Rossz passzban van a magyar bringagyártás, de jól is járhat a válsággal
2024-ben állhat újra egyensúlyba a kerékpáripar, addig hiány lesz alkatrészből és bicikliből. A járványtól függetlenül is növekvő kereslet a magyar gyártók számára komoly lehetőség.
A kerékpár a létező legegyszerűbb jármű, a biciklizés a legenergiahatékonyabb közlekedési mód – a sors iróniája, hogy a globalizálódott termelést szétziláló koronavírus-járvány épp a bringaiparban okoz krónikus hiányt. Magyarországon jellemzően „csak” összeszerelő üzemek működnek, de ugyanez igaz egész Európára, sőt Észak-Amerikára, Ausztráliára is. Az alkatrészeket – beleértve a főrészeket, például a vázakat is – a Távol-Keletről szerzik be. Kínában a járvány tavalyi kitörése után a gyártás viszonylag hamar, a tavasz végére helyreállt, Európában azonban sok üzem csak korlátozott kapacitással működött. Sőt számos nagy szereplő
lényegében keresztet vetett az évre, és visszamondta a megrendeléseit.
Közben azonban nemhogy csökkent volna a kerékpárok iránti igény, de egyenesen kilőtt. És nem csak az új kerékpárokra: az emberek a garázsokban, erkélyeken rozsdásodó bringákat is előszedték, és mindenki szereltetni akart – mondja Kürti Gábor, a Kerékpárosklub elnöke, aki egyben a szervizt is üzemeltető Hajtás Pajtás futárszolgálat ügyvezetője. Még a télen is voltak húzós periódusok, pedig az a szervizek számára hagyományosan holtidő. Az idén pedig a szokásosnál korábban kezdődött a bringás szezon, ami jól látszik a forgalomszámlálási adatokon.