Bene Márton: A NER-ből már ledobták az atombombát Magyar Péterre
Magyar kommunikációja a reményen, lelkesedésen és elitellenességen alapul, és ezeknek nagy felhajtóereje van, mondja a közösségi média elemzésével foglalkozó Bene Márton politológus, a TK Politikatudományi Intézet tudományos főmunkatársa. Szilágyi Sára interjúja.
HVG: Magyar Péter pillanatok alatt szerzett ismertsége is arra utal, amit tudtunk, sejtettünk: a Facebook nélkül már elképzelhetetlen lenne a politizálás.
Bene Márton: Valóban, de az elmúlt másfél évben inkább visszaszorult a politika a közösségi médiában. A Facebook azért veszít a jelentőségéből, mert megváltozott a működése: egyre inkább algoritmusalapon – kinek-kinek az érdeklődése alapján – kiajánlott tartalmak jönnek fel az üzenőfalon.
Így aki nem foglalkozik a politikával, ahhoz a politikusok üzenetei az ismerősein keresztül is egyre kevésbé jutnak el. Legalábbis erre utalnak a 2022-es választások óta jelentősen lecsökkent reakciószámok.
HVG: A Magyar Péter-jelenség mégis azt mutatja, hogy korai lenne temetni a Facebookot. Néhány hét alatt negyedmillió követőt gyűjtött össze, amit a vezető politikusok hosszú évek médiajelenlétével tudtak csak elérni. Mi a titka?
B. M.: A Facebookon való működése nem feltétlenül egyedi, viszont professzionális. Nem csupán üzenetet közvetít, hanem próbálja bevonni a követőit.