Fontos megkülönböztetnünk a carsharinget az autókölcsönzéstől: utóbbi általában csak hosszabb időszakot jelent, a carsharing-cégeknél ellenben van lehetőség néhány órás használatra, de egy vagy több napos bérlésre is. A GreenGo esetében ez azt jelenti, hogy az autópályamatricás és nagyobb akkumulátorral rendelkező modellek tökéletesen használhatóak egy vidéki hosszú hétvégézésre.
Fővárosi használatban a cég autóival percdíjas konstrukciókat vehetjük igénybe. Ebben az esetben érdemes úgy tekintenünk a szolgáltatásra, mintha a közösségi közlekedés kiterjesztése lenne: a napi ingázás, ügyintézés során jól kombinálható a kettő. A fenti videó mindennél többet mond a GreenGo-féle vezetési élményről, mégis érdemes kitérnünk a legfontosabb tudnivalókra az elektromos autózásról.
A tömeggyártásra alkalmas elektromos modellek csak az elmúlt bő 10, szűk 15 évben jelentek meg. Sokak számára emiatt még komoly újdonságot jelent egy elektromos autó vezetése, megijedni azonban nem kell tőle – aki megszerezte a B-kategóriás jogosítványt, prímán el fog boldogulni a zöld rendszámos autókkal is.
A GreenGo járművei – hasonlóan a legtöbb elektromos autóhoz – mind automata váltósak, ami szintén szokatlan lehet azoknak, akik korábban csak manuális váltós kocsit vezettek. Itt viszont azzal tudunk megnyugtatni mindenkit, hogy ha a manuális váltóval megy a vezetés, az automata váltóval sem lesz probléma.
Az elinduláshoz csak annyit kell tenni, hogy a féket kinyomva a D, azaz drive fokozatba húzzuk a váltókart, amit aztán el is felejthetünk az utazás idejére. A GreenGo autóiban találunk még egy B fokozatot is (battery), amely a mozgási energia hatékonyabb visszanyerésében segít. Így egyrészt lassabban merül az akkumulátor, másrészt egy belső égésű motoros jármű vezetéséhez lesz hasonló az élmény. Ha tolatni kellene, akkor szintén a féken állva az R (reverse) fokozatot kell választani, ha pedig befejeznénk a vezetést, akkor a P (park) fokozatba kell visszatolni a váltókart. Utóbbi egyben kézifékként is működik, vagyis ilyenkor az autó akkor sem fog elgurulni, ha lejtőn álltunk meg.
Az elektromos autókkal kapcsolatban egyelőre sok tévhit kering a köztudatban. Ilyen például az is, hogy a villanyhajtású gépkocsik hamar lemerülnek, és nem lehet velük túl messzire eljutni. Hogy ez mennyire nem állja meg a helyét, arra az MIT egy 2016-os kutatása is rávilágított: a tanulmány szerint még az első generációs elektromos autók – amelyeknél a GreenGo járművei már jóval fejlettebbek – is bőven elegendőek a napi teendők ellátására.
Arról nem beszélve, hogy a GreenGo okostelefonos applikációjában az összes autó töltöttségi szintjét is láthatjuk, ahol százalékban és kilométerben is szerepel a megtehető hatótáv. Ha pedig úgy alakulna, hogy tölteni kellene az autót – erre is van lehetőség, amit a cég bónuszpercekkel vagy GreenGo csomag formájában honorál nekünk. A töltőoszlopok igénybevétele nem jelent nagyobb kihívást, mint a GreenGo autóinak a bérlése, mivel a töltést is egy okostelefonos applikációból lehet elindítani. Itt ráadásul még hibázni sem lehet, mint a benzines vagy dízel autóknál a benzinkúton, ugyanis az elektromos töltőfej olyan, mint a LEGO: csak a megfelelő típusút lehet csatlakoztatni az autóhoz.
Kisokos az elektromos autók fogyasztásához A GreenGo autóinak akkumulátor-kapacitása 18 kWh vagy 36 kWh. Ez nem túl óvatos vezetés mellett is, a 18 kWh-s autók esetében körülbelül 110 km-re, a 36 kWh-s autóknál pedig 230 km-re elég. Takarékos használat mellett azonban (a fogyasztást 10–11 kWh/100 km körül tartva), a 18 kWh-s Volkswagen e-uppal akár 150 km-t is meg lehet tenni egy töltéssel, míg egy – a videóban is látható – 36 kWh-s autónál ez akár 300 km is lehet. A GreenGo használatáról további tudnivalókat ezen a linken talál. |