Az idősödő társadalom hatásait egy iparág sem kerülheti el

A Boston Consulting Group szakértői szerint a következő évtizedek nyertesei azok a vállalatok lesznek, amelyek a hosszú életúttal – vagyis a hosszan tartó egészséges életutat segítő legfontosabb életpillanatokkal – terveznek.

  • Fehér Margit Fehér Margit
Az idősödő társadalom hatásait egy iparág sem kerülheti el

A hosszabb élet következményeivel minden vállalat, mindenféle ágazatban szembesülni fog. A munkavállalóknak egyre nagyobbak lesznek az egészséggel kapcsolatos elvárásai, a munkáltatóknak pedig meg kell küzdeniük a növekvő hiányzásokkal, a csökkenő termelékenységgel és a magasabb egészségügyi költségekkel, miközben biztosítaniuk kell, hogy az idősebb munkavállalók elkötelezettek maradnak és úgy érzik, a cég támogatja őket.

Emellett nőni fog a keresletet a proaktív egészségmenedzsmentet, a hosszú életet és az életminőséget támogató termékek és szolgáltatások iránt.

A pénzügyektől az élelmiszereken és az autókon át a szórakozásig minden iparágnak újra kell gondolnia, hogy hogyan fogja kiszolgálni az idősödő népességet.

Néhány példa:

  • Pénzügyi szolgáltatások – A pénzintézeteknek olyan új megtakarítási, befektetési és biztosítási termékeket kell kifejleszteniük, amelyek figyelembe veszik a hosszabb élettartamot és a növekvő egészségügyi költségeket.
  • Autóipar – A népesség elöregedésével nagyobb szükség lehet autonóm járművekre, idősbarát fuvarmegosztási megoldásokra és ergonomikus járműtervezésre.
  • Kiskereskedelem – A kiskereskedőknek valószínűleg át kell alakítaniuk az üzletek elrendezését és a termékkínálatot, hogy támogassák a hosszabb élettartam miatt megváltozó vásárlási élményt. Az élelmiszerláncok például intelligens polctechnológiát alkalmazhatnak, hogy valós idejű táplálkozási javaslatokat adjanak.

Változásra nyitott egyének


Az ügyfélélmény (Customer Experience, CX) stratégiák és a viselkedéstervezési elvek szerint

  • a hosszú életút feltérképezésével,
  • a véleményformáló kulcspillanatok megtalálásával, és
  • a viselkedési archetípusok alkalmazásával

a vállalkozások előre láthatják azokat a kritikus pillanatokat, amikor az egyének a legnyitottabbak a változásra, és reagálhatnak ezekre. A szervezetek így az egészséges öregedést támogató, de az üzleti növekedést is elősegítő lépéseket tehetnek. Versenyelőnyt jelent, ha ki tudják szolgálni az idősödő népesség igényeit, így új bevételi forrásokat és hosszú távú ügyfélhűséget teremtenek.

A BCG szerint a következő alappillérekre érdemes építeni
/ A hosszabb életút feltérképezése
Ahogyan a vállalkozások a fogyasztói elköteleződés optimalizálása érdekében feltérképezik az ügyfelek útját, úgy kell feltérképezniük a fogyasztók/ügyfelek hosszabb életútját is. Meg kell találniuk azokat a legfontosabb életszakaszokat, ahol az emberek kritikus egészségügyi döntéseket hoznak. A kutatások azt mutatják, hogy nem állandó ütemben öregszünk, hanem az öregedés „megugrik,” felgyorsul 44 és 60 éves korunk körül, ami természetes fordulópontokat jelent.

/ A kulcsfontosságú pillanatok megtalálása
Olyan sorsfordító életeseményekről van szó – például egy egészségügyi diagnózis, egy mérföldkőnek számító születésnap, a pénzügyi vagy személyes körülményekben bekövetkező változás –, amelyek arra késztetnek, hogy átgondoljuk az egészségi állapotunkat és életmódbeli döntéseinket. Az ilyen pillanatok beazonosítása és a fogyasztók/ügyfelek ebben a pillanatban történő megszólítása lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy akkor lehessenek jelen, akkor avatkozhassanak be, amikor a fogyasztók a legfogékonyabbak a változásra.

