – szintén a felcsúti mágnás cége, a Mészáros és Mészáros Kft. zsebelhetett be egy partnerével együtt.
Az eggyel korábbi rekorder ez volt, ha nem számítjuk a Szolnok–Szajol-projektet, amelyben egy új Tisza-híd is szerepelt, s ez az önmagában is tekintélyes alkotás növelte a kilométerenként szükséges ráfordítást csaknem 3,3 milliárdra. Az újdonsült csúcstartó, a készülő BMW-gyárral is összefüggő Debrecen–Füzesabony-építkezés azonban ezt is bőven lepipálja. A beruházást, pontosabban annak első ütemét a V-Híd Zrt. végezheti, méghozzá harmadával drágábban az eredetileg a munkára szánt kilométerenkénti 2,7 milliárd forintnál.