Törley Katalin–Pilz Olivér: Akarjuk, hogy a tanárok és diákjaik ne merjenek kiállni igazukért?
Amíg a pedagógusra nem partnerként tekint a „köz”, amíg nem becsüli meg, nem ismeri el a tudását, az autonómiáját, amíg a munkavégzéséhez nem teremti meg a feltételeket, nem fizeti meg őt, addig sok tanár is marad olyan, mint a róla élő kép: nem mer véleményt mondani, sztrájkolni, tüntetni. S ugyanilyenek lesznek azok is, akiket ők tanítanak. Vélemény.
Hétfőn kétórás figyelmeztető sztrájkot tartottak az oktatási intézményekben. A sztrájk támogatottsága meglehetősen magas volt, annak ellenére, hogy a kormány minden eszközzel (félretájékoztatás, jogi packázás, időhúzás, megfélemlítés) igyekezett ellehetetleníteni.
Az oktatási rendszer összeomlott, a romok között végtelenül fáradt, kizsigerelt, alulfizetett munkavállalók igyekeznek fenntartani az iskolák, óvodák működését.
S hogy miért tartunk itt a szakmai figyelmeztetések ellenére? Mert a tanárok, a szülők, a társadalom mindent eltűr az oktatással és sok mással kapcsolatban is. Megszokás. A magyar oktatás emberemlékezet óta rossz, ehhez szoktunk hozzá. Miért lepődnénk meg, ha továbbra is az? Elvagyunk ezzel, bármilyen gyalázatos is. A tanárok mindig is rosszul kerestek – miért gond, ha most is? Tudták ezt ők is, amikor ezt a pályát választották.
Megszokásból összerakott világunk kicsit pállott kényelmét nem adjuk fel, nem vagyunk hajlandók hosszabb távra befektetni, mert az sok újjal, ismeretlennel, kockázattal jár. Tenni is kellene érte: minimum kimondani a véleményünket, kérdezni, vitázni.