Kicsi a mustár, de még a holtakat is feléleszti? Mustárt kevertünk, máris jobban érezzük magunkat

13 perc

2025.01.17. 19:00

Egy apró mag a legnépszerűbb fűszer volt, gyógyító erőt tulajdonítottak neki, vallások hódoltak erejének. Ma elképzelhetetlen egy kolbász vagy egy virsli nélküle, a franciák pedig letargiába estek, amikor eltűnt a boltokból. És állítólag pofonegyszerű elkészíteni otthon is. Sorozatunkban ezt teszteltük.

Igazán kemény év volt a 2022-es a franciák számára. A fél világ még a Covid sokadik hulláma miatt köhögött, az ukránok egy háborút nyögtek, az emiatt elszabadult energiaárak pedig rég nem látott inflációt zúdítottak a vásárlókra. De mindez még semmi volt ahhoz képest, hogy a franciák a boltokban a ketchup és a majonéz között nem szeretett mustárjukat látták a polcon, hanem a nagy ürességet.

Megtörtént az elképzelhetetlen: mustárhiány alakult ki Franciaországban.

Készítsünk ipari élelmiszert otthon
Ott vannak velünk, még akkor is, ha nem veszünk róluk tudomást: a modern konyha alapvető hozzávalói nélkül nehezen tudnánk meglenni. Sorozatunkban nem is arra teszünk kísérletet, hogy megszabaduljunk tőlük, inkább arra, hogy otthoni körülmények között, adalékanyagok nélkül állítsuk elő őket. Létezik otthoni vegeta? Készíthetünk a konyhánkban instant tésztát, mogyorókrémet, chipset vagy Piros aranyat? És spórolunk azzal, ha vesszük a fáradságot? A sorozat többi cikkét itt olvashatja.

És ha ez valakit nem ért kellő sokként, a hiány oka mindenképp: azért lett hiánycikk a franciák kedvenc ízesítőjéből, mert szárazság sújtotta Kanadát. Kanadát! Kiderült, hogy a francia mustárhoz használt magok 80 százalékban onnan, de legalábbis külföldről érkeznek. 2022-ben ráadásul a korábbi években elérhető alternatíva sem volt igazán kéznél: a világ második legnagyobb mustármagtermelőjének ebben az időben Oroszország számított, onnan pedig a háború miatt nem volt szerencsés vásárolni. Maradt Nepál, az iparág harmadik főszereplője – a másik oldalon meg az egész világ, amely ha kultuszt nem is csavart köré, de épp annyira szereti a savanykás, csípős szószt, mint a franciák.

Mert a mustár szerényen lapul meg minden konyhapolc mélyén, de talán nincs még egy ennyire általános ízesítő, elterjedtségéhez Európában csak a sót és a borsot lehet hasonlítani. No meg a ketchupot, de ez már egy modern történet.

Három szín: vörös, avagy házi ketchupok kontra a világ legnépszerűbb gyári paradicsomszósza

Eredetileg semmi köze nem volt a paradicsomhoz, ma ez a világ legismertebb paradicsomos szósza. Lehet utálni vagy szeretni, de a világ legismertebb gyorsételei szegényebbek lennének nélküle. De mi történik az égési sérüléseken túl akkor, ha otthon próbáljuk előállítani?

Tutanhamontól Jézusig

A mustáré annál régebbi: a magot több mint tízezer éve már használták, a legrégebbi bizonyítéka ennek egy Szíria területén fellelt újkőkorszaki lelőhelyen, Dzserf al-Ahmarban talált, összetört mustármaggal ízesített kenyér maradványa.

Az ókori kultúrák igazi felfutást hoztak a fehér, a barna és a fekete mustár aprócska magjának, köszönhetően karakteres ízének. A mustár azonban nem csak ízével bűvölte el a világot: a görögök – és nyomukban vagy tőlük teljesen függetlenül az ó- és újvilág számtalan kultúrájában – gyógyhatású szerként tekintettek rá, amely az emésztőrendszeri betegségeken át a tüdőproblémákig mindenre jó. Ma már ez a hit nagyjából megdőlt, legtovább talán a mustármagból készült pépes borogatás húzta, amely még a 19. században is elterjedt módszer volt a reuma kezelésére.

De ott volt a mustár a kínaiknál is, akik állítólag először keverték el savanyú lével. És ott volt az ókori Egyiptomban, ahol még Tutanhamon fáraó sírjába is került belőle – jó, ennek különösebb jelentőséget nem kell tulajdonítani, mivel több mint ötezer tárgy között találták meg az uralkodó koporsóját. Az viszont már jelenthet valamit, hogy mustármagot szórtak szét a házaknál, hogy elüldözzék a kígyókat és a gonosz szellemeket. Hasonló szokás létezett később a németeknél is, igaz, ott boszorkányok távoltartására szórtak ki mustármagot.

