A reklám meztelen - Szexis hirdetések

Valóban igaz, hogy a szex elad? Szerzőnk nemcsak a reklámbiznisz alaptörvényének ered nyomába, hanem bemutat néhány emlékezetes reklámszexbotrányt, sőt a vámpírhatást is. A fő kérdés mégis az, mit tervezzünk az Y-generációnak, amelyik teljesen rezisztens a hagyományos szexis hirdetésekre.

  • HVG Pszichológia 360 HVG Pszichológia 360
A reklám meztelen - Szexis hirdetések

A nő szemben áll velünk. Élénkpiros szoknyáját felfelé húzza a combján a szorosan mögötte álló férfi keze. Miss American Apparel megadóan várja a sorsát. A forró, izzadt bőrű, pucér Ford-lány fügefalevélnek használja az illatszeres üveget. Adidas cipős férfiláb áll szemben két erősen „attitűdközeli” női lábbal, amelyeken bokáig lecsúszott a csipkés bugyi. Szlogen: „Az első dolog, amit egy nő észrevesz rajtad, a cipőd”. A fiatal, snájdig pap izmos, meztelen felsőtestéről tépetten lóg a reverenda. Vele szemben egy erősen kirúzsozott apáca. Ruhája alól kinyúló meztelen combja a kolléga derekán, az Úrnak nem, de a bűnös halandóknak minden bizonnyal tetsző pozitúrában. Isten szolgálólányának kezében a szertartás nyilvánvalóan fontos kelléke, egy doboz Antonio Federici márkájú fagyi. „Engedj a csábításnak!” – kéri a szlogen.

A reklámozók a szexet a márka megvásárlásának és használatának hallgatólagosan ígért eredményeként helyezik el az üzeneteikben – írta az erotikus reklámról szóló alapművében a téma egyik szakértője, Tom Reichert.

Ez persze csupán a dolgok egyik olvasata. A szex a reklámban sok más egyéb is. Például pótcselekvés. A legkönnyebb haladási irány. Annak jele, hogy a reklámozónak nincs jobb gondolata, ötlete a termékével kapcsolatosan. Tegyünk hát mellé egy jó nőt! A szex, az tuti, mondja. A szexszel nem lehet mellényúlni, mondja.

Sok más esetben a szex a reklámban a reklámozó személyes ízlését, vonzódásait, vágyait, világképét jelzi. Ez is kiváló megoldás lehet, ha ő a saját maga célcsoportja is egyben. Valamelyest csökkenti a dolog használati értékét, hogy ez a helyzet a reklám történetében szinte még sohasem állt elő.


Számos alkalommal a szex a reklámban a kreativitás hiányának jele. Az elemi szintű kommunikációs dilettantizmusé. Példa erre az irodaszert reklámozó óriásposzter, amelyen az „Egy jó döntés” fősor alatt a főnöke által az íróasztalra feldobott titkárnőt látunk.

shutterstock

A lex szex

A szex elad, mondja a reklámbiznisz egyik alaptörvénye. De ez nem biztos, tekintve, hogy nincs az az egzakt kutatási módszer, amellyel kimutatható, hogy egy-egy márka sikerében mekkora szerepe van a szexuális tartalmú marketingkommunikációnak, és hogy másfajta megközelítés milyen eredményt hozna. Mégis a lex szex alapján működnek a direkt (és sokszor durva, obszcenitásba hajló) szexualitásra építő divatmárkák: többek között a Calvin Klein, az American Apparel vagy éppen a Benetton- érdekeltségű Sisley. Márkaszemélyiségük maga a tömény és a társadalmi tűréshatárokat sokszor áthágó szexualitás. Ezért e márkák állandó kuncsaftjai a reklám-önszabályozó testületeknek, hatóságoknak, reklámjaikat szinte menetrendszerűen tiltják be. A Calvin Klein leghírhedtebb esete az 1995-ös, a média által Lolita-botrányként aposztrofált kampánya. Ebben fiatalkorúakat ábrázoltak kihívó szexuális pózokban, és a kampányt kénytelenek voltak menet közben leállítani, majd drága sajtóhirdetésekben kérni a nagyközönség bocsánatát.

MAGA-hasadás és Irak emléke készteti habozásra Trumpot Irán ügyében

MAGA-hasadás és Irak emléke készteti habozásra Trumpot Irán ügyében

Két héten belül dönt ígérete szerint Donald Trump amerikai elnök, hogy az USA beszáll-e az Izrael által indított Irán elleni háborúba. A hívei megosztottak, s még sokakban élénken él, hogy 2003-ban hazugságokra alapozva támadták meg Irakot, ahol gyors győzelem helyett a kilenc évi kínlódás temérdek halottat, irdatlan költséget és egy terroristafészekké vált, szétesett országot eredményezett.