A konteósok rémálma, mindenki más örülhet neki: mi történik, ha összeengedik az 5G-t és az MI-t?
Azt könnyebben el lehet képzelni, hogyan segíthetik az új – stabilabb, gyorsabb, terhelhetőbb – mobilhálózatok a mesterséges intelligenciára épülő szolgáltatások beépülését a mindennapokba. De igaz-e fordítva a képlet: miként segíthet a hálózatokon az MI? Úgy, hogy az előnyök ne csak a mobilszolgálató főkönyvében mutatkozzanak meg, hanem az ügyfelei is megérezzék.
Mégis mi abban az innovatív, hogy amikor éppen nem akarunk kezet mosni, akkor zárva tartjuk a csapot? E hasonlat mentén érdeklődtünk a telekommunikációs iparág szokásos tavaszi seregszemléjén, a barcelonai MWC 2023 szakkiállításon az Ericsson szakértőinél, miután megmutatták aktuálisan elérhető legjobb hálózatoptimalizációs megoldásaikat. Azt a választ kaptuk: nem is olyan régen a bázisállomások még úgy működtek, hogy kis túlzással „folyamatosan nyitva volt a csap”. Tehát mivel az ügyfelek mozgása és igényei dinamikusan változnak, és akár hirtelen is jelentkezhet nagyobb kapacitásigény az adott mobilhálózati cellában, ezért – biztos, ami biztos – szinte folyamatosan közel teljes erőbedobással „szórták a térerőt”.
Az pedig a ChatGPT berobbanása óta talán közismert, hogy a mesterséges intelligencia népszerű válfaja éppen abban jó, hogy az ember által beláthatatlan mennyiségű adatból képes azonosítani mintázatokat, és megannyi változó együttállásából megjósolni, hogy legnagyobb valószínűséggel egy szövegben milyen karakter következik, egy hálózaton pedig mi fog történni a következő pillanatban. (Utóbbi téren nehézséget jelent, hogy míg a ChatGPT szinte végtelen elemű adathalmazon tanítható, a mobiloperátorok gyakran anonimizált formában sem szívesen adják tovább hálózatforgalmuk adatait, így a szoftver kénytelen kizárólag az adott szolgáltató adathalmazán betanulni. De persze több millió, esetleg több tízmillió ügyfél esetén az sem kicsi.)