Goebbels tanult a reklámfogásokból, de propagandagépezetének kiépítéséhez kellett más is: a diktatúra
Játékfilmes eszközökkel és archív felvételekkel idézi meg Hitler propagandaminiszterét a Goebbels, a manipuláció művészete című film. A május elsejétől látható alkotás rendezőjével, Joachim Langgal a goebbelsi propaganda hatékonyságáról, a náci rezsimet kiszolgáló filmrendezőkről beszélgettünk.
Csak dokumentumfilm vagy tévésorozat lenne képes a maga teljességében bemutatni a goebbelsi propagandagépezet működését, erre egy játékfilm már csak az idő rövidsége miatt sem képes. Ön sem vállalkozott erre: a filmje érinti a náci propaganda főbb irányváltásait, és közben bemutatja Joseph Goebbelst, az embert. A filmet nézve felmerült bennem a kérdés: Miért kell tudnom, hogy Goebbels csalta a feleségét, állandó szeretőt tartott?
Goebbels a magánéletét is a náci propaganda szolgálatába állította, a mozikban vetített heti filmhíradókban rendszeresen feltűnt a Goebbels família, például hogy milyen idilli módon élnek Schwanenwerderben.
Ahhoz vagyunk hozzászokva, hogy a filmek szörnyetegekként vagy kabaréfigurákként ábrázolják a vezető nácikat, így kellőképpen eltávolíthatjuk magunkat tőlük, nem áll fenn a veszélye, hogy azonosulnunk kellene velük. Ezek az emberek azonban hús-vér alakok voltak, és egyben gonosztevők. Az, hogy Goebbels ott akarta hagyni a feleségét a szeretőjéért, nem pusztán magánéleti szál; ha elvált volna a feleségétől, azzal az általa vezetett náci propagandát is veszélybe sodorja, hiszen annak része volt a magánélete is.
Mennyit vett át Goebbels a már korábban is ismert propagandatechnikákból, és mennyi volt saját találmány?