Távozó FoxPost-vezér: A webshopok lassan követik a fogyasztói igényeket

7 perc

2025.03.02. 07:30

Bengyel Ádám, a FoxPost társalapítója és ügyvezetője decemberben még a csomagautomaták térnyeréséről és régiós tervekről nyilatkozott, ám a napokban távozott a fél éve külföldi kézbe került csomagküldő cégtől. Interjú.

Miután a FoxPost csomagautomata-szolgáltató története az eladásával regionális sikerré kerekedett, eredményes menedzsernek mondhatja magát. A látnok, aki tíz év alatt megvalósította az álmát, egy startupból épített prosperáló céget, amit gyorsítás közben adott el nemzetközi befektetőknek úgy, hogy maradt az élén, azzal a küldetéssel, hogy regionális szereplővé tegye a céget. Ehhez képest váratlan volt a hír, hogy a startupot alapító társával, Lányfalvi Péterrel együtt távoznak a cégtől. Mi történt?

A Packeta és a FoxPost számára az összeolvadás és közös jövő a legjobb dolog, ami történhetett, mivel egyik cég sem tudott volna hosszú távon megfelelő piaci pozíciót tartani. Csak részben igaz, hogy egymás elől szívtak volna el levegőt.

Csomagra hajtanak
A magyarországi csomagautomatás és kis csomagos kézbesítési piacon élénk verseny zajlik, amelynek tavaly a legnagyobb győztese a magyar startupként egy évtizede indult FoxPost volt, miután a saját, évek óta tartó, drasztikus méretű piaci növekedésén túl a céget megvásárolta egy nemzetközi konzorcium. A cseh Packetát is tulajdonló vevők (a CVC Capital Partners és az EMMA Capital Group) a két szolgáltató összefésülésével a magyar e-kereskedelmi piac legnagyobb, mintegy 3400 csomagautomatát üzemeltető cégévé váltak. A szegmens többi szereplője összesen nem dolgozik ennyi „szekrénnyel”: a GLS decemberi közlése szerint a kétezredik gépét helyezte üzembe, az NMHH friss adatai alapján a Samedaynek 1100, a Magyar Postának több mint 600, az Express One-nak és a DHL-nek 40-nél több, a DPD-nek pedig 10 automatája van. A FoxPost–Packeta ráadásul a legtöbb (kétezer) alternatív csomagátvevő hellyel is rendelkezik, ami nagyságrendileg akkora piaci méret, mint a riválisoké összesen (2088 darab). A magyar csomaglogisztikai cég márkaépítésének sikerét az is jelzi, hogy az akvizíciót követően a FoxPost név marad a piacon. A 2025-re kitűzött cél: üzembe helyezni a négyezredik csomagautomatát is.

Régóta mondjuk, hogy ez a piac teljesen átalakul. Az elmúlt 10 évben a legnagyobb szereplő a GLS volt, és mögötte a Magyar Posta (MPL), majd az Express One és a DPD felváltva volt a harmadik. Aztán belépve a piacra, egyből az ötödik pozícióba került a Sprinter, mögötte jött a FoxPost, a Sameday és a Packeta. A dinamikusan fejlesztők néhány év alatt felborogatták ezeket a pozíciókat.

A FoxPost–Packeta-duó a kis csomagok házhoz szállítását és a fix pontos átvevőhelyes (csomagautomatás, kézi átvevőpontos) kiszállítását, vagyis az egész kiscsomag-szállítási piacot nézve a második helyre lépett előre. Az indulásunk óta az volt a célunk, hogy a céget ebbe a pozícióba juttassuk.

A startupot eleve úgy építettük, hogy egyszer el fogjuk adni; sose terveztük, hogy innen megyünk nyugdíjba. A cseh konzorcium tavaly megvette a FoxPostot. Ez önmagában rengeteg átvilágítással, extra munkával járt, január végén kezdtük és augusztus 28-án zártuk az ügyletet. És amikor már azt gondoltuk, hogy lefutottuk ezt a maratont és célba értünk, akkor jött a másik tétel. Szóltak, hogy van még egy, de inkább két kör, mert ez valójában egy ultramaraton. Így szeptembertől mostanáig – további terhelésként – a két cég egyesítésével járó feladatokat terveztük.

Ebből nem következik a váratlan befejezés.

Ez egy lelki döntési folyamat eredménye, ami akkor kezdődött, amikor eladtuk a céget. Péterrel utána gyakran beszéltünk arról, hogy mi a jövőnk. Miközben jó érzés egy nagy multicég első embereinek lenni, de tisztába kellett kerülnünk azzal, hogy tényleg multis cégvezetők vagyunk-e, vagy olyan kreátorok, akik alkotni, nem pedig üzemeltetni akarnak.