„A nyugatiak rengeteg kérdést tesznek fel, és valamiféle logikus válaszra számítanak, ám az oroszság nem a logikáról szól”

9 perc

2025.02.09. 14:30

Oroszország leszakadt a Nyugatról, és ez eszkalációhoz vezet. A Nyugat nem látja Oroszországot, az oroszok nem látják a Nyugatot – mondja Anasztaszija Trofimova a több helyen, így Magyarországon is vetített és nagy port kavart, Orosz frontkatonák között című film rendezője. Interjú.

Több mint fél évig volt a fronton és az oroszok által megszállt területeken úgy, hogy engedélye sem volt a forgatásra. Hogyhogy nem zavarták el?

Nyolc hónapig próbáltam bejutni a katonák közé, de bárhova fordultam, falakba ütköztem. Senki sem akart beszélni olyan ember kamerájába, akit nem ismer. Szerencsére szilveszter napján megláttam a vonaton egy férfit, aki az egyenruhája fölött Mikulás-kabátot viselt. Szóba elegyedtünk, és kiderült, hogy a frontról utazott haza, mert megsebesült. Négynapos eltávozást kapott, s ez idő alatt többször beszélgettünk, végül beengedett a lakásába is, és láthattam, hogyan búcsúzik el a családjától. Akkor is kapcsolatban maradtunk, amikor már a fronton volt, s az egyik nap szólt, hogy hamarosan még közelebb vezénylik őt az ukrán határhoz. Megkérdeztem, hogy utánamehetek-e a kamerámmal, amire ő azt mondta, persze. Hozzátettem, hogy nincs semmiféle engedélyem, ő pedig egyből azzal válaszolt: „Gyere úgy, mint valakinek a felesége!” Így kerültem a frontra.

Anasztaszija Trofimova katonák között
Anastasia Trofimova

Azok, akik sohasem jutottak el még frontra, azt hiszik, hogy ott minden szabályozott és merev előírások szerint zajlik. De a legtöbb esetben az újságírók sokkal tovább mennek, mint ahogy előre eltervezték, s ebben a katonákkal kialakított személyes kapcsolatok segítik őket.

A példaképem Robert Capa, aki úgy jutott el oda, ahová csak akart, hogy nem volt sajtóigazolványa, de menekültként még útlevele sem, személyes kapcsolatokkal viszont mindent el tudott intézni;

együtt ivott és kártyázott a hivatalnokokkal, a tisztekkel. A front nem hivatal, ott minden képlékeny.

Anasztaszija Trofimova
A Moszkvában született, 37 éves rendező tízéves korában az őt egyedül nevelő édesanyjával költözött Kanadába. Torontóban, majd Amszterdamban végezte egyetemi tanulmányait. Filmes pályáját szerkesztőként, tolmácsként és hangosítóként kezdte, majd rendezőként egyebek mellett Kongóban, Szenegálban, Szerbiában, Boszniában és Oroszországban forgatott.

Kiknek készült a dokumentumfilm, az oroszoknak, a külvilágnak?

Három stáción mentem keresztül. Először magamnak szántam, meg akartam érteni, kik ezek az emberek, akik a fronton harcolnak. Az orosz narratíva szerint halhatatlan hősök, míg a nyugatiak háborús bűnösöknek tartják őket. Korábban is forgattam már háborúkban, de ez a mostani annyira megérintett, hogy nem tudtam eldönteni, mit gondoljak. A forgatás kezdetén úgy éreztem, Oroszországnak, a történelemnek készítem a filmet, mert eddig nem volt olyan alkotás, amely úgy mutatja be ezt a háborút, ahogy a valóságban történik. Majd amikor már kezdett összeállni a film, rájöttem, a világnak is meg kell mutatnom, mert talán sohasem láttak ilyen közelről, ilyen személyes környezetben harcoló orosz katonákat. Abban bíztam, hogy ez a film áttör azon a propagandán, amely dehumanizálni akarja az ellenséget azért, hogy folytatódjon a háború. A filmem embereknek ábrázol orosz katonákat, és azt remélem, talán naivan, hogy ezzel közelebb kerülhet a háború vége. Most ott tartunk, hogy Oroszország leszakadt a Nyugatról, és ez eszkalációhoz vezet. A Nyugat nem látja Oroszországot, az oroszok pedig nem látják a Nyugatot.

Oroszország háborút folytat egy független állam, Ukrajna ellen. Nem gondolt arra, hogy az orosz propagandát szolgálja, ha közelebb hozza és szimpatikussá teszi a háborús bűnök elkövetésével vádolt orosz hadsereg katonáit?

Leginkább az ukrán politikusok nevezik propagandának a filmemet, és nem hajlandók eljönni a vetítésekre, pedig meghívták őket a fesztiválokra. Szerintük ez a film alááshatja a háborús erőfeszítéseik sikerét. Az ukránok azt szeretnék elérni, hogy mindenki úgy tekintsen az oroszokra, ahogyan azt ők akarják. A történelem bebizonyította, hogy a gyűlölet semmi jóra sem vezet. Ha folytatódik a kölcsönös dehumanizálás, akkor a háború a végtelenségig tart. Ijesztő számomra, ha valaki azért bírálja a filmemet, mert emberként mutatja be az orosz katonákat.

A budapesti dokumentumfilm-fesztiválon vetítették le a filmet; felháborodás kísérte, de nem volt incidens. Máshol azonban ez előfordult.