Magyarország is megérzi, ha a német autógyártók nem taposnak bele
Túl lassan alakul át a világ járműgyártásában meghatározó szerepet játszó német autóipar, s ennek következményeit a vele együttműködő országok is kénytelenek lesznek viselni.
Minden idők legjobb októberét tudhatja magáénak a főként Mercedeseket gyártó Daimler. A német óriás egy hónap alatt 199 ezer Mercedes személyautót adott el, 4,9 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Az éves adatok is növekedést mutatnak, igaz, szerényebbet, a stuttgarti vállalat egyszázalékos bővülést ért el az év első tíz hónapjában. A müncheni BMW is növekedésről számolt be, az első három negyedévében 2,2 százalékkal több autót adott el világszerte, mint 2018 hasonló időszakában.
Az eredmények ellenére egyáltalán nem a jó hangulat jellemzi a német autóipart, s ennek az oka nemcsak az, hogy az idei bővülés szerényebb, mint a korábbi években mért, hanem az is, hogy a kilátások egyáltalán nem biztatóak. Egyrészt azért nem, mert az európai és az észak-amerikai piacok zsugorodnak, és már a világ legnagyobbjának számító kínai sem tűnik teljesen egészségesnek.
Európában az év első tíz hónapjában 0,7 százalékkal csökkent 2018-hoz képest az eladott új autók száma, az USA-ban pedig 1,1 százalékos a visszaesés. Kínában is kevesebb autó fogyott, mint 2018-ban, ám a német prémium márkákat – a Mercedes és a BMW mellett az Audit – még nem érte el a hullám, csak annyi változás történt, hogy az Audi elvesztette az első helyét, s a Mercedes tört az élre, miközben a legnagyobb ütemben a BMW növelte kínai eladásait.
Azért a prémium márkák gyártóinak is van okuk aggódni: ha tovább mélyül az USA és Kína közti kereskedelmi háború, akkor veszélybe kerülhet a kínai piac is, hiszen az oda kerülő BMW-k és Mercedesek többségét az USA-ban gyártják.