/ A viselkedési archetípusok meghatározása
Nem minden fogyasztó közelít ugyanúgy az egészséghez és a hosszú élethez. A hatékony ügyfélélmény-stratégiák megtervezéséhez a vállalkozások viselkedési archetípusok segítségével szegmentálhatják a fogyasztókat két kulcsfontosságú szempont szerint: a tudatosság szintje és a változtatásra való hajlandóság alapján.

A tudatosság szintje
Vannak, akik nagyon tájékozottak a hosszú élettartam és az egészségmegőrzés terén, és aktívan keresik a számukra megfelelő megoldásokat, míg mások kevésbé vannak tisztában azzal, hogy a döntéseik milyen hosszú távú következményekkel járnak az életminőségükre.

A változtatásra való hajlandóság
Egyesek nyitottak arra, hogy megváltoztassák a szokásaikat, vagy új dolgokat sajátítsanak el, amik segítségével megőrizhetik az egészségüket, míg mások ellenállnak a változásnak – még akkor is, ha meggyőző adatokkal szembesülnek.

Az archetípusok megértésével a vállalkozások a különböző fogyasztói gondolkodásmódokhoz igazíthatják kínálatukat. Akik alapvetően tisztában vannak az igényeikkel és nyitottak a változásra, értékelhetik például az önkiszolgáló digitális eszközöket vagy a személyre szabott coachingot. Eközben azok, akik kevésbé tudatosak, vagy jobban ellenállnak a változásnak, lehet, hogy jobban profitálnak az oktatáson alapuló megoldásokból, az automatizált ösztönzőkből, vagy a cselekvést jutalmazó eszközökből.

Lehet szó mozgásra ösztönző viselhető eszközökről, hosszabb élettel tervező pénzügyi megoldásokról vagy akár az idősödő lakosság számára kialakított kiskereskedelmi élményekről. Ahogy Dr. Mehmood Khan, az egészséges élettartam megnövelésével foglalkozó Hevolution Foundation vezérigazgatója, és a PepsiCo globális kutatás-fejlesztésének volt vezetője fogalmazott a 2025 Global Healthspan Summiton: „Meg kell változtatnunk a nyelvezetünket; mindannyian fogyasztók vagyunk, és mindannyian reméljük, hogy nem válunk beteggé.”

Jobb öregedés


Az ügyfélélmény az éremnek csak az egyik oldala. A vállalatoknak viselkedés-tervezési elveket is alkalmazniuk kell az értelmes cselekvés ösztönzéséhez.

Sok, a hosszú távú egészséget befolyásoló döntést nem tudatosan hozunk meg. Ezeket leginkább a kényelem, a szokások és a külső jelzések alakítják. A viselkedés-tervezési elvek alkalmazásával a vállalatok viszont olyan termékeket, szolgáltatásokat és üzleti modelleket hozhatnak létre, amelyek az egészségesebb élethez vezető döntéseket alapértelmezetté teszik, növelve az ezirányú elkötelezettséget. A megelőzés kulcsfontosságú, de sokan addig várnak a cselekvéssel, amíg egészségügyi válsághelyzetbe nem kerülnek. A viselkedéstervezés ösztönözheti a megelőző hozzáállást.

A szállodák például a jó alvást elősegítő szobafunkciókkal és fitneszbarát megoldásokkal segíthetik az utazókat egészségügyi céljaik mindennapos betartásában. Az élelmiszert házhozszállító cégek mesterséges intelligencia segítségével a korábbi vásárlások alapján egészségesebb ételopciókat javasolhatnak, míg a pénzügyi alkalmazások a későbbi évek pénzügyi stabilitását megalapozandó, hosszú távú megtakarításokat elősegítő játékokat ajánlhatnak.

