Sükösd Miklós: R. Imre postás, az Orbán-rendszer klímaáldozata
Munka közben meghalt egy magyar állampolgár, állami cég alkalmazottja, pedig a halála elkerülhető lett volna: R. Imre postás kézbesítés közben hőgutát kapott. Életének védelme, testi épségének megőrzése, biztonságos munkakörülményeinek kialakítása a perzselő hőségben, a klímaváltozás körülményei között munkaadója, a Magyar Posta feladata lett volna. A Magyar Posta állami vállalat, ezért R. Imre halála végső soron a magyar állam felelőssége. Vélemény.
R. Imre nem véletlen munkahelyi balesetben, váratlan, előre nem látható körülmények között vesztette életét. Hanem biciklis postásként, akit a már hetek óta tartó gyilkos júliusi hőségben küldtek az utcára kézbesíteni. A Magyar Postának akkor már régen a forró időjáráshoz alkalmazkodó munkavégzési rendet, munkakörülményeket kellett volna meghatároznia.
A tragédia napján, július 17-én R. Imrét a déli határ melletti Kelebiára vezényelte a Magyar Posta egy kollégáját helyettesíteni. Itt, a fokozatosan sivatagosodó Dél-Alföldön évek óta rendszeresen születnek hőmérsékleti rekordok. Idén nyáron is nem egyszer 40 fok körüli hőmérsékletet mértek itt. A méréseket árnyékban végzik, az utcán, a napos aszfalton ilyenkor ennél is jóval nagyobb a hőség.
Ebben a szaharai forróságban küldték a postásbiciklivel R. Imrét dolgozni. A rekkenő hőségben postásegyenruhát viselt, a vállát alighanem postászsák is nyomta. A postás rosszulléte előtti napon éppen Kelebián 41,6 fokkal megdőlt az országos napi melegrekord. A tragédia napján is rendkívüli hőséget, 41 fok körüli hőmérsékletet mutatott a hőmérő.
R. Imre 59 éves, a hírek szerint egészséges férfiként dolgozott, szív- és érrendszeri panaszok nélkül. Nem szívrohamot kapott, hanem a hőségtől vesztette eszméletét a tűzforró utcán. Elájult, majd hosszú ideig feküdt a tűző napon, a teste teljesen átforrósodott. A mentők a kórházba szállítása előtt 43 fokra hűtötték vissza a testhőmérsékletét, így stabilizálták az állapotát. A Kiskunhalasi Semmelweis Kórház intenzív osztályán sajnos már nem tudták megmenteni az életét, és július 19-án életét vesztette.
Mennyire forrósodhatott fel R. Imre teste, ha a mentősök 43 fokra tudták visszahűteni a kórházba szállítás érdekében? Az egészséges emberi test maximum 37 fokos.
Ki a felelős R. Imre értelmetlen haláláért?
Volna egy komoly javaslatom a Magyar Posta vezetőjének, Balczó Barnabás elnök-vezérigazgatónak, és az állami vállalatként működő társaság felügyeletét ellátó Nagy Márton nemzetgazdasági miniszternek. Próbálják ki: sétáljanak ki a hűtött irodáikból! Intsék el a légkondis luxusautóval érkező sofőrjeiket. A hőségben üljenek kerékpárra vagy induljanak el a lábukon, mint a biciklis és a talpas postások. Próbáljanak több héten át, napi több órán át hosszan biciklizni vagy gyorsan gyalogolni az utcán, a tűző napon, a forró aszfalton 40-50 fokban, egyenruhában, levelek tömegével, nehéz postászsákkal a vállukon. Úgy, mint R. Imre tette.
Mit szólnak az ötlethez? És mit szólna a családjuk,? Féltené őket? Életveszélyes feladatnak tűnik a napi többórás, megerőltető biciklizés az izzó aszfalton vagy a gyaloglás a súlyos zsákkal az oldalukon a perzselő hőségben? Ha igen, akkor miért küldik ki beosztottjaikat az életveszélybe dolgozni? Többet ér az emberélet, ha főnök az ember?
Miért kényszerülnek életveszélyes helyzetbe, a 40-50 fokos hőségben az utcára a postai kézbesítők, köztük R. Imre? Miért nem gondolják át a postai és állami vezetők a hierarchiában legalul fáradozó, kockázatos körülmények között dolgozó kisemberek, a kiszolgáltatott gyalogos és biciklis postások helyzetét? Miért nem védik őket az egészségi kockázatoktól, az életveszélytől megfelelő óvintézkedésekkel? Miért kell az életükkel fizetniük főnökeik és az állami vezetők nemtörődömségéért, hanyagságáért? R. Imre nem egyszerűen a klímaváltozás halottja, hanem a főnökei felelőtlenségének és az állam hanyagságának áldozata. A postás a magyar állam klímamártírja, akit az szaharai utcára, a halálos forróságba – végső soron a halálba – küldtek.
Valós életvédelmi intézkedések helyett mellébeszélés
Tűrhetetlen, hogy egy egészséges embernek meg kellett halnia a szabályos munkavégzése közben egy állami cégnél Magyarországon. A kelebiai tragédiát és a kegyetlen munkafeltételeket kimagyarázni próbáló kommunikációjában a Magyar Posta arra hivatkozik: “védőitalt” biztosít a postások számára, és betérhetnek hűtött közintézményekbe is. Ez azonban gyenge szabadkozás, mellébeszélés. Hiszen a hangzatos, misztikus nevű “védőitalt” magyarul egyszerűen víznek nevezzük. És a postások még az ügyben is tanácstalanok, hogy vehetnek-e egyáltalán palackozott vizet a Magyar Postának számlázva.
A hűtött helyiségekbe való betérés említése pedig csak elméleti lehetőség. Léteznek egyáltalán hűtött közintézmények Kelebián? Vagy csak a Magyar Posta vezetői és erről író PR-osai ülnek légkondicionált helyiségeikben és ezt a kellemes, hűs érzést vetítik ki?
A klímaváltozás nem most indult. Évek óta látjuk a csatakosra izzadt, elgyötört postásokat az ország minden táján az utcákon. A nyári hőség már évek óta az egészségüket, sőt az életüket fenyegeti. A mellébeszélés helyett a Magyar Postának már régóta érdemi, valós védőintézkedéseket kellett volna hoznia. Alaposan át kellett volna gondolnia és konkrétan meg kellett volna határozni a forróságban végzett tartós munka korlátait. A klímaváltozásnak megfelelő cselekvési tervekkel elkerülhetőek lettek volna a rekkenő hőség negatív egészségi hatásai, az életveszély.
R. Imrét július 17-én délután fél négykor szállították a kiskunhalasi kórház intenzív osztályára az izzó kelebiai utcáról. Ez azt jelenti: halált okozó hőgutája a legforróbb koradélutáni órákban következett be. Ebben az időpontban, ebben a forróságban nem lett volna szabad a nehéz fizikai munkára a tüzes utcára engedni.
A postások életveszélyes helyzete persze nem egyedülálló, hanem az Orbán-rezsim többi eredménye közé illeszkedik. A magyar kormány lerohasztja a teljes állami szektort. Az állami alkalmazottakat nemcsak anyagilag nem becsüli meg, de nem is védi megfelelően. Az orvosok 40 fokban végeznek operációkat a klíma nélküli műtőkben 2024 nyarán.
A hosszú hőségben helytálló vasúti dolgozókat a megfelelő munkafeltételek helyett egyszeri 200 ezer forintos “hőségpénzzel” próbálja lekenyerezni a MÁV-ot felügyelő Lázár János építési és közlekedési miniszter. És ők még jól járnak, mert a Volán sofőrjei ennyit sem kapnak, pedig sokszor ájulással fenyegető hőségben vezetik a buszokat.
Korrupciógyanú: hol vannak a kézbesítők munkáját megkönnyítő elektromos biciklik?
Teljes joggal vádolhatjuk a Magyar Posta vezetőit és a magyar kormányt az egészséges postás, R. Imre haláláért. Vállalja-e felelősségét, lemond-e a gondatlanságból okozott halálesetért Balczó Barnabás, a Magyar Posta elnök-vezérigazgatója, és a Magyar Posta felügyeletét ellátó Nagy Márton gazdasági miniszter, ahogy ez egy demokráciában természetes volna? Ami pedig az elhunyt postás családját illeti, reméljük eredményes kártérítési perben tudja majd érvényesíteni jogát a felelősökkel szemben.
A Magyar Posta vezetése és a felettes miniszter felelőssége ráadásul ennél is mélyebbre nyúlik. A Magyar Posta a kormány az elmúlt években ugyanis több súlyos, nyilvános figyelmeztetést is kapott a biciklis postások tarthatatlan helyzetéről, és a kézbesítők munkáját elvben megkönnyítő biciklik és triciklik korrupciógyanús beszerzéséről.
Miért ilyen kevés elektromos biciklit vett méregdrágán a Magyar Posta? Miért nem sokkal többet, sokkal olcsóbban? Jutott-e R. Imrének és a szaharai forróságban az utcán robotoló kézbesítő társainak a kisszámú, korrupciógyanúval beszerzett elektromos kerékpárból?
És hol vannak az elektromos triciklik?
És vajon jutott-e nekik azokból a háromkerekű triciklikből, amelyeknek szintén korrupciógyanús beszerzéséről így ír Hadházy: “a magyar posta annyiért (10 millióért) béreli hat évre ezeket a kis elektromos háromkerekű járgányokat, amiért komplett elektromos autókat is bőven vehetett volna! Bruttó 10 milliárdért bérelnek 700+300 (300 opciós) kis járművet hat évre. Ez azt jelenti, hogy darabonként 10 millió forintért (!) fogják bérelni a járgányokat. Ezeket egy svájci cég gyártja, csakhogy nem tőlük veszi a Posta, hanem egy egy éve alakult (!), sokáig egy 26 éves (!) ifjú hölgy által vezetett, egy alkalmazottas, Marina Motor nevű dunakeszi cégtől. (…) Ennyi pénzért elektromos kisautó (pl egy Smart 8 milliótól indul) vehető. (…) A – minimum – 3,5 milliós extra profit indokolhatatlan, mint ahogyan az is hogy miért pont ilyen méregdrága eszközökre van szüksége a postának. Háromkerekű elektromos triciklik töredék áron is léteznek a piacon. Ráadásul még egyszer : a posta nem is megveszi, hanem csak 75 hónapra bérli a tricikliket.”
Hol vannak az elektromos triciklik? Valóban ilyen észszerűtlenül bérelték őket? És ha igen, miért? Jutott vajon elektromos tricikli a dél-alföldi rekkenő hőségben, az életveszélyben dolgozó postai kézbesítőknek, köztük R. Imrének?
Hadházy vádjait széles körben ismertette a hazai média.
Kivizsgálta valaha a Magyar Posta vezetése és a felettes minisztérium a parlamenti képviselő és a média által megfogalmazott korrupciós vádat?
Kánikula és korrupció: nyilvános figyelmeztetés a biciklis postások kockázatairól
”Ez a postás ma 38 fokban tolta fel a kemping biciklijét Szekszárd egyik legmagasabb utcájába” – hívta fel Hadházy egy harmadik posztban a Magyar Posta vezetőinek figyelmét 2022-ben. És fényképeket is mellékelt írásához a lucskosra izzadt postásingben, a meredek kaptatón biciklijét görnyedten toló kézbesítőről.
Lehet-e ennél konkrétabb nyivános figyelmeztetést, felhívást közzétenni a biciklis postások egészségét veszélyeztető hőségről? Két éve még ”csak” 38 fok volt, 2024 nyarán már a 40 fokot is meghaladja a hőség. ”Ha a Posta vezetőinek nem az lett volna a legfontosabb, hogy minél drágábban vegyenek elektromos rásegítésű kerékpárokat és tricikliket, akkor sokkal többet vehettek volna és ennek a dolgozónak is jutott volna belőle. De persze méregdrágán vették őket” – teszi hozzá Hadházy a postások életveszélyes munkakörülményei és a korrupció összefüggéséről.
”Halálomért egyedül és kizárólag a Magyar Posta felel”
R. Imre halálával kapcsolatban a munkavédelmi felelőtlenség és a korrupciógyanú mellett sajnos további tragikus körülményeket is látunk. Pontosan R. Imre tragédiájának helyén, Kelebián a postahivatal vezetőjének öngyilkossága is felhívta a felelősök figyelmét a Magyar Postánál uralkodó elviselhetetlen munkakörülményekre.
Kumich László 2020-ban elkeseredésében, szakmai okok miatt öngyilkos lett. Nyilvánosságra került búcsúlevelében ezt írta: „A postán most végbemenő folyamatok elkeserítőek…Kilátástalannak látjuk a helyzetet…Ezért döntöttem úgy, hogy 46 év után elbúcsúzom. Halálomért egyedül és kizárólag a Magyar Posta felel”.
Alacsony fizetések, túlterheltség, a postások gyors lecserélődése, a kézbesítők hiánya jellemzi a helyzetet Kelebián és az egész országban.
A maffiaállam akcióban
Az R. Imre halála mögött feltáruló kép, a Magyar Postánál uralkodó körülmények állatorvosi lóként jellemzik az Orbán-rendszert és állami vállalatait. Kormányzati felelőtlenség és korrupció, a kegyetlenségig menő lelkiismeretlenség, a hierarchia alján dolgozók életveszélyes kiszolgáltatottsága, az állami szektor lerohasztása – ez az Orbán-rezsim valósága a nagy szavak, a propaganda mögött.
Vegyük mindehhez, hogy a postások pihenését szolgáló balatoni üdülőt a Magyar Posta eladta – szintén Hadházy megfogalmazásában –, ”a helyén a siófoki Aranyparton Rogán kabinetfőnökének, a Schadl-ügyben érintett Nagy Ádámnak épül közvetlen vízparti luxus szállodája” épül, milliárdos állami támogatással.
Az ügy részleteit a korrupciós ügyeket felgöngyölítő K-monitor tényfeltáró portál írta meg tavalyi cikkében.
A köztársaság klímahalottja
Hogy az orbáni maffiaállam és kiszolgálóik csak a vezér családja és a saját érdekükben cselekszenek, s nem tesznek semmit a magyar társadalom érdekében, az sajnos már természetes, megszokott dolog. De hol vannak az ellenzéki pártok? Egy kukkot sem szól a R. Imre halálesetének ügyében az állítólagos baloldal, a Demokratikus Koalíció. Hasonlóan hallgat a demokratikus rendszerváltást ígérő Tisza Párt is. A zöld ellenzéki pártok politikai figyelmét sem keltette fel az állami felelőtlenségből bekövetkezett klímahalál esete. Csak a Mi Hazánk tartott tiltakozó sajtótájékoa hztatót a Magyar Posta székházánál. Miért dobják oda a demokratikus pártok a szélsőjobb szociális demagógiájának a dolgozó kisemberek jogvédelmét?
És hol vannak a postás-szakszervezetek? Egy kolléga életének elvesztésénél, a felelőtlenség miatti halálesetnél mi több kellene a határozott szakszervezeti cselekvéshez? Milyen kegyetlenség kellene még a klímaváltozásnak megfelelő munkavédelmet követelő klímasztrájkhoz?
Ki képviseli a bérből és fizetésből élők sérülékeny jogait – egyszerűen az élethez való jogukat a hőhullámok alatt? Ki szólal meg az érdekükben, az életük védelmében?
Értelmetlenül, az állami hanyagság miatt életét vesztette egy polgártársunk. A hőhalált halt postás áldozat a lelkiismeretlen magyar állam, az Orbán-rezsim klímamártírja. Nekünk pedig, az eltaposott demokratikus köztársaság híveinek – a hőség miatt elhunyt idős emberek és a nem működő klímák miatt elmaradt műtétek áldozatai után – alighanem az egyik első, munkavégzés közben elhunyt klímahalottunk. És a héten itt van az újabb hőhullám, extrém meleggel, a legmagasabb fokozatú, piros figyelmeztetéssel.
A szerző szociológus, a Koppenhágai Egyetem docense
–
A hvg360 tartalma, így a fenti cikk is, olyan érték, amely nem jöhetett volna létre a te előfizetésed nélkül. Ha tetszett az írásunk, akkor oszd meg a minőségi újságírás élményét szeretteiddel is, és ajándékozz hvg360-előfizetést.