Megbukna a kormány, ha leosztályoznánk, amit az iskola-járvány témakörről tud

4 perc

2020.09.02. 15:00

Nehéz értelmet találni abban, amit a kormányzat arról mond, mennyire vált be járvány első hullámában a digitális oktatás az általános és középiskolákban. Ez azért is aggasztó, mert a most ideért második hullámban ezt jó lenne tudni. Egyelőre azonban még nincs távoktatás, sok iskolát elért a vírus, de az intézményeket az ezzel járó gondok kezelésében az állam magukra hagyta.

„Tíz százalék fölötti diák egyszerűen eltűnt a rendszerből” – lepte meg a nyilvánosságot a magyar kormányfő. Miután 1,2 millió diák jár az országban általános és középiskolába, gyenge matematikai tudással is kiszámolható, hogy Orbán szerint a tavaszi három hónapban százhúszezer diák „nem kapcsolódott be, nem vett részt, vagy csak időnként vett részt az oktatásban”. Ha ez így van, akkor ennek látszania kell az évismétlések számában is. Csakhogy egy illiberális államban a következmények sem logikusak.

Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár azzal büszkélkedik, hogy „a járvány miatt bevezetett új munkarendben nemhogy növekedett, hanem csökkent az évismétlők száma”. Egészen pontosan 45 százalékkal: az összes diák mintegy másfél százaléka kényszerült osztályismétlésre. Magyarán ha Orbánnak is, Maruzsának is igaza van, akkor százezer iskolás úgy kapott magasabb osztályra jogosító jegyeket, hogy közben három hónapig következmények nélkül tűnt el a ködben.

Szerettük volna megtudni a Miniszterelnökségtől, min alapul a kormányfői becslés, mikor szerzett tudomást Orbán arról, hogy a digitális oktatás ilyen problémákat okoz, és milyen következtetésre jutott azon túl, hogy ragaszkodni kíván a hagyományos tanításhoz.