Fekete mustármag
ARMIN WEIGEL / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP

Gyógyít, sőt még a holtakat is felébreszti, valamint elzavarja a démonokat, boszorkányokat és hasonló fajzatokat, de mit tud még a mustár? A világ számos kultúrája és vallása hódolt a kis magban rejtőző nagy erő előtt a kínaiaktól a keresztényekig. Az Újszövetség több evangéliuma idézi fel ezt a tulajdonságot, Máté például Jézus példabeszédeit idézve így írt: „A mennyek országa hasonlít a mustármaghoz, amelyet fogott a gazda, és elvetett földjében. Ez kisebb minden más magnál, amikor azonban felnő, nagyobb minden veteménynél, fává terebélyesedik, úgyhogy jönnek az ég madarai, s fészket raknak ágai között.”

Kicsi a mustár, de

Említhetjük még – a mustárrajongó Hippokratész által is idézett – legendát Nagy Sándorról és a vele szemben jelentős túlerőben felálló Dareioszról. A történet szerint a perzsa király egy zacskó szezámmagot küldött a görög sereg élén álló makedónnak, ezzel is demonstrálva serege nagy létszámát. Nagy Sándor ezt egy zacskó fekete mustármaggal viszonozta, mutatva, hogy bár a mustár magja kisebb a szezámnál, az ereje annál nagyobb.

Vagy ahogy ma mondanánk: kicsi a bors, de erős. Van azonban egy fontos oka annak, hogy a példabeszédben mustár szerepelt, és nem bors: bár a római időkben már érkezett Indiából fekete bors – Egyiptomban is használták –, a fűszer akkortájt drágábbnak számított a helyben is megtermő mustárhoz képest. Utóbbit így mindenféle hagyományon túl a legfontosabb fűszerként tartották számon ebben az időszakban, és még jó ideig. Igaz, eközben a rómaiak is megtalálták a mára szinte egyeduralkodóvá vált receptet, amely nagyon egyszerűen így foglalható össze:

zúzd össze a mustármagot, hogy előcsalogasd a belsejében megbúvó erőteljes ízt, majd keverd el valamilyen savas folyadékkal (ecet, must), hogy megszelídítsd ezt az ízt, aztán tegyél hozzá mézet, hogy meglegyen a balansz.

Ez a verzió olvasható már a leghíresebb római szakácskönyvben, a De Re Coquinaria címmel fennmaradt válogatásban is, amely valamikor az 5. században íródhatott, bár kutatók szerint a receptek egy része (ahogy a szerzőként emlegetett Marcus Gavius Apicius hivatásos ínyenc) az 1. században élhetett.

A mustárkrém azonban itt még inkább a pác szerepét töltötte be, azt viszont nagy hatékonysággal, hiszen a friss mustár intenzív aromája valószínűleg elég jól elfedte a gyorsan romló hús kellemetlen ízeit. Hasonlóan azokhoz a mártásokhoz, amelyeket szintén mustárral (és sokféle egyéb fűszerrel, no meg ecettel) dobtak fel, és kínálták sült húsok mellé.

Bónusz: a szakácskönyv szerint már a rómaiak is ismerték a kolbász-mustár kombót, igaz, a recept csak annyit mond, kínáld a kolbászt mustárral, vagyis itt inkább a mag (sinapi) őrleményéről lehetett még szó, nem a krémről.

Grillezett kolbász és mustár
ARNO BURGI / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP

Mustár és ecet, az örök páros

A rómaiaknak azonban nem is emiatt kell hálaimát rebegnünk, sokkal inkább azért, mert ők voltak azok, akik a mai Franciaországban meghonosították a mustárt. Itt vált jellemző elkészítési formává a szőlőmust vagy verjus (éretlen szőlőszemekből préselt lé) és a megtört mustármag keveréke, amely a mustum ardens (égető must) nevet kapta. A nyelvészek szerint ebből alakult ki a francia moutarde és az angol mustard szó, miközben a mai német Senf a fehér mustárnövény latin nevéből (Sinapis alba) formálódott.

Ennyit a nyelvészkedésről, inkább térjünk vissza a franciákhoz. Az itteni szerzetesek ugyanis a kora középkortól egyre nagyobb üzletet csináltak a mustárkészítésből. Az igénytelen, könnyen termeszthető növényt is állítólag ők vitték a kontinens északi részére és a Brit-szigetekre. Mások szerint inkább vándormadarak ürüléke felel a terjeszkedésért, megint mások szerint a rómaiaké ez az érdem is, de mindegy, a lényeg az, hogy egyszer csak ott volt mindenhol.

De amíg az angolok (főleg Thewkesburyben) a fehér mustár magjából liszttel és fahéjjal egyfajta golyókat gyúrtak, amit kiszárítottak, és ha használni akarták, ecetben hígították fel, a franciák az ennél egyszerűbb alapreceptet követték. Igaz, ezt segítette, hogy a recepthez illő savanyú lé könnyebben elérhető volt, főleg, ahol szőlő is volt, márpedig ha valami volt a franciáknál, akkor az a szőlő. Így lassan minden bortermelő régióban elkezdték keverni a verjust vagy az ecetté savanyodott bort a mustár magjával.