Vodafone
Vodafone

A telekommunikáció soha nem pörgött olyan gyorsan, mint most és a szolgáltatókat soha nem is állította akkora feladat elé, mint most. Hogyan képes lépést tartani egy mobilszolgáltató az elképesztő technológiai fejlődéssel? Honnan áramlik ez a rengeteg adat az életünkbe és mit kezdünk vele? Miért van szükség a roamingra és mit lehet kezdeni vele?

Király István, a Vodafone vállalati szolgáltatások üzletágának vezérigazgató-helyettese szerint nem feltétlenül a technológiai fejlődés miatt lesz egy szolgáltató sikeres, hanem azért, ha odafigyel ügyfeleire és megadja nekik azt, amire vágynak. Nehéz olyan pontot kiválasztani a technológiák fejlődése során, ami meghatározó lehet a későbbiekben, hiszen annyira gyorsan történik minden. Ez az év azonban mégis mérföldkő a Vodafone és ügyfelei számára, hiszen gőzerővel folyik a 4G hálózat bekapcsolása, amit megelőzött az ország teljes, 3G-vel való lefedése.

Király István

Digitális bennszülöttek

A ma működő mobilszolgáltatók előtti legnagyobb feladat talán az, hogy zökkenőmentesen, észrevétlenül nyújtsák mindazt, amiért korábban még több helyen kellett előfizetni. Óriási a kihívás, mivel a magyar előfizetők egyre inkább úgy tekintenek a mobilra, illetve az ahhoz kötődő szolgáltatásokra, mint az áramra és a vízre. Ha megnyitják a „csapot”, akkor elvárják, hogy abból minden esetben jöjjön a hang, vagy az adat, és ezt a szolgáltatónak minden esetben, a lehető legtöbb helyen biztosítania kell.

Király István szerint az üzleti felhasználók között is egyre több a digitális bennszülött, akik az új technológiákkal együtt nőttek fel és akik számára az offline élet már szinte nem is létezik. Közülük is nagy arányban kerülnek szakemberek vezető pozícióba, akik a munkát online szervezik, és „azzal spórolnak, hogy nem az alkalmazottat, hanem az adatot küldik útjára”.

Az is egyre jellemzőbb, hogy a felhasználókat már nem is maga az eszköz, a telefon érdekli, hanem azt, hogy mit lehet belőle kihozni. A nap minden pillanatában online szeretnének lenni, semmiről sem akarnak lemaradni, aki pedig céget vezet, annak ez hatványozottan fontos. A Vodafone szakembere szerint a fejlődés egyik legfontosabb fokmérője és hajtóereje az adat lett, valamint az, hogy az a lehető leggyorsabban álljon rendelkezésre. 

Miért kell a 4G?

"Megnyitottuk az autópályát, de még viszonylag kevés autó fut rajta. De tudjuk, hogy hamarosan rengeteg kerül rá, mert az autógyártók már megrendelték a kerekeket és a motort, amiből az autók el fognak készülni. Ehhez kell a minél szélesebb autópálya." Így szól Király István frappáns összefoglalója arról, hogy miért is van szükség a 3-4 évente történő hálózat fejlesztésre. A vezérigazgató-helyettes hozzátette azt is, hogy a most forgalomban lévő mobilok egyelőre nem is tudják teljesen kihasználni a 4G képességeit, de egyszerűen muszáj felkészülni a robbanásszerű fejlődésre.

Az pedig egész biztosan meg fog történni, hiszen egyre nagyobb fájlokat töltünk le, küldünk át egymásnak, óriási jelentősége van a mozgóképes tartalmaknak, és az sem elhanyagolható szempont, hogy a felhasználók száma is egyre csak gyarapszik. A fiatal generáció tagjai az idő kitöltésére már nem könyvből, újságból, hanem mobilból szerzi az információt, ami pedig mindig az adat forgalmazását jelenti. Most úgy tűnik, hogy a fejlődés a valós idejű kommunikáció felé tart, mivel a 4G, illetve pár év múlva az 5G késleltetés nélkül továbbítja az adatokat és már azt a pár másodpercet sem kell kivárni egy weboldal betöltéséig, amit ma.

Király István arra is emlékeztet, hogy a hálózatokat az egymással összekapcsolt eszközök is igénybe veszik. A gépek közötti kommunikáció, az M2M főleg a vállalkozások számára jelent hatalmas előnyt. Egy logisztikai cég korábban csak a 20 napos szállítási idő letelte után kapta meg a dokumentumokat és tudott számlázni. Most a beépített SIM kártyáknak köszönhetően ez a folyamat lerövidült pár órára, ami óriási segítség a vállalkozóknak.

Viszlát, roaming!

A Vodafone mindig is arra törekedett, hogy valamilyen nagy jelentőségű szolgáltatással, lépéssel könnyítse meg az előfizetők életét. Ilyen volt a korlátlan RED csomagok bevezetése, az ország teljes lefedése 3G-vel és ebbe a sorba illik a roaming eltörlése is. Rengeteg ember élete lett könnyebb azzal, hogy a megfelelő csomag kiválasztása után ugyanazokkal a tarifákkal telefonálhat és használhatja a mobilnetet külföldön, mint itthon.

Ez is egy olyan terület, ahol a felhasználók változást kívántak, mert kinek ne lenne elege abból, hogy másodpercek alatt végezzen a beszélgetéseivel, vagy arra figyeljen, hogy a mobilja ne töltsön le adatot egy külföldi hálózaton.

Mi a következő lépés?

És hogy mit hoz a jövő a piac szereplői, vagy konkrétan a Vodafone számára? A technológiai fejlődéssel való lépés tartás egyértelmű elvárás, és bizonyos szempontból ez a legkönnyebb. Egy fejlesztési projekt megtervezése, elindítása, levezénylése egy nemzetközi hátterű operátornak nem okoz különösebb problémát, és az irányok is jól látszanak. Még több adat lesz, aminek még nagyobb kapacitású hálózatokra lesz szüksége.

Király István úgy látja, hogy az imidzs és a filozófia az, ami sokkal inkább meghatározó lesz a jövőre nézve. A Vodafone esetében az ügyfelekkel való törődés, az életük könnyebbé tétele lesz kulcsfontosságú. Ki kell szolgálni az adatra, technológiára éhes előfizetőket, el kell hozzájuk jutni és partnerként, tanácsadóként nyújtani azt, amit elvárnak. Ez sokkal bonyolultabb, mint egy technológiai projekt; „szerintem, mi jók vagyunk ebben”, teszi hozzá vezérigazgató-helyettes.



Az oldalon elhelyezett tartalom a Vodafone Magyarország Zrt. közreműködésével jött létre, amelynek előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.