A COVID 19 járvány előtt a cégek éves rituáléjához tartozott a pénzügyi év végén a több tíz, vagy akár száz oldalas dokumentumok nyomtatása, aláírása, lepecsételése és elszállítása a könyvelőhöz. Jó esetben több órát vesz igénybe egy ilyen „hadművelet”, de a dokumentumok mennyiségétől, a közlekedési dugóktól és a könyvelő elhelyezkedésétől függően ez akár egy napos elfoglaltságot is jelenthet.
Viszont jelenleg a magunk, illetve az ügyfelek védelme érdekében is szükséges lesz ezt a korábban “offline” folyamatot “online” mederbe terelni, és egyúttal az így kínálkozó szükségszerűséget felhasználni a digitális átállásra és új, de jogilag biztonságos megoldásokat bevezetni.
Az egyik alternatíva lehet olyan dokumentum-menedzselő rendszerek használata, ahol a jogi biztonság megteremtése érdekében a folyamat részét képezi a minősített elektronikus aláírások megszerzése és használata is. Azáltal, hogy digitálisan „utaznak” a dokumentumok a könyvelőhöz, az ügyfélnek ki sem kell mozdulnia az irodájából, az otthonából, így akár 15 percre is lerövidíthető a procedúra.
Földrajzi korlátok nélkül lehet menedzselni az aláírást
A minősített elektronikus aláírás, mint technológia nem új keletű, viszont annak gyors terjedéséhez a lehetőséget egyrészt az eIDAS rendelet adta meg 2016-ban, másrészt az olyan szolgáltatók megjelenése, ahol nem a technológia értékesítése a cél, hanem a felhasználóbarát és jogilag mégis biztonságos, egyszerűen használható megoldások fejlesztése, hogy ezek a digitális megoldások ne csak a nagyvállalatoknak, nagy könyvelő irodáknak legyenek elérhetőek.
Az itthon is elérhető egyik ilyen szolgáltató a TrustChain Systems Kft. és az általuk fejlesztett a TrustChain Platform. A webes platformon való regisztrációt követően első lépésként elérhetővé válik a videón keresztüli személyazonosítás és minősített elektronikus aláírás megszerzése egy applikáció letöltését követően, aki pedig már rendelkezik ezzel az applikációval, feltölthet és aláírásra küldhet dokumentumokat akár saját, munkatársai, üzleti partnerei részére.
“Egy 5-10 perces regisztrációt és azonosítást követően aláírásunkkal hitelesítve máris elküldhető a pénzügyi évzáráshoz szükséges mérleg, eredménykimutatás, kiegészítő melléklet” – hívja fel a figyelmet Romhány Gergely, a TrustChain Systems Kft. ügyvezetője. De akár a taggyűlések – a mostani koronavírus-járvány miatti – online megtartásához sem kell a sok tulajdonost egy helyre utaztatni, földrajzi korlátok nélkül is lehet menedzselni ugyanis a szavazólapok és egyéb dokumentumok aláírását.
A minősített elektronikus aláírás révén, ami ugyanolyan bizonyító erejű, mint a kézzel írott, jogilag biztonságos. Ezt az Európai Unió bizalmi szolgáltatásokról és elektronikus aláírásról szóló 910/2014/EU számú rendelete (eIDAS) biztosítja.
A cikk teljes szövegét Adózóna.hu oldalunkon itt olvashatja el.