Nagy Csongor István: Lehetne törvényes is a kedvezményes üzemanyagár
Szerzőnknek alternatív javaslata van arra, hogyan lehet a kedvezményes benzinárat fenntartani, hogy az az EU-s jognak is megfeleljen. Vélemény.
A közelmúltban a kormány a kedvezményes üzemanyagárból kizárta a külföldön regisztrált gépkocsikat. Ez azonnal számos, tegyük hozzá: nem alaptalan, EU-jogi kritikát váltott ki.
Az uniós jog tiltja az állampolgárságon alapuló diszkriminációt, és a gépkocsi honossága közvetve, de szorosan kapcsolódik az üzemben tartó állampolgárságához. A német autópálya-díj ügyében az Európai Bíróság a gépkocsi regisztrációján alapuló különbségtételt állampolgárságon alapuló diszkriminációnak minősítette. Ezt a különbségtételt, az egyértelműen legitim motivációk (benzinturizmus megakadályozása) ellenére, nagyon nehéz jogilag megindokolni.
Bod Péter Ákos: A Nagy Májusi Megszorításnak a mértéke inkább meglepő, mint a tartalma
A legtöbb európai országban jelenleg a meglepetésszerű infláció kezelése és szociális ellentételezése, valamint a megszabadulás az orosz energiafüggőségtől áll a gazdaságpolitika fókuszában. Nálunk pedig annak a kezelése, hogy Orbán Viktor biztosra akart menni a választási kampányban. Szerzőnk részletes elemzése a kormány kiigazító-megszorító csomagjáról.
Ugyanakkor nem elkerülhetetlen, hogy a „szükség törvényt bontson” velünk – van ugyanis a kedvezményes ár biztosításának EU-jogilag jobban védhető módja.
Az uniós jog ugyanis tiltja a – közvetlenül vagy közvetve – az állampolgárságon alapuló különbségtételt, azonban tág teret enged a tagállamoknak az újraelosztásban, amennyiben az állami közvetítéssel (adó útján) valósul meg. A hatósági ár az eladói oldalról emel át vagyoni értéket (piaci és hatósági ár különbözete) a vevői oldalra.