Négy hét van az évből, és fogalmunk sincs, mi vár ránk január 1-től

10 perc

2022.12.05. 04:30

Nagy vonalakban sem látszik a jövő évi költségvetés, nem tudni, mennyit kereshetnek az emberek, milyen lesz a kórházi ellátás, hova és mikor szervezik ki az elfekvőket. Ez csak néhány azok közül, amelyek rendezésével adós a kormány, amely tág feltételeket szabott az üzemanyagárstop kivezetésére is. Nehéz év volt az idei, és a következő sem tűnik jobbnak. A tervezhetetlenség pedig csak ront a helyzeten. 7 pontban foglaltuk össze a legnagyobb bizonytalanságokat.

  • Árstopok

Nincs olyan gazdasági szereplő, amelyik ne értene egyet abban, hogy az árstopok rendszere komoly felfordulást hozott a piaci viszonyokban. A február elsejétől bevezetett, majd novemberben kiterjesztett élelmiszerárstop talán kevésbé, hiszen a rögzített fogyasztói árból eredő veszteségeiket a kereskedők többsége még valahogy kompenzálja az egyéb termékeknél alkalmazható magasabb árral. Az üzemanyagok esetében azonban erre nincs lehetőség – a 2021 novembere óta élő rendszert is kizárólag azért szigorították azóta, mert ha az eredeti módon alkalmazzák a rendeletet (a 95-ös benzin és a gázolaj legfeljebb literenként 480 forintért árulható a töltőállomásokon), akkor már márciusra összeomlott volna az ellátás.

Érdemes azonban emlékezni arra is, hogy akkor márciusban bő egyórás átfutással szigorítottak – gyakorlatilag az éjszaka közepén –, az intézkedés súlyára tekintettel legalább nem annyival intézték el a dolgot, hogy kiadtak a semmiből egy rendeletet, hanem összerántottak egy kormányinfót 21:30-ra, ahol bejelentették, elzárják a kötött árú csapokat a külföldi teherjárművek és a kamionok elől. A sürgősséget azzal indokolták, hogy ellenkező esetben felvásárlási roham indult volna – már ahhoz képest, hogy így is minden külföldi idejárt tankolni, mellesleg a hazai fogyasztást jelentősen megnövelte a kötött ár csábítása.