Dízelgate újratöltve: felvizezhetik az autók károsanyag-kibocsátását szigorító javaslatot
Százmilliárd eurónyi egészségügyi és környezeti kárt, valamint több százezer ember halálát okozhatja 2050-ig, ha az Európai Parlament megszavazza az Euro 7-es motorszabvány az eredeti tervhez képest kevésbé szigorú változatát – derül ki a VoxEuropnak a kontinens vezető lapjaiban megjelenő cikkéből.
Kongatják a vészharangot az Európai Bizottság (EB) politikai tanácsadói, miután a személygépkocsik új emissziós követelményeit meghatározó Euro
7-es motorszabvány erőtlen és késedelmes változata áll nyerésre. Az Európai Parlament plenáris ülése e hét csütörtökön, november 9-én szavazhat a rendeletről.
A körvonalazódó alku alapját az a tavaly novemberi EB-javaslat jelenti, amely szigorú emissziós normákat írt volna elő a belső égésű motoros járművekre, függetlenül a felhasznált üzemanyagtól. A jelenlegi kibocsátási határértékek a személy- és kisteherautókra (Euro 6b), valamint a buszokra, teherautókra és egyéb nehézgépjárművekre (Euro VI) vonatkoznak.
A most az asztalra került Euro 7-es javaslat olyan új szabályokat is tartalmaz, mint a gumiabroncsokból származó mikroműanyagokra és a fékekből származó részecskékre, valamint az akkumulátorok tartósságára vonatkozó követelmények. A VoxEurop független médiaportál elemzése szerint azonban az utóbbiak csak arra szolgálnak, hogy eltereljék a figyelmet az eredetileg tervezett kibocsátási szabályok enyhítéséről. Az EB által létrehozott, Konzorcium a Rendkívül Alacsony Járműkibocsátásért nevű tanácsadó testület (CLOVE) által a VoxEurop számára készített elemzésen alapuló becslés szerint évi 4 milliárd eurós egészségügyi és környezeti kárt lehetne elkerülni azzal, ha a gyártók a profitjuk töredékéről lemondanának annak érdekében, hogy tisztább modelleket gyártsanak.
Szinte egész Európa rossz levegőt szív, de Kelet-Európában különösen aggasztó a helyzet
A szálló por koncentrációja a legtöbb országban az egészségügyi határérték többszöröse. Erősödik azonban a lakosság tudatossága.
Az Euro 7-es dosszié végszavazásával a parlament megerősíti vagy megsemmisíti az Európai Tanács határozatát, az utóbbi esetben kivéreztetve a dízelgate mérgező örökségének felszámolására irányuló, évek óta formálódó uniós törekvéseket.