Az új brüsszeli harc tétje: tömheti-e a Fidesz állami pénzzel a médiáját
Frusztráció szülte az új európai médiaszabályozás tervét, mondja az Európai Bizottság alelnöke, és kétség sem fér hozzá, hogy az érzés legfőbb forrása a magyar médiahelyzet. Az Orbán-kormány már most harcol Vera Jourová tervezete ellen.
Háborút hirdetett a „dollármédia” ellen a propagandasajtó és a kiszervezett kampánytevékenységet folytató – a napokban „politikai akcióközösséggé” alakult – Megafon, hogy így mossák össze a Fidesztől független szerkesztőségeket az ellenzéki pártokkal, amelyek külföldi finanszírozása jelenleg a jobboldal slágertémája.
A milliárdokból el- és kitartott kommunikációs csatornák a Telex múlt heti bejelentését próbálják hangulatkeltésre felhasználni, miszerint a független hírportál két évre 740 ezer dollárt nyert el egy amerikai pályázaton az úgynevezett médiaértést fejlesztő akadémia létrehozására. A diákoknak és tanároknak szóló program célja a sajtóhoz való tudatosabb hozzáállás fejlesztése, ahogy az történik megannyi EU-tagországban. Időarányosan alig egy ezrelékét kapták a projektre, mint amiből az állami média gyártja tankönyvi példaként használható propagandahíreit.
A médiaértés oktatása abból indul ki, hogy az egyénnek kell felvérteznie magát a manipulatív tartalmakkal szemben, holott az társadalmi károkat okoz.
Ezt példázza a Dimenzió Média Alapítvány, a Závecz Research és a Mérték Médiaelemző Műhely által kidolgozott Politikai Propaganda Indikátor legfrissebb kutatása is. E szerint az uniós szankciók hatásáról és a „háborús inflációról” szóló üzenetek még a kormánnyal kritikus tömegek jelentős részét is meg tudták győzni a propaganda állításainak igazáról. (Szinte mindenki találkozott ezekkel az üzenetekkel, és az ellenzék támogatóinak több mint a harmada, a kedvenc párttal nem rendelkezőknek pedig a fele igaznak is tartja őket.)