Csak dokumentumfilm vagy tévésorozat lenne képes a maga teljességében bemutatni a goebbelsi propagandagépezet működését, erre egy játékfilm már csak az idő rövidsége miatt sem képes. Ön sem vállalkozott erre: a filmje érinti a náci propaganda főbb irányváltásait, és közben bemutatja Joseph Goebbelst, az embert. A filmet nézve felmerült bennem a kérdés: Miért kell tudnom, hogy Goebbels csalta a feleségét, állandó szeretőt tartott?
Joachim Lang
1959-ben született, a Heidelbergi és a Stuttgarti Egyetemen német szakon tanult, diplomamunkájának és doktori disszertációjának is Bertolt Brecht volt a témája. 1986 óta közszolgálati tévéknek dolgozik rendezőként, szerzőként, szerkesztőként. Brecht 100. születésnapjára, 1998-ban az ARD és az Arte felkérésére írta és rendezte Gondolkodni annyi, mint változni című ötrészes dokumentumfilmjét, halálának 50. évfordulójára, 2006-ban portréfilmet készített róla, 2009-től hét éven át szervezte az augsburgi Brecht Fesztivált.
Goebbels a magánéletét is a náci propaganda szolgálatába állította, a mozikban vetített heti filmhíradókban rendszeresen feltűnt a Goebbels família, például hogy milyen idilli módon élnek Schwanenwerderben.
Ahhoz vagyunk hozzászokva, hogy a filmek szörnyetegekként vagy kabaréfigurákként ábrázolják a vezető nácikat, így kellőképpen eltávolíthatjuk magunkat tőlük, nem áll fenn a veszélye, hogy azonosulnunk kellene velük. Ezek az emberek azonban hús-vér alakok voltak, és egyben gonosztevők. Az, hogy Goebbels ott akarta hagyni a feleségét a szeretőjéért, nem pusztán magánéleti szál; ha elvált volna a feleségétől, azzal az általa vezetett náci propagandát is veszélybe sodorja, hiszen annak része volt a magánélete is.
Mennyit vett át Goebbels a már korábban is ismert propagandatechnikákból, és mennyi volt saját találmány?