Május eleje óta sztrájkol az amerikai forgatókönyvírók szakszervezete, mert nem sikerült megegyezniük a nagy filmstúdiókkal és streamingszolgáltatókkal béremelésről, kiszámíthatóságról és munkahelyvédelemről. Közel volt az amerikai tévé- és moziipar teljes összeomlása, mert közben a rendezők és a színészek is a stúdióknak feszültek új követeléseikkel. A világvége elmaradt, mert legalább a rendezőknek sikerült átverni az akaratukat, de a helyzet így is kritikus, mert a színészek továbbra is küzdenek, és ha nem sikerül megállapodniuk a stúdiókkal, az írók mellett ők is sztrájkba lépnek.
Mi ez az egész?
Az amerikai tévés és mozis tartalomgyártás három szerződésen alapul. Ezeket a nagy stúdiókat képviselő film- és televíziós producerek szövetsége (Alliance of Motion Picture and Television Producers, AMPTP) köti meg a forgatókönyvírókat tömörítő Writers Guild of America (WGA) céhhel, a rendezők céhével (Directors Guild of America, DGA) és a színészcéhhel (Screen Actors Guild - American Federation of Television and Radio Artists, SAG-AFTRA).
Ezek azok az alapszerződések, melyek a képviseltek közt kötött minden későbbi megállapodás kereteit lefektetik - biztosítják például a minimum fizetést és az alapvető jogokat. Az alapszerződések három évre szólnak - most jártak le. Az elmúlt három évben annyira megváltozott az amerikai szórakoztatóipar helyzete, hogy teljesen új követelések születtek, melyek azonban teljesen szembemennek a stúdiók elgondolásaival. A sztori lényege persze a régi: a dolgozók több pénzt akarnak keresni, a stúdiók meg kevesebbet akarnak fizetni.
Két gyötrelmes év után 2022-ben már lábadozott a magyar és a nemzetközi mozipiac
A két katasztrofális járványévet már maga mögött hagyta a moziipar, de a bázisévnek számító 2019-et sem nézőszámban, sem bevételben nem közelítették meg a filmszínházak.
Mit akarnak az írók?