A hosszú élettartamban bízó tervezés egyben a hozzáférhetőség tervezését is jelenti. A népesség elöregedésével a vállalatoknak újra kell gondolniuk, hogy miként alkalmazkodnak a fogyasztók változó fizikai igényeihez. Például az e-kereskedelmi márkáknak nagy betűméretű, nagy kontrasztú szöveget kell használniuk, hogy figyelembe vegyék az idősödő, látássérült felhasználókat, és biztosítaniuk kell, hogy az ügyfélszolgálati csatornák több módon is elérhetők legyenek. A ruházati márkák olyan adaptív divatkollekciókat hozhatnak ki, amelyek egyszerűen záródó megoldásokat alkalmaznak. Az idősek biztonsága érdekében az intelligens otthoni automatizálási rendszerek tartalmazhatnak esésérzékelő technológiát.

A viselkedéstervezés alkalmazásával a vállalatok segíthetnek az embereknek egészségesebb döntéseket hozni és jól öregedni. Akár átgondoltan kialakított fizikai környezetről, akár intuitív termékjellemzőkről, vagy szokásformáló technikákról van szó, a viselkedéstervezés abban segít, hogy a jóllét ne utólagos szempont, hanem a mindennapi élet természetes része legyen.

Hosszabb élet, jobb élet, jobb üzlet


Az egészségügyi szolgáltatóknak és a politikai döntéshozóknak kulcsszerepük van az élettartam és az egészségesen eltöltött évek közötti szakadék rendszerszintű kezelésében, de a magánszektornak is hasonlóan nagy szerepe lehet a különbség leküzdésében. Ez

nem egyszerűen társadalmi felelősségvállalás, hanem stratégiai üzleti lehetőség.

Az idősödő népesség igényei és elvárásai már most is alakítják az iparágakat, és azok a vállalatok, amelyek ehhez alkalmazkodnak, az innováció következő hullámának az élére állhatnak. Azzal, hogy előre látják ezeket a változásokat és integrálják a hosszú életre összpontosító megoldásokat, a vállalkozások új piacokat nyithatnak meg, elmélyíthetik az ügyfélkapcsolataikat, és megkülönböztethetik magukat a versenytársaiktól.

És ami még fontosabb: olyan jövő megvalósításához járulhatnak hozzá, ahol a hosszú élet nem csak arról szól, hogy tovább élünk, hanem arról is, hogy jobban élünk.

Nyitóképünk illusztráció: idősek egy csoportja kocog egy szabadtéri sportlétesítményben (München, Németország, 2022 április). Fotó: Michael Nguyen / NurPhoto / NurPhoto via AFP

Tetszik, amit olvasol?


Ez a hírlevél csak egy a sok közül. A hvg360-on összesen 12 rendszeres, tematikus hírlevél közül választhatsz. Hírleveleinket egyfelől szakmájukban kiemelkedő szerzők írják a gazdaság, a befektetés, a jog és a menedzsment területeiről, másfelől a HVG sokat látott – és olvasott – újságírói szemlézik a külföldi sajtót, hoznak képbe hétről hétre a világ történéseivel vagy mutatnak rá érdekes összefüggésekre adatok segítségével.
FELIRATKOZOM >>

A hírlevél a HVG és a Boston Consulting Group együttműködésében támogatott tartalomként jött létre.

Dr. Reiserként írtak bele a Stranger Thingsbe – Paul Reiser a HVG-nek

Dr. Reiserként írtak bele a Stranger Thingsbe – Paul Reiser a HVG-nek

Azokat, akik csak a Stranger Thingsből ismerik, összezavarná, hogy miket művelt a karrierje kezdetén Paul Reiser. Korábbi rajongóit például azzal lepte meg, hogy feltűnt az Aliens gonoszaként. A veterán komikussal pályafutása cikkcakkjairól, Jerry Seinfeldről, Lisa Kudrow-ról és Eddie Murphyről is beszélgettünk. És arról is, miért tartotta hülyeségnek a Jóbarátokat.