A gyártók már engedik, de van-e értelme otthon javítani a telefonunkat? Mi van, ha mellényúlunk?

5 perc

2022.05.08. 06:15

Egyre közelebb kerülünk ahhoz, hogy szélesebb tömegek számára elérhetővé váljon az okosmobilok otthoni reparálása. Ám kérdéses ennek az értelme, ha csak a kockázatot viszi haza a vásárló, miközben pénzben mérve közel ugyanott van, mintha szakszervizbe vinné a készülékét.

Ha semmi baja a mobilnak, csupán egy jobb képeket készítő kamerát szeretne bele az ember, mennyivel egyszerűbb lenne, ha nem egy komplett új készüléket kellene vásárolnia, hanem elég lenne kicserél(tet)ni benne a kameramodult. Műszaki és közgazdaságtani végzettség nélkül is belátható: ez lenne minden fogyasztó álma. Legalábbis elméletben, mert a gyakorlatban hiába próbálkoztak ilyen moduláris mobil ötletével kisebb-nagyobb cégek – az izraeli Modu startuptól az annak szabadalmaiból közel 5 milliárd dollár értékben bevásárló Google-on át az LG technológiai óriásvállalatig –, az összelegózható telefonra soha semmilyen formájában nem mutatkozott forintosítható-dollárosítható kereslet.

Könnyen lehet, hogy ugyanez a sors vár majd a legújabb ötletre is, mely szerint a gyártók az átlagfelhasználók kezébe adnák a megoldást arra az esetre, ha garanciaidőn túl megy tönkre az okosmobiljuk. De egyelőre nagy a lelkesedés. A fogyasztóvédők addig szajkózták a javíttatáshoz, javításhoz való jog (right to repair) fontosságát, míg az USA-beli és az európai uniós jogalkotók is melléálltak a kezdeményezésnek.