Parászka Boróka: Vidék, metoo, Hollywood. Lynch

5 perc

2025.01.17. 13:00

2025.01.17. 15:58

David Lynch volt a rendszerváltó kelet-közép-európai filmfogyasztók, tévésorozat-nézők vizuális védőoltása a nyugati kultúra befogadásához elnyújtott, hosszú hatással. Ezért nehéz még ma is megérteni: micsoda klasszikus alkotásai voltak, milyen univerzális példabeszédei. Nekrológ.

Ha az ember ködös, alig derengő napokon vezet végig a Hargitán, óhatatlanul megszólal a fejében a Twin Peaks Angelo Badalamenti által szerzett zenéje. Valahol Szentkeresztbánya vagy Homoród környékén, a kanyargós utakon, legkésőbb Csíkszereda előtt. Ott, ahol kinyílik a völgy, és a völgyben felködlik a kis székelyföldi város, mindig bizonytalan körvonalakkal, imbolygó fényekkel. Vagy bármelyik más magyar város, amelyben élünk, és amelyre makacsul rátelepszik a köd, a borongás. Melyik városunk nem ilyen?

Ilyen vidékeken élünk: csak sejteni lehet, hogy az ember honnan hova tart. Hol kibe-mibe botlik. Jobb félni, mint megijedni! Ebben élünk, a rendszerszintű, inkorporált, nemzedéki és személyes élménnyé tett félelemmel, óvatossággal. „Lynches” – mondja erre több generáció, akik a rendszerváltás utáni években David Lynch tévéfilmsorozatán, a Twin Peaksen eszmélt. A „lynches” mint kifejezés beépült a nyelvünkbe, jelzővé vált, és éppúgy leírja ezt a furcsa kelet-közép-európai, veszélyekkel és meglepetésekkel terhes tájat, emberi viszonyokat, ahogy leírta a hidegháború remélt végén az Egyesült Államok kisvárosait.

Twin Peaks – 4k – Season 1 Opening credits – 1990/1991 – ABC

Twin Peaks is an American mystery serial drama television series created by Mark Frost and David Lynch. It premiered on ABC on April 8, 1990, and originally ran for two seasons until its cancellation in 1991. The show returned in 2017 for a third season on Showtime.

Akkor, amikor David Lynch tévéfilmsorozatát először vetíteni kezdték, még kevesen sejtették, hogy vizuális próféciát látnak, a következő három évtized társadalomtörténetének előrevetítését. Még kevesen értették, hogy a Twin Peaksben és az összes többi hol sikeres, hol botrányos bukásokhoz vezető Lynch-filmben feltűnik mai életünk minden alapmotívuma. Nem így nézték az emberek ezeket a filmeket. A televízióipar hozzáidomította a nézőt a foteljéhez, a popcornos tálhoz, az óraműpontossággal működő dramaturgiákkal, a másodpercre kimért rettegésekkel és röhögésekkel. A keleti blokk Európájába a Dallas meg a Twin Peaks nagyon kis különbséggel jutott el. A nyugati világ a Dallas primitív, pofonegyszerű, mindig a várakozásoknak és az át nem gondolt igényeknek-elvárásoknak megfelelő dramaturgiájával kellette magát.

És aztán jött a Twin Peaks, amely felborított mindent: nem volt benne kiszámítható történetmesélés, megnyugtató lekerekítés, kielégítő magyarázat. Nem okozott vizuális jóllakottságot. És nem ringatott abba az illúzióba, hogy valahol messze, a világ másik felén, van egy luxuskivitelű, jól polírozott, megfelelően sminkelt élet. Bizonytalanságba taszított, és felkorbácsolta a kíváncsiságot. Pofon vágott hétről hétre a figyelmeztetéssel: a gonosz megannyi arca mindenhol ugyanazoknak a démonoknak a színeváltozása, és ott sem jó, ahol hinni szeretnénk, hogy a miénknél sokkal jobb életre telik.

David Lynch volt a rendszerváltó közép-kelet-európai filmfogyasztók, tévésorozat-nézők vizuális védőoltása a nyugati kultúra befogadásához elnyújtott, hosszú hatással. Ezért nehéz még ma is megérteni: micsoda klasszikus alkotásai voltak, milyen univerzális példabeszédei.

David Lynch tíz nagy dobása – egy nem létező Star Wars-filmmel

Utolsó játékfilmjét 2006-ban mutatták be, utolsó tévés munkája a Twin Peaks harmadik évada volt. Kedvenc rémálomgyárosunk örökre távozott, de sok megfejteni valót hagyott maga után. Hagyott egy-két kulcsot is, de nem biztos, hogy menni fog.

Mindent látni lehetett ezekben, aminek akkor lehetőleg nem tulajdonítottak jelentőséget a kelet-európaiak, vagy amiről szerettek volna megfeledkezni, vagy amiről nem akarták elhinni, hogy az oly vágyott Egyesült Államok